• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
0

سال ۹۴ هم نگرانی از کمبود آب وجود دارد

  • کد خبر : 4949
  • ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۹:۳۰

مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مهندسی آب و فاضلاب شهری گفت: با توجه به وضعیت کنونی بارندگی ها، نگرانی از کمبود آب آشامیدنی برای سال آینده نیز وجود دارد. به گزارش ایرنا ‘محمد خلیلی پیر’ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در بجنورد اظهار کرد: بر این اساس همکاری […]

مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مهندسی آب و فاضلاب شهری گفت: با توجه به وضعیت کنونی بارندگی ها، نگرانی از کمبود آب آشامیدنی برای سال آینده نیز وجود دارد.
به گزارش ایرنا ‘محمد خلیلی پیر’ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در بجنورد اظهار کرد: بر این اساس همکاری و مشارکت مردم برای کنترل مصرف و مدیریت منابع آب باید همچنان تداوم داشته باشد.

وی اضافه کرد: مشارکت عمومی مردم در مدیریت و کنترل مصرف آب در سال جاری باعث شد تا با وجود کمبود آب، مشکل قطع و بحران های اجتماعی ناشی از آن در کشور کاهش یابد.

خلیلی مهمترین طرح آب و فاضلاب برای مدیریت منابع آب، بخصوص در حوزه کنترل مصرف را فرهنگ سازی دانست و گفت: در این خصوص این شرکت امسال طرح های خود را از گروه های مرجع و تشکل های غیردولتی مرتبط آغاز کرد که با همکاری آموزش و پرورش استان ها در مدارس تداوم یافت.

مدیر کل روابط عمومی و امور بین المللی شرکت مهندسی آب و فاضلاب افزود: در سال جاری ۲۶ هزار معلم و یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانش آموز مقاطع دبیرستانی متوسطه اول و دوم آموزش های لازم را در زمینه کاهش مصرف، با هدف فرهنگ سازی فرا گرفتند.

وی افزود: برای سال آینده نیز این طرح در مدارس ابتدایی کشور با آموزش ۱۰۰ هزار دانش آموز این مقطع ادامه خواهد یافت.

خلیلی پیر اجرای طرح آموزشی برای خبرنگاران و رسانه ها با محوریت صرفه جویی و مدیریت منابع آب را از دیگر برنامه های این شرکت برای فرهنگ سازی این مقوله عنوان کرد.

وی اظهار کرد: ما برای موفقیت در امر مدیریت منابع و کنترل مصرف آب در کشور، نیازمند عزمی ملی و همکاری تمام دستگاه های دولتی و غیردولتی هستیم.

وی افزود: عزم ملی در رده های بالای مدیریتی کشور ایجاد شده و به نظر می رسد این مباحث به مدیران پایین دستی نیز تسری خواهد یافت.

* ۱۳ درصد هدررفت آب کشور به دلیل فرسودگی لوله ها

مدیر کل روابط عمومی و امور بین المللی شرکت مهندسی آب و فاضلاب گفت: اکنون ۱۳ درصد از منابع آب آشامیدنی شهری به دلیل فرسودگی شبکه آب از دسترس خارج می شود.

خلیلی پیر افزود: ما برای کاهش میزان هدررفت آب، نیازمند حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار هستیم و حال آنکه تمام منابع در اختیار این شرکت در طول سال با دریافت تعرفه آب حدود چهار هزار میلیارد ریال است.

وی اضافه کرد: برنامه شرکت مهندسی آب و فاضلاب در این بخش مرمت سالانه یک درصد از لوله های فرسوده آب است که حداقل چهار هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی ادامه داد: طرح مرمت شبکه های قدیمی و فرسوده در سالهای گذشته به دلایلی از جمله ثابت ماندن تعرفه آب، به دلیل هدفمندی یارانه ها، پیشرفتی نداشته و برای اجرای طرح در شرایط فعلی نیازمند اعتبار کلانی است.

خلیلی پیر گفت: دولت تدبیر و امید عزم خود را برای کاهش هدررفت آب با مرمت شبکه های فرسوده جزم کرده و سالانه یک درصد از شبکه های فرسوده آب کشور مرمت می شود.

* قانون، حلقه مفقوده برای جریمه مشترکان پرمصرف

مدیر کل روابط عمومی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور مهمترین دلیل اجرایی نشدن طرح جریمه مشترکان پرمصرف را نبود قانون در این ارتباط دانست.

خلیلی پیر گفت: اکنون قانونی بازدارنده برای جریمه سنگین مشترکان پرمصرف آب وجود ندارد و شرکت آبفا نیز نمی تواند این طرح را عملیاتی کند.

وی اضافه کرد: اگرچه طرحی در مجلس شورای اسلامی برای قانونی کردن جرایم مشترکان پرمصرف در دست تدوین است، ولی تا زمان تصویب نهایی این قانون دست این شرکت برای جریمه بسته است.

وی ابراز امیدواری کرد تا این قانون با عزم نمایندگان مجلس به تصویب نهایی رسیده و از سال آینده نیز اجرایی شود.

* سرانه مصرف ۲۰ درصد از مشترکان کشور بیش از الگوی مصرف

مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مهندسی آبفای کشور گفت: هم اکنون ۲۰درصد از مشترکان در زمره پرمصرف ها قرار دارند به طوری که ۳۵ درصد از آب آشامیدنی تولیدی را مصرف می کنند.

خلیلی پیر افزود: به دلیل نبود قانون مناسب، شرکت آبفای کشور نتوانسته طرح خود برای برخورد بازدارنده با این مشترکان را عملی کند.

وی اضافه کرد: براساس طرح جدید مجلس، به شرکت آبفا این اجازه داده می شود که این مشترکان را با جریمه سنگین تنبیه کند به طوری که به ازای هر متر مکعب مصرف مازاد از سوی این مشترکان، تعرفه آبشان بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار ریال خواهد بود.

وی میانگین مصرف هر خانوار را طبق الگوی مصرف حدود ۵۰ متر مکعب در ماه اعلام کرد و سرانه مصرف آب در کشور را ۲۳۰ لیتر عنوان کرد.

به گفته وی سرانه مصرف آب در ایران به نسبت کشورهای توسعه یافته برای هر نفر حدود ۷۰ تا ۸۰ لیتر بیشتر از میانگین جهانی است.

خلیلی پیر گفت: اگر سرانه مصرف آب در کشور به ۱۳۰ تا ۱۵۰ لیتر برسد، بخش زیادی از مشکلات ناشی از کمبود آب برطرف می شود.

به گفته وی تهرانی ها، پرمصرف ترین مشترکان آب هستند و به دلیل مصرف بالای آب در پایتخت، تمام منابع آبی اطراف این شهر نیز برای مصرف وارد مدار می شود.

مدیرکل روابط عمومی شرکت مهندسی آبفای کشور افزود: در شرایط فعلی امکان تامین آب برای جمعیت جدید در تهران وجود ندارد و برای پاسخگویی به تقاضاهای جدید باید علاوه بر اجرای طرح جلوگیری از هدررفت آب، با مدیریت و کنترل مصرف، میزان مصرف را تا پنج درصد کاهش داد.

به گفته وی در سال جاری با اجرای طرح کنترل و مدیریت مصرف ۱۲ شهر مشکل دار در تامین آب، کمترین قطعی آب تابستانی را داشتند.

وی افزود: در شهر همدان به عنوان یکی از ۱۲ شهر مشکل دار در آب شرب برای تابستان سال جاری به دلیل همکاری مردم، میزان مصرف آب، با وجود افزایش جمعیت؛ به حد میانگین سال ۹۱ رسید.

خلیلی پیر بار دیگر بر همکاری و مشارکت مردم و عزم ملی تمام دستگاه های دولتی و غیر دولتی در مدیریت منابع و کنترل مصرف آب تاکید کرد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=4949

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.