• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

۴ هزار لیتر آب برای یک کیلوگرم برنج

  • کد خبر : 4115
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۹:۲۶

اخیراً وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است که کشت برنج در سراسر کشور به جز در استان‌های شمالی و حاشیه دریای خزر، ممنوع می‌شود. علت این ممنوعیت نیز تغییر در الگوی کشت با توجه به وضعیت آبی کشور اعلام شده است. به گزارش ایسنا، پول‌نیوز در ادامه آورده است: شاید برای بسیاری، تصمیم وزارت کشاورزی […]

اخیراً وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است که کشت برنج در سراسر کشور به جز در استان‌های شمالی و حاشیه دریای خزر، ممنوع می‌شود. علت این ممنوعیت نیز تغییر در الگوی کشت با توجه به وضعیت آبی کشور اعلام شده است.

به گزارش ایسنا، پول‌نیوز در ادامه آورده است: شاید برای بسیاری، تصمیم وزارت کشاورزی برای ممنوعیت کشت برنج در غیر استان‌های شمالی تعجب‌آور باشد زیرا باور عامه مردم این است که برنج ایرانی فقط در شمال کشور کشت می‌شود زیرا با توجه به آب‌بری فوق‌العاده برنج، تنها اقلیم مناسب برای کشت آن، شمال پر آب است.

اما واقعیت این است که در برخی استان‌ها، مانند اصفهان و سیستان و بلوچستان نیز با وجود محدودیت‌های شدید آبی، برنج می‌کارند!

این در حالی است که تقریباً همه استان‌های کشور – به جز نوار ساحلی خزر – از بحران کم‌آبی رنج می‌برند. در برخی استان‌ها نیز مانند اصفهان، کم‌آبی پیامدهای سیاسی، اجتماعی و حتی در برخی موارد، امنیتی به دنبال داشته است.

با این حال، هنوز زمین‌های زیادی در این مناطق به کشت برنج اختصاص می‌یابند و آب منطقه را می‌بلعند.

بد نیست بدانید که برای استحصال یک کیلوگرم برنج، حدود ۴ هزار لیتر آب مصرف می‌شود (چهار بشکه ۱۰۰۰ لیتری آب!).

بنابراین تصمیم وزارت جهاد کشاورزی درباره ممنوعیت کشت برنج در غیر شمال کشور، نشانه‌ای از یک رویکرد علمی است که انتظار می‌رفت بسیار پیش از این در وزارت جهاد کشاورزی شکل گرفته باشد. با این حال، تأکید می‌شود که این تصمیم تنها یک نشانه است و باید منتظر بود تا هم عملیاتی شود و هم سایر ابعاد تغییر الگوی کشت مشخص، اعلام و عملی شود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=4115

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.