• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
7

یک جفت گوزن زرد بازمانده پارک ملی کرخه

  • کد خبر : 25425
  • ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۲
یک جفت گوزن زرد بازمانده پارک ملی کرخه

معاون محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: تنها یک جفت گوزن زرد ایرانی در سرشماری اخیر پارک ملی کرخه در خوزستان مشاهده شد. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN) به نقل از ایرنا؛ سید عادل مولا با اشاره به سرشماری زمستانه حیات وحش در خوزستان، افزود: در پارک ملی کرخه یک جفت گوزن […]

معاون محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: تنها یک جفت گوزن زرد ایرانی در سرشماری اخیر پارک ملی کرخه در خوزستان مشاهده شد.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN) به نقل از ایرنا؛ سید عادل مولا با اشاره به سرشماری زمستانه حیات وحش در خوزستان، افزود: در پارک ملی کرخه یک جفت گوزن زرد (نر و ماده) سرشماری شده و در پارک ملی دز نیز ۶ تا هفت گوزن زرد مشاهده شده اما از روی ردپاها احتمال می‌دهیم در حدود ۲۰ تا ۲۵ راس گوزن زرد در پارک ملی دز وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه امسال ۹۸۹ راس از چهارپایان شاخص خوزستان سرشماری شده اضافه کرد: آمار حیات وحش نسبت به پارسال افزایش یافته است.

مولا درباره آمار سرشماری زمستانه حیات وحش پارسال که مشاهده یک هزار و ۲۰۰ راس را نشان می‌دهد، توضیح داد: مبنای سرشماری، واحد سطح است و میزان افزایش آمار نیز به نسبت واحد سطح اعلام شده است؛ با توجه به اینکه امسال تعداد زیستگاه‌هایی که پایش شده کمتر از پارسال بوده، طبق سطوح سرشماری شده شاهد افزایش آمار حیات وحش هستیم.

وی با بیان اینکه پارسال سرشماری حیات وحش در ۱۲ منطقه و امسال در هشت منطقه خوزستان انجام شد افزود: امسال به دلیل مه و یا تخریب برخی از جاده‌ها موفق به سرشماری برخی مناطق نشدیم، به طور مثال مه غلیظ در منطقه حفاظت شده میشداغ (به زبان محلی مشداخ) مانع سرشماری شد؛ در قسمتی از مسجدسلیمان نیز به دلیل بارندگی شدید و مسدود بودن جاده و در بخش‌هایی از پارک ملی دز و پارک ملی کرخه نیز به دلیل تخریب مسیر در اثر سیلاب نتوانستیم سرشماری را انجام دهیم.

مولا اضافه کرد: در سرشماری امسال ۵۲ راس آهو در منطقه حفاظت شده میشداغ دشت آزادگان و ۱۵۰ آهو در منطقه حفاظت شده دیمه رامهرمز مشاهده شده و بیشترین تراکم کل و بز در منطقه حفاظت شده چهل پا اندیمشک با ۴۰۰ راس بوده است.

وی صدور هرگونه مجوز شکار چهارپایان را در خوزستان رد کرد و گفت: از ۲۰ سال پیش تاکنون در خوزستان هیچگونه مجوز شکار چهارپایان صادر نشده است.

گزارش مشاهده حیات وحش در اطراف روستاها

معاون حفاظت محیط زیست خوزستان در ادامه با اشاره به فصل سرما و بارش برف در برخی مناطق این استان، گفت: ساکنان روستاها و اطراف مناطق حفاظت شده در صورت مشاهده گونه‌های جانوری، به ادارات محیط زیست گزارش دهند.

وی افزود: از زمان آغاز فصل سرما گزارشی از مرگ و میر و تلفات حیات وحش در خوزستان گزارش نشده است، اما احتمال محصور یا گرفتار شدن و یا تعلیف کمتر وجود دارد. همچنین تاکنون گزارشی از وارد شدن حیات وحش به روستاها و یا مراکز و اماکن مسکونی گزارش نشده است.

مولا ادامه داد: تنها جانوری که با کمبود غذا به سمت خانه‌های مسکونی می‌رود آهو است و نگرانی ما از سرازیر شدن آهوهای مناطق حفاظت شده میشداغ و دیمه به سوی مناطق مسکونی منطقه بوده اما در این مورد نیز گزارشی دریافت نکردیم.

به گفته وی هشدار و راهنمایی مردم محلی ساکن در اطراف مناطق حفاظت شده از مهر گذشته، در زمینه احتمال شیوع بیماری‌های تب برفکی و آنفلوانزا و فصل زایمان حیات وحش آغاز شده بود.

بر اساس این گزارش، طغیان «مگس میاز» در پارک ملی کرخه در تابستان ۱۳۹۲ باعث کشته شدن ۳۵ راس گوزن زرد شده بود. در سال ۱۳۹۴ نیز که قرار بود پنج راس گوزن زرد به این سایت منتقل شود، شیوه نادرست انتقال باعث مرگ یکی از آنها و آسیب شدید به بقیه شد، به طوری که گفته می شد یک تا ۲ راس از آنها باقی مانده است. سیلاب شدید کرخه نیز نگرانی از مرگ گوزن‌ها را به دنبال داشت.

لاهیجان‌زاده مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست خوزستان پیش از این گفته بود که ۲۰ تا ۳۰ راس گوزن زرد در پارک ملی دز نگهداری می‌شوند.

تا نیم قرن پیش تصور می‌شد نسل گوزن زرد که روزگاری از شمال آفریقا تا ایران می زیست، برای همیشه منقرض شده است.

اما حدود ۵۰ سال پیش چهار راس گوزن زرد در دز و کرخه مشاهده شده و برای تکثیر بهتر در مناطق مختلف ایران پراکنده شدند.

گوزن زرد ایرانی طبق فهرست ارایه شده از طرف اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (که به فهرست سرخ معروف است)، در رده EN قرار دارد و در معرض خطر محسوب می شود.

پارسال یک هزار و ۲۰۰ راس چهارپای شاخص در سرشماری زمستانه حیات وحش خوزستان در ۱۲ منطقه مشاهده شد که گفته شده بود افزایش ۴۰ درصدی داشته است. بیشترین تعداد مربوط به جمعیت آهو در منطقه دیمه رامهرمز با ۲۰۰ راس و در رتبه بعد کل و بز در منطقه چهل پا اندیمشک به تعداد ۶۰۰ راس گزارش شده بود.

منطقه حفاظت شده کرخه در شمال استان خوزستان محل زیست گونه های مختلف جانوری از جمله گوزن زرد ایرانی است. منطقه حفاظت شده کرخه حدود ۱۴ هزار هکتار است که هفت هزار و ۵۰۰ هکتار آن را پارک ملی شامل می‌شود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=25425

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.