• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1

ایجاد بنگاه های اقتصادی کشاورزی با اتکا به کارآفرینی محقق می شود

  • کد خبر : 5065
  • ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۰

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور گفت: کارآفرینی عنصر مهم تحول اقتصادی واجتماعی هر کشور است، بنابراین ایجاد هر بنگاه اقتصادی با اتکا به کارآفرینان محقق می شود. به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، حسین صفایی روز سه شنبه در نخستین همایش ملی کارآفرینی و توانمندسازی روستایی در ایران که با مشارکت سازمان مرکزی تعاون روستایی […]

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور گفت: کارآفرینی عنصر مهم تحول اقتصادی واجتماعی هر کشور است، بنابراین ایجاد هر بنگاه اقتصادی با اتکا به کارآفرینان محقق می شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، حسین صفایی روز سه شنبه در نخستین همایش ملی کارآفرینی و توانمندسازی روستایی در ایران که با مشارکت سازمان مرکزی تعاون روستایی و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شده بود، افزود: کارآفرینی به عنوان یک عنصر تاثیرگذار حدود ۵ دهه در کشورهای پیشرفته به صورت جدی در برنامه های پیشبرد توسعه ای این کشورها مورد توجه قرار گرفته است.

وی کارآفرینی را در کشور ما عنصری گمشده در تعاونی ها دانست و اظهار داشت: در حالی که در کشور ما کارآفرینی از یک دهه گذشته جزو دغدغه های دانشگاه ها، موسسات و دستگاه های دولتی اجرایی و پژوهشی بوده است.

وی تصریح کرد: دلیل این ادعا مجموع ساختارهایی همچون تاسیس مراکز رشد در کشور، راه اندازی پارک های علم و فناوری و برگزاری دوره های مختلف کارآفرینی در دانشگاه ها از جمله زیرساخت هایی است که برای پرداختن به کارآفرینی شکل گرفته است.

به گفته وی، کارآفرین دارای ایده نو و جدیدی است و معتقدیم با اتکا به کارآفرینان می توانیم بنگاه اقتصادی موفق را ایجاد کنیم.

صفایی با بیان آنکه شبکه های تعاون روستایی و کشاورزی کشور در یک دوره ۵۰ ساله شکل گرفته است، افزود: در واقع شبکه های تعاونی و روستایی به استناد مجموعه قوانین سالهای ۱۳۳۷، ۱۳۴۲، ۱۳۴۹، ۱۳۵۰، ۱۳۵۲ و ۱۳۵۶ که هر کدام بستر یک نسل از تعاونی ها بوده فعالیت های جمعی کشاورزان را ساماندهی کرده اند و امروز کمتر کشاورز فعال در حوزه کشاورزی دیده می شود که عضو شبکه های تعاون روستایی نباشند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور درباره نخستین نسل این تعاونی ها و تعاونی های روستایی، گفت: به ازای هر ۱۲ روستا یک تعاونی و در تمام شهرستان های کشور ۲ هزار و ۸۰۰ تعاونی روستایی وجود دارد و ۳۳۱ اتحادیه در سطح کشور داریم که فعالیت آنها نظارت بر کارکرد بازار و بازاریابی برای کشاورزان عضو و بازاررسانی تامین نهاده های اعضا است.

وی نسل دوم تعاونی ها در ایران را تعاونی های تولیدات کشاورزی برشمرد و اظهار داشت: این تعاونی ها متفاوت از تعاونی های نسل اول تمرکز آنها روی مسائل فنی کشاورزی از جمله مسائل آب و خاک و انتقال تکنولوژی به مزارع تحت پوشش است.

به گفته وی، یک هزار و ۳۰۰ تعاونی کشاورزی و ۵۹ اتحادیه در کشور شکل گرفته است.

وی درباره نسل سوم تعاونی ها را شرکت های سهامی زراعی دانست و گفت: شرکت های سهامی زراعی برای مدتی فعالیتشان متوقف شد اما در سال ۹۰ به طور مجدد فعال شدند و در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی را تحت پوشش خود دارند.

صفایی ایجاد تعاونی های تخصصی کشاورزی را نسل چهارم تعاونی های کشور برشمرد و ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تعاونی های تخصصی کشاورزی برای ساماندهی ۱۲ رشته از جمله دامداری ها و مرغداری ها و در قالب ۱۲ حوزه شبکه تعاونی های کشور شکل گرفت.

صفایی، با بیان آنکه تعاونی ها بزرگترین شبکه تشکیلاتی ساماندهی روستائیان هستند، اظهار داشت: این شبکه ها از لحاظ قانونی و براساس اساسنامه و ظرفیتی که دارند، وظایفی همچون سرمایه بین نسلی برای بخش کشاورزی، مجموعه انبارها و سردخانه ها با ظرفیت حدود ۲.۷ میلیون تن ایجاد کرده اند که دیگر بخش ها تاکنون چنین اقدامی را انجام نداده اند.

وی با اشاره به اینکه این شبکه ها علاوه بر ایجاد تشکل های کشاورزی به هم پیوسته در کشور تحت نظام مالی یکپارچه قرار دارند، افزود: به نحوی که ۸۰ درصد شبکه های تشکیلاتی ساماندهی روستائیان تحت یک نظام مالی مشترک است.

به گزارش ایرنا، نخستین همایش ملی کارآفرینی و توانمندسازی روستایی ایران با مشارکت سازمان مرکزی تعاون روستایی و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با حضور مسئولان و اساتید دانشگاهی برگزار شد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=5065

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.