• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
2

آیین یادبود پدر علم جنگلبانی ایران در کرج برگزار شد

  • کد خبر : 4680
  • ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱

آیین شصت و یکمین سالگرد درگذشت استاد ‘کریم ساعی’ پدر علم جنگلبانی ایران روز چهارشنبه با حضور مسوولان کشوری و استادان دانشگاه در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج برگزار شد. مرحوم استاد کریم ساعی سال ۱۲۸۹ در مشهد دیده به جهان گشود، وی دانش آموخته علوم جنگلبانی بود که این […]

آیین شصت و یکمین سالگرد درگذشت استاد ‘کریم ساعی’ پدر علم جنگلبانی ایران روز چهارشنبه با حضور مسوولان کشوری و استادان دانشگاه در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج برگزار شد.
مرحوم استاد کریم ساعی سال ۱۲۸۹ در مشهد دیده به جهان گشود، وی دانش آموخته علوم جنگلبانی بود که این علم را در ایران پایه گذاری کرد.

وی چهارم دی سال ۱۳۳۱در مسیر بازگشت از یک ماموریت پژوهشی براثر سانحه سقوط هواپیمای مسافربری در سن ۴۳ سالگی جان باخت که بنا به وصیت خود، پیکر استاد در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج به خاک سپرده شد.

به گزارش ایرنا، در آیین یادبود مرحوم استاد ساعی در کرج ، رییس هیات مدیره انجمن جنگلبانی ایران گفت: زنده نگه داشتن یاد و خاطره استاد ساعی و پیشگامان عرصه علم و دانش در کشور ضروری است.

‘ هادی کیا دلیری’ افزود: جنگلبانی یک شغل نیست بلکه یک مسوولیت اخلاقی است که افراد در قبال جامعه و حیات طبیعی به آن عمل می کنند.

وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت سالروز درگذشت استاد ساعی و حفاظت از منابع طبیعی و جنگلها ، این روز از امسال به نام روز ‘جنگلبان ‘ نامگذاری می شود.

‘علی سلاجقه ‘ رییس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران نیز دراین آیین گفت: تفکر و اندیشه دکتر ساعی موجب شد مجموعه منابع طبیعی کشور در سال یک روز ویژه برای بازنگری در فعالیت های خود داشته باشد.

وی ادامه داد: مرحوم دکتر ساعی از کیان منابع طبیعی کشور دفاع کرد و امروز ما باید بررسی کنیم تا چه اندازه توانسته ایم از منابع طبیعی کشور حفاظت نماییم .

سلاجقه گفت: اکنون مهم ترین مشکل در عرصه منابع طبیعی کشور این است که افراد غیرمرتبط با این بخش ، مسوولیت امور را عهده دار شده اند.

رییس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با انتقاد از نگاه مسوولان وزارت جهاد کشاورزی به بخش منابع طبیعی و جنگلها ، اظهار داشت: اگر کوچکترین مشکلی در دیگر بخش های این وزارتخانه به وجود آید بلافاصله تصمیم گیری می شود اما در بخش منابع طبیعی و جنگلها چنین نگاهی وجود ندارد.

سلاجقه پیشنهاد کرد با توجه به اهمیت منابع طبیعی و جنگلها در کشور و همخوانی فعالیت های آن با سازمان حفاظت محیط زیست ، با ادغام دو سازمان جنگلها و مراتع و حفاظت محیط زیست یک مجموعه واحد با عنوان وزارتخانه یا زیر نظر ریاست جمهوری تشکیل شود.

وی بیان کرد: اکنون کشور با تغییر اقلیم یا پدیده تخریب منابع طبیعی مواجه است و ارکان منابع طبیعی در حال نابودی می باشد، بنابراین تصمیم گیری سریع برای نجات این بخش ضروری است.

رییس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران تاکید کرد: امروز زمان توسعه طرح های آبخیزداری برای سرسبزی کشور و پیشگیری از تخریب بیشتر منابع طبیعی فرا رسیده است و باید هرچه زودتر چاره جویی شود.

سلاجقه گفت: امسال ۱۰ میلیارد دلار برای بحران آب کشور اختصاص یافته که انتظار می رود برای برون رفت از این بحران ، طرح ها با مشکلات سازمان جنگلها و منابع طبیعی به اجرا درآید.

‘عبدالغفار شجاع’ مشاور معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در این آیین اظهارداشت: رشد و توسعه هر کشور بیانگر برنامه ریزی دقیق و تلاش و پشتکار در آن کشور است.

وی با بیان اینکه کشور دارای منابع ارزشمند طبیعی فراوانی است، گفت: با این حال تاکنون نتوانسته ایم از این منابع بخوبی استفاده کنیم و این بیانگر نبود مدیریت صحیح در بخش منابع مختلف کشوراست.

شجاع افزود: ایران منابع فسیلی ، دریایی و سلولزی خوبی دارد اما این منابع در حال نابودی است.

مشاور معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری گفت : امروز به جای حفظ منابع طبیعی به استفاده بی رویه از منابع غیرقابل احیاء روی آورده ایم که اقدامی غیراصولی به شمار می رود.

وی، وضعیت بهره برداری از بخش کشاورزی و منابع طبیعی کشور را نامناسب توصیف کرد وگفت: دراین بخش به برنامه ریزی اصولی نیاز داریم.

در این آیین یک روزه علاوه اساتید دانشگاه ، شماری دانشجویان رشته های کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران حضور داشتند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=4680

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.