• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5

برنج کاری مناسب اصفهان نیست/ ضرورت تغییر الگوی کشت در اطراف زاینده رود

  • کد خبر : 3270
  • ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست با بیان اینکه تغییر الگوی کشت در اطراف زاینده رود ضروری است گفت: کشت برنج که محصولی با نیاز آبی بالاست به هیچ عنوان برای منطقه ای مانند اصفهان با میانگین بارندگی پایین مناسب نیست. حسن پسندیده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب […]

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست با بیان اینکه تغییر الگوی کشت در اطراف زاینده رود ضروری است گفت: کشت برنج که محصولی با نیاز آبی بالاست به هیچ عنوان برای منطقه ای مانند اصفهان با میانگین بارندگی پایین مناسب نیست.

حسن پسندیده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: در کشور ایران بنا به شرایط جغرافیایی منطقه چهارفصل است که بسته به میزان بارندگی اقلیم های متفاوتی دارد.

به گفته وی میانگین بارندگی در ایران از ۵۰ میلی متر تا بالای دو هزار میلی متر در سال متفاوت است که در مناطق مرکزی ایران مانند یزد گاهی میزان بارندگی کمتر از ۵۰ میلی متر در سال است.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست بر ضرورت طرح های آمایش منابع آب و مدیریت مصرف آب تاکید کرد و اظهار داشت: باید براساس منابع موجود و ظرفیت ها و توان منطقه توسعه را گسترش دهیم.

پسندیده تصریح کرد: از آنجایی که ۹۰ درصد از منابع آب شیرین و تجدید پذیر کشور در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد بنابراین مدیریت این حوزه اهمیت بسیاری دارد لذا رعایت الگوی کشت در کشور بسیار ضروری است.

وی افزود: به عنوان مثال بایستی مشخص شود که کدام استان ها مستعد چه نوع کشتی هستند و قطعا در استان های مرکزی مانند یزد و اصفهان که با فقدان و کمبود آب مواجه هستند کشت هایی مانند شالیزار برنج کاری و کشت صیفی جاتی مانند خربزه و یا سیب زمینی که نیاز آبی بسیاری دارند به هیچ عنوان مناسب نیست.

پسندیده در پاسخ به اینکه اما مسئولان استانی می گویند کشت برنج در اصفهان هزاران سال قدمت داشته و هیچگاه مشکلی برای زاینده رود به وجود نیاورده گفت: حتی اگر هزاران سال پیش در این منطقه برنج کاری می شده نمی توان به استناد آن امروز هم در اصفهان برنج کاری کرد چراکه توسعه صنعتی و شهری در حال حاضر با گذشت بسیار متفاوت است و این شهر شاهد رشد روز افزون جمعیت و توسعه گسترده صنایع است که مصرف آب بسیار بالایی دارند.

وی با اشاره به رشد تساعدی صنایع پرآب بر مانند صنعت فولاد در اصفهان گفت: امروز با توجه به وجود این صنایع و تغییر شرایط جمعیتی و مصرف اب در اصفهان دیگر نمی توان از الگوی کشت گذشته در این استان و همچنین از روش های قدیمی آبیاری برای کشاورزی استفاده کرد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=3270

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.