• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
7
در نشست شناخت سرزمین ایران، از دیدگاه تغییر اقلیم عنوان شد

درختکاری، راه حلی ساده برای مقابله با خشکسالی در کشور

  • کد خبر : 24968
  • ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۷
درختکاری، راه حلی ساده برای مقابله با خشکسالی در کشور

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور با تأکید بر غیرخطی بودن تغییرات اقلیمی و اینکه باید بر مدیریت شرایط و حفاظت از خود متمرکز شویم، گفت: کشور ما در منطقه خشک قرار دارد و یکی از راه‌های ساده مقابله با تغییرات شدید آب و هوایی از جمله خشکسالی، درختکاری است. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و […]

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور با تأکید بر غیرخطی بودن تغییرات اقلیمی و اینکه باید بر مدیریت شرایط و حفاظت از خود متمرکز شویم، گفت: کشور ما در منطقه خشک قرار دارد و یکی از راه‌های ساده مقابله با تغییرات شدید آب و هوایی از جمله خشکسالی، درختکاری است.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN)؛ سیدرضا مهرنیا در نشست “ترویج علم با رویکرد شناخت سرزمین ایران در حوزه اقلیم” که امروز در مرکز تحقیقات سیاست‌ علمی کشور برگزار شد، با اشاره به “رفتار غیرخطی” تغییرات اقلیمی، اظهار کرد: بطلیموس، گالیله و نیوتن پیشگامان تفکر خطی هستند.

وی با بیان اینکه افرادی همچون اینشتین، هایزنبرگ و ماکس پلانک بر تفکر خطی، خط بطلان کشیده‌اند، اظهار کرد: از نظر این دانشمندان، همه چیز نسبی است و عدم قطعیت وجود دارد. این در حالی است که “ماندلبرو”، حل آشوب به وسیله هندسه فرکتال را مطرح کرد و به دنبال آن ترکیب نسبیت و قطعیت مطرح شد.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام‌نور با اشاره به اینکه به دنبال شناخت بیشتر اثر غیرخطی، اثر پروانه‌ای کشف شده است، گفت: تغییر اقلیم از مصادیق اثر پروانه‌ای بر نقاط عطف، تابع حرکت نیروی کوریولیس است.

مهرنیا سپس به پدیده “لنگ‌زنی چاندلر” و چرخش ناموزون کره زمین اشاره کرد و یادآور شد: متأسفانه حرکت زمین گلابی شکل ما از نظر دینامیک قابل پیش‌بینی نیست و بر این اساس نمی‌توانیم از پدیده‌هایی همچون زلزله فرار کنیم، اما می‌توانیم زیرساخت‌های محافظتی خودمان را در برابر آن‌ها بالا ببریم و شرایط را مدیریت کنیم.

وی تأکید کرد: کشور ما در منطقه خشک (ARID ZONE) واقع شده و راه‌حل ساده‌ای همچون درختکاری می‌تواند راهی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی شدید از جمله خشکسالی باشد./ایسنا

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=24968

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.