• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
1
مدیر کل دفتر ترویج و مشارکتهای مردمی سازمان جنگلهای کشور:

استان فارس پیشتاز در احیای عرصه های منابع طبیعی در کشور است

  • کد خبر : 25114
  • ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۶
استان فارس پیشتاز در احیای عرصه های منابع طبیعی در کشور است

تاپایان سال ۴۲ میلیون اصله نهال در عرصه های منابع طبیعی کشور کاشته خواهد شد. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN)؛ صبح روز  پنجشنبه طرح مشارکت همگانی نهالکاری برای ایرانی سرسبز با غرس ۵۴ هزار اصله نهال در عرصه های جنگلی و مرتعی فارس همزمان با سراسر کشور آغاز شد. این مراسم باشکوه مقارن […]

تاپایان سال ۴۲ میلیون اصله نهال در عرصه های منابع طبیعی کشور کاشته خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN)؛ صبح روز  پنجشنبه طرح مشارکت همگانی نهالکاری برای ایرانی سرسبز با غرس ۵۴ هزار اصله نهال در عرصه های جنگلی و مرتعی فارس همزمان با سراسر کشور آغاز شد.
این مراسم باشکوه مقارن با روز جهانی خاک و با حضور مدیر کل دفتر آموزش، ترویج و مشارکتهای مردمی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و هیات همراه، مدیر کل، معاونان و کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس، مدیر کل دفتر روستایی و شوراهای اسلامی استانداری فارس، نماینده مردم شهرستانهای فیروزآباد، فراشبند و قیرو کارزین در مجلس شورای اسلامی، فرماندار، رئیس دادگستری شهرستان، بخشداری و دهیاران، هلال احمر، بسیج و سپاه، اصحاب رسانه، دانش آموزان و خردسالان، سازمانهای مردم نهاد و قشر های مختلف مردم و دوستداران طبیعت در بوستان جنگلی آزادگان واقع در محدوده حوزه آبخیز سدتنگاب شهرستان فیروز آباد برگزار شد.
وحید جعفریان مدیر کل دفتر آموزش، ترویج و مشارکتهای مردمی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور در مراسم نهالکاری امروز ضمن اشاره به آسیب های جبران ناپذیر به عرصه های طبیعی کشور از جمله طغیان آفات و امراض گونه های گیاهی، آتش سوزیها، توسعه نامتوازن صنعت، تغییرات اقلیمی و خشکسالی افزود: جبران این تهدیدات تنها با احیاء و توسعه عرصه های طبیعی امکان پذیر است.
وی با اشاره به نقش آفرینی گسترده مردم و مشارکت آنان در حفظ پوشش گیاهی و مراقبت از عرصه های جنگلی گفت: یقینا بدون همراهی و مشارکت دستگاهها و علاقه مندان به طبیعت، حفاظت مطلوب و بهینه از عرصه های طبیعی میسر نخواهد شد.
جعفریان با اشاره به هدف اصلی سازمان جنگلها از اجرای طرح مشارکت همگانی نهالکاری در کشور گفت: استفاده حداکثری و به موقع از نزولات جوی و نیز طولانی کردن بازه نهالکاری در عرصه ها از مهمترین اهداف اجرای این برنامه است که این امر نه تنها موجب افزایش پوشش گیاهی و سطح عرصه های جنگلی می شود بلکه به تقویت چرخه اقتصاد محلی ساکنان و بهره برداران این عرصه ها نیز کمک خواهد کرد.
مدیر کل دفتر آموزش، ترویج و مشارکتهای مردمی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه از کاشت ۴۲ میلیون اصله نهال جنگلی و بومی سازگار با شرایط آب و هوایی مختلف در عرصه های طبیعی کشور تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: این اقدام شایسته با مشارکت آحاد مردم و دستگاههای عضو نهضت سبز، بخشهای خصوصی، و تشکلها، نهادهای بومی و محلی اجرا و در این مسیر بررسی های لازم از جمله نوع گونه ها و مکان کاشت بر اساس اطلاعات و تصاویر ماهواره ای و سنجش از راه دور در نظر گرفته خواهدگرفت.
شهرام منتصری مدیر کل منابع طبیعی فارس نیز با اشاره به تداوم حرکت نهضت سبز نهالکاری در استان، از کاشت ۱۸۰ هزار اصله نهال در سطح ۹۰۰ هکتار از عرصه های طبیعی استان تا پایان سال خبر داد و گفت: با تجهیز و نوسازی ۸ نهالستان استان تا پایان امسال تعداد نهال های تولید شده به یک و نیم میلیون اصله نهال افزایش می یابد. وی در ادامه خواستار حمایت های بیشتر مسئولان ارشد استان بویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جهت جذب و تخصیص اعتبارات لازم در این زمینه شد.
سید کمال علوی فرماندار شهرستان فیروزآباد نیز در این مراسم قطع و تخریب بی رویه درختان جنگلی را از جمله پیامدها و چالشهای کنونی در عرصه های منابع طبیعی و نوعی بی توجهی به این عرصه ها عنوان کرد و از علاقه مندان به طبیعت خواست تا در راستای احیای عرصه های جنگلی و مرتعی و با نهالکاری و گسترش فضای سبز برای نسلهای بعد تلاش بیشتری کنند.
در پایان این مراسم مردم و مسئولان اقدام به کاشت یکهزار و ۲۰۰ اصله نهال بومی بنه و بادام کوهی در عرصه پارک جنگلی آزادگان واقع در حوزه سد تنگاب فیروز آباد کردند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=25114

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.