• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
13

آلودگی هوای تهران نتیجه عملکرد منفی شهرداری و شورای این شهر است

  • کد خبر : 25152
  • ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۳
آلودگی هوای تهران نتیجه عملکرد منفی شهرداری و شورای این شهر است

یک کارشناس حوزه مدیریت باغ ‏های شهری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN) گفت: چرایی آلودگی هوا در تهران به عملکرد منفی شهرداری و شورای اسلامی تهران باز می‏ گردد و موسسه عمومی شهرداری تهران عامل اصلی نابودی باغ‏های ارزشمند این شهر بوده است. بافت بوم ‏شناختی باغ‏ های سنتی نقش ارزنده […]

یک کارشناس حوزه مدیریت باغ ‏های شهری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN) گفت: چرایی آلودگی هوا در تهران به عملکرد منفی شهرداری و شورای اسلامی تهران باز می‏ گردد و موسسه عمومی شهرداری تهران عامل اصلی نابودی باغ‏های ارزشمند این شهر بوده است. بافت بوم ‏شناختی باغ‏ های سنتی نقش ارزنده ‏ای در کاهش آلودگی هوا دارند. به طوری که پژوهش‏ های انجام ‏شده در آمریکا نشان می ‏دهد که ارزش زیست‏ محیطی هر درخت بین ۲۰۰ تا ۴۰۰۰ دلار می‏ باشد. آلودگی هوای تهران آسیب فراوانی به توسعه گردشگری در این کلانشهر زده است و با اینکه بیش از ۸۲۰ اثر ثبت شده ملی در این کلانشهر وجود دارد، جذابیتی برای جذب گردشگر به این کلانشهر وجود ندارد. از مساحت باغ‏های تهران در گذشته تصویر دقیقی در دست نیست. با این حال این شهر در دوره فتحعلی‏ شاه و ناصرالدین شاه قاجار بافت باغ شهر را داشته است که این گرایش و علاقه ساکنان آن به بافت ‏های باغی، بعدها خودش را در مناطق شمیران و لواسان نشان داده است. بر پایه طرح ساماندهی باغ‏های تهران، مساحت باغ‏های این شهر برابر با ۱۴۱۶۷ هکتار بوده است. در سال ۱۳۸۱ به ۱۰۲۸۶ هکتار و سال ۱۳۸۸ به ۹۹۳۲ هکتار رسیده است. یعنی ۴۲۰۰ هکتار باغ‏های تهران محو شده‏ اند. هم اکنون فقط ۲ درصد پهنه کلانشهر تهران یعنی ۱۲۱۶ هکتار آن، باغ است.
به گفته داریوش مختاری، شهرداری‏ها در کلانشهرها، بقایای باغ‏های کلانشهرها را قربانی طرح‏های توسعه شهری می‏ کنند و این باغ‏ها قربانی ساخت و سازهای بی‏رویه شده‏ اند. دریافت سهم خدمات و عوارض ساختمانی چنان جذابیتی را برای شهرداری‏ها پدید می ‏آورد که از هر گونه تلاشی برای یافتن محمل قانونی مربوط به قطع درختان و حذف این پهنه ‏های باغی خودداری نمی‏ کنند.
این کارشناس و پژوهشگر حوزه باغ‏های شهری افزود: از دیدگاه قانونی، در حالی که قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهری (۱۳۸۸)، هرگز اجازه قطع درختان را نمی ‏دهد، باغ‏های سنتی و تاریخی در پهنه کلانشهر تهران در گذر یکصد سال اخیر کم کم از بین رفته است. بحران باغخواری در قزوین، تبریز، اصفهان و شیراز نیز وجود دارد و در شرایطی که کلانشهرهای کشور بیش از ۶۰ درصد جمعیت را در خود جای داده ‏اند و اهمیت و نقش حیاتی بافت بوم‏ شناختی این باغ‏ها بیشتر می‏ شود، با این حال موسسات عمومی شهرداری برای کسب درآمدهای کلان اقدام به قطع بی‏رویه درختان می‏ کنند و یک محمل قانونی کاذب نیز برای آن می‏ یابند. رواج آپارتمان‏سازی در کوچه ‏باغ‏های محله فرشته تهران که یکی از گرانقیمت‏ ترین خیابان‏ها و محله‏ های کلانشهرهای کشور هست، تاییدکننده این مطلب هست.
وی یادآور شد: قانون تاسیس شهرداری‏ها (۱۳۳۸)، این موسسات عمومی را در یک چرخه تخریب و ساخت قرار داده است و ماده ۵۵ این قانون عملا دست شهرداری‏ها را به بهانه توسعه خدمات شهری برای هرگونه تخریب بافت‏های شهری باز گذاشته است. به این معنا که از یک سو باغ‏ها و بوستان‏ها را تخریب می‏کنند و از سوی دیگر بوستان می‏ سازند و چندی بعد همان بوستان، قربانی یک طرح توسعه شهری می‏ شود. همچنین قانون هوای پاک (۱۳۹۶) که مشابه قانون جلوگیری از آلودگی هوا (۱۳۷۴) می‏باشد، سطحی، ناکارآمد و بدون قابلیت اجرایی است. افزون بر آن در این قانون، جایگاهی برای حفظ پهنه‏ های سبز در کاهش آلودگی هوا ندیده نشده است و پیوند مناسبی بین این قانون و قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهری دیده نمی ‏شود.
خبرنگار: احسان سمیع زاده

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=25152

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.