• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
0

امکان برقراری شبکه آب جدید برای پایتخت آسان نیست

  • کد خبر : 3439
  • ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۸:۴۳

مدیرعامل آب منطقه ای استان تهران با بیان اینکه به تناسب وضعیت منابع آبی باید آن را مدیریت کنیم، گفت: شرایط موجود منابع آبی به گونه ای نیست که بتوان به سهولت شبکه جدید آبرسانی احداث کرد. خسرو ارتقایی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، در خصوص امکانات موجود برای تامین آب […]

مدیرعامل آب منطقه ای استان تهران با بیان اینکه به تناسب وضعیت منابع آبی باید آن را مدیریت کنیم، گفت: شرایط موجود منابع آبی به گونه ای نیست که بتوان به سهولت شبکه جدید آبرسانی احداث کرد.
ab_mantaghei

خسرو ارتقایی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، در خصوص امکانات موجود برای تامین آب استان تهران، افزود: هرچند تاکنون حدود ۹ هزار کیلومتر لوله گذاری برای شبکه انتقال آب در استان تهران دایر شده اما برقراری خطوط جدید نیاز به بررسی بیشتر دارد.

وی درباره برنامه های وزارت نیرو برای بهره گیری بهینه از آب های موجود، ادامه داد: در حال حاضر باید به مدیریت مصرف آب در بخش هایی نظیر بازچرخانی آب، استفاده از آب های بکار رفته در شستشوهای منازل، جمع آوری آب باران و غیره بیش از پیش توجه شود.

مدیرعامل آب منطقه ای استان تهران اظهار داشت: بحث اجرای طرح شبکه انتقال آب البرز شمالی که آب را از تاکستان تا فیروزکوه منتقل کند، در دست بررسی است و همایش برگزار شده در چند روز اخیر برای دست یافتن به یک راه حل عملی در این خصوص بوده است.

گفته می شود، یکی از مشکلات بارز در زمینه تامین آب در کلانشهرها در منطقه البرز مرکزی است زیرا افزون بر ۱۷٫۵ میلیون نفر جمعیت در سه استان تهران، البرز و قزوین متمرکز شده اند که برای تامین آب این جمعیت، بر روی تمام رودخانه هایی که امکان استخصال آب داشته اند، سد زده شده و در جنوب البرز دیگر امکان جدیدی برای استحصال آب و انتقال به مراکز جمعیتی وجود ندارد.

ارتقایی گفت: امروزه آب به عنوان یک کالای انحصاری مطرح است که با هیچ کالای دیگری قابل جایگزین نیست بنابراین باید برای صیانت از منابع آبی موجود تلاش کنیم.

گفتنی است، در سال های اخیر به دلیل خشکسالی و پدیده تغییر اقلیم با بحران آب مواجه شده ایم به طوری که متوسط میزان بارش ها در ایران از ۲۵۰ به ۲۴۲ میلی متر رسیده، منابع آب تجدیدشونده از ۱۳۰ به ۱۲۰ میلیارد مترمکعب کاهش یافته و حجم روان آب های کشور نیز با کاهش ۵۰ درصدی مواجه شده است. در نیمی از دشت های کشور نیز بیلان آب زیرزمینی منفی و این وضعیت برای کشور نگران کننده است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=3439

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.