• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
3

تیلاپیا هیچ خطری برای محیط زیست ندارد/ جوسازی می‌کنند

  • کد خبر : 4670
  • ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۸

معاون سازمان شیلات گفت: ماهی تیلاپیا در ۸۰ کشور دنیا پرورش داده می‌شود و هیچ خطری برای محیط زیست ندارد اما عده‌ای جوسازی می‌کنند. حسین عبدالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: با توجه به اختلاف‌نظر‌های موجود درباره‌ احتمال زیان‌بار بودن ماهی تیلاپیا برای محیط زیست، به دنبال متقاعد‌ کردن مسوولان سازمان حفاظت محیط […]

معاون سازمان شیلات گفت: ماهی تیلاپیا در ۸۰ کشور دنیا پرورش داده می‌شود و هیچ خطری برای محیط زیست ندارد اما عده‌ای جوسازی می‌کنند.

حسین عبدالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: با توجه به اختلاف‌نظر‌های موجود درباره‌ احتمال زیان‌بار بودن ماهی تیلاپیا برای محیط زیست، به دنبال متقاعد‌ کردن مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست هستیم که البته آنها چندان مخالفتی ندارند و عده‌ای جوسازی می‌کنند.

وی افزود: در دنیا ۸۰ کشور تیلاپیا را وارد کرده و پرورش می‌دهند و ۹۰ درصد پرورش این‌گونه در خارج از کشور‌های بومی انجام می‌شود. بنابراین با توجه به بازار خوب تیلاپیا و بررسی‌های صورت گرفته مبنی بر مخاطره‌آمیز نبودن این ماهی برای محیط زیست، ایران نباید به عنوان نخستین تولید‌کننده محصولات آبزی در منطقه از تولید و بازار تیلاپیا محروم بماند.

معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات ادامه داد: علی‌رغم این‌که معتقدیم این گونه آبزی هیچ آثار زیان‌باری برای محیط زیست ندارد، اعلام کردیم که با توجه به پتانسیل‌های موجود پرورش آن در محیط های بسته که به آب‌های آزاد راهی ندارد اجرا می‌کنیم و امیدواریم تا بتوانیم با محیط زیست در این زمینه به تعامل برسیم.

عبدالحی گفت: در کشور با توجه به پتانسیل‌های موجود و آب‌هایی که داریم ظرفیت بالایی (حدود ۱۰۰ هزار تن) برای پرورش تیلاپیا در کشور وجود دارد که با توجه به شرایط زیستی این ماهی به نظر نمی‌رسد مشکلی در پرورش و تولید آن وجود داشته باشد، چرا که این ماهی در زیر ۱۰ درجه می‌میرد و در آب‌های آزاد نمی‌تواند دوام بیاورد.

به گزارش ایسنا، پیش از این احمدعلی کیخا، معاون سازمان حفاظت محیط زیست درباره پرورش ماهی تیلاپیا در کشور گفته بود اجازه نمی‌دهیم تجربه ماهی آمور در تالاب هامون تکرار شود و تا به این یقین نرسیم که تکثیر و پرورش ماهی تیلاپیا در راستای حفظ منافع کشور و حفظ محیط زیست ایران است، با آن توسعه پرورش آن موافقت نخواهیم کرد.

تیلاپیای پرورشی یزد مخرب محیط زیست نیست
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: گونه‎ی “تیلاپیای نیل” پرورش یافته در بافق به هیچ عنوان مهاجم نیست و تهدیدی برای زیست بوم دیگر آبزیان محسوب نمی‏‏‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، منطقه یزد، سید جمال سجادی‎‎پور در نشستی که به ریاست استاندار یزد و با حضور معاون برنامه‏‏‌ریزی استاندار، رییس سازمان‏‏ محیط زیست استان و جمعی از کارشناسان برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت پرورش ماهی تیلاپیا در بافق، خاطرنشان کرد: هم‏‏‌اکنون در نزدیک به ۱۳۰ کشور دنیا کار پرورش این ماهی در حال انجام است و هر سال قریب به پنج میلیون تن ماهی تیلاپیا در دنیا تولید می‌شود و این رقم تا سال ۲۰۲۵ میلادی به ۱۵ میلیون تن در سال خواهد رسید.

وی افزود: هم اکنون برای سرمایه گذاری در بافق برای پرورش این ماهی، دو سرمایه‌گذار اعلام آمادگی کرده‏‏‌اند تا ماهی تک جنسی شده مورد نیاز کل کشور را تامین کنند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=4670

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. اگر جمعیت زیادی از تیلاپیا در پشت برخی سدهای کشور بمیرد چه اتفاقی برای آب شرب می افتد؟

    • گفته می شود: بسیاری از مخازن سد های کشور به دلیل منابع غذایی کافی و متنوع و شرایط زیستی خوب محل مناسبی برای رشد و زندگی ماهی تیلاپیا هستند، اگر این ماهی به مخازن سدها ی آب شرب راه پیدا نموده و تکثیر زیاد نماید و در دوره های کم آبی و یا تغییرات دمایی دچار مرگ و میر گسترده شوند می توانند آب مخازن را آلوده نماید (این موارد در سایر کشور های دنیا اتفاق افتاده است). این گونه با سرعت زیاد جمعیت خود را افزایش می دهد و با مواد دفعی که وارد آب می نماید باعث رشد زیاد جلبک ها (شکوفایی جلبک ها) و در پی آن کاهش اکسیژن و مرگ و میر گسترده ماهیان خواهد شد که مشکلات بهداشتی زیادی را برای مخازن آب شرب ایجاد می نماید.
      البته نظرات کارشناسی و دقیق در این مورد به عهده سازمان های متولی امور شیلات و آبزیان و مراکز پزشکی و دامپزشکی می باشد و برای دریافت پاسخ دقیق و علمی به این مراکز رجوع فرمایید.
      با سپاس

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.