• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
3
در سال زراعی جاری محقق شد:

تامین ۴۵ هزار تن بذور اصلاح‌شده در طبقات مختلف پرورشی، مادری و گواهی‌شده در استان

  • کد خبر : 26905
  • ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹
تامین ۴۵ هزار تن بذور اصلاح‌شده در طبقات مختلف پرورشی، مادری و گواهی‌شده در استان
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در سال زراعی جاری ۴۵ هزار تن بذور اصلاح‌شده در طبقات مختلف پرورشی، مادری و گواهی‌شده برای کشت در این استان تامین شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN) از فارس؛ حیسن پژمان با اعلام این خبر اظهار داشت: بذر به عنوان مهم‌ترین نهاده و ستون فقرات تولید همواره مورد توجه سازمان جهاد کشاورزی استان فارس قرار داشته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بیان کرد: بذر با کیفیت باید بدون هرگونه مواد خارجی مانند کاه، خاک، شن، صمغ و شیره  میوه باشد و در کل بذر باید پاک، تمیز و عاری از بذر علف هرز باشد.

وی با بیان اینکه در مجموع در فصل زراعی جاری با هدف ایجاد تنوع در بذر گواهی شده حدود ۳۱ رقم گندم آبی و دیم و چندین رقم جو در برنامه تکثیر استان قرار گرفته است اضافه کرد:این در حالیست که برای مناطق و اقلیم‌های مختلف استان ارقام پر محصول تدارک دیده شده است.

پژمان خلوص ژنتیکی و خلوص فیزیکی بالا، عدم آلودگی به آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز و قوه نامیه بالا را از ویژگی‌های بذور اصلاح‌شده برشمرد و اذعان داشت: کشاورزان برای تولید محصول با کیفیت و عاری از بیماری‌ها به خصوص سیاهک از بذر گواهی شده استفاده کنند.

وی یادآور شد: فرآیند بوجاری و ضدعفونی در این نوع بذور با نظارت کارشناسان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس و بخش اجراء انجام شده است.

وی با تأکید بر صرفه‌جوئی کشاورزان استان فارس در مصرف میزان بذور متذکر شد: کشاورزان استان فارس برای هر هکتار گندم آبی بین ۲۰۰-۱۸۰ کیلوگرم بذر با استفاده از بذر کار و در مزارع گندم دیم حداکثر از ۱۳۰ کیلوگرم بذر در هکتار استفاده کنند.

وی یادآور شد: با توجه به توسعه کشت‌روی پشته در استان و وارد شدن حدود ۵۰ دستگاه کارنده کشت‌روی پشته، استفاده از این کارنده‌ها منجر به کاهش مصرف بذر خواهد شد.

پژمان خاطر نشان کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان فارس برای کمک به توسعه کشت‌روی پشته و مزایای متعدد آن تعداد ۸ دستگاه بذرکار روی پشته را تهیه کرده که در مناطق مختلف استان این شیوه کشت نهادینه شود.

خبرنگار: مدینه صابری

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=26905

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.