یک کارشناس حوزه مدیریت آب به خبرنگار پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN) در شیراز گفت: کاهش مصرف آب شهری به کاهش درآمدهای شرکتهای آب و فاضلاب می انجامد و به همین سبب این شرکتها تمایلی به پیاده سازی راهکارهای مدیریت مصرف آب شهری ندارند. قانون تاسیس شرکتهای آب و فاضلاب یک قانون سطحی، ناکارآمد و ناپخته بوده است که در سال ۱۳۶۹ تصویب شده است. ساده ترین ملاحظات حقوقی و پیامدهای مدیریتی در این قانون پیشبینی نشده است و قانونگذار به طور شتابزده به دنبال فراهم کردن یک بستر قانونی برای اجرای پروژه های مهندسی و سازه های انتقال و توزیع آب بوده است و نه چیزی بیشتر از آن. این قانون به عنوان یک متن حقوقی دچار آشفتگی است و صرفا سیطره مهندسی عمران را بر مدیریت آب شهری نیرومند ساخته است و همین ویژگی موجب فراموشی کامل مدیریت مصرف آب شده است. مدیریت مصرف آب شهری یک بسته اجرایی دیربازده هست که به دلیل جذابیت آب بهای ناشی از فروش بیشتر آب و علاقمندی مدیران شرکتهای آب و فاضلاب به اجرای طرحهای توسعه منابع آب، مورد توجه مدیران این شرکتها نیست.
داریوش مختاری افزود: کاهش هدر رفت به میزان سالیانه یک درصد، نصب تجهیزات و شیرآلات کاهنده، جداسازی آب نوشیدنی و پیاده سازی مدیریت مصرف آب شهری هستند. همچنین آموزش (فرهنگسازی)، اعمال جریمه مازاد بر الگوی مصرف و ابزار تعرفه (آب بها) از جمله راهکارهای نرم افزاری در این زمینه هستند. اجرای این راهکارها، الزامی و در عینحال دیربازده هست. در این میان، شرکتهای آب و فاضلاب در کلانشهرها، هرگز تمایلی به فعالیت در حوزه فرهنگسازی ندارند و نمیخواهند حتی درصد ناچیزی از آب بهای دریافتی را برای امور آموزش و فرهنگسازی هزینه کنند.
وی در پایان گفت: قانون تاسیس شرکتهای آب و فاضلاب یا در قالب یک متن حقوقی مستقل و یا اینکه در متن قانون جامع آب ایران، نیازمند بازنگری واژه به واژه آن می باشد.
خبرنگار: احسان سمیع زاده
موانع قانونی مدیریت مصرف آب شهری
یک کارشناس حوزه مدیریت آب به خبرنگار پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN) در شیراز گفت: کاهش مصرف آب شهری به کاهش درآمدهای شرکتهای آب و فاضلاب می انجامد و به همین سبب این شرکتها تمایلی به پیاده سازی راهکارهای مدیریت مصرف آب شهری ندارند. قانون تاسیس شرکتهای آب و فاضلاب یک قانون سطحی، ناکارآمد و ناپخته […]
- ارسال توسط : مدیرکل اخبار
- 367 بازدید
- بدون دیدگاه