• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
0

ایجاد آتش بُر، در حریم تالاب پریشان

  • کد خبر : 23910
  • ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۹
ایجاد آتش بُر، در حریم تالاب پریشان

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس به همت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کازرون و اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان و همکاری ادارات راه و ترابری و شهرداری کازرون هشت و نیم کیلومتر “آتش بُر” در بستر دریاچه پریشان ایجاد شد. […]

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس به همت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کازرون و اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان و همکاری ادارات راه و ترابری و شهرداری کازرون هشت و نیم کیلومتر “آتش بُر” در بستر دریاچه پریشان ایجاد شد.
ایران محبوب رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان کازرون با اعلام این خبر گفت: در راستای جلوگیری از حریق و صدمات جبران ناپذیر آن به عرصه های زیست محیطی حدود هشت و نیم کیلومتر از قسمتهای شمالی تا شمال شرقی حاشیه تالاب پریشان از خطر وقوع حریق مصون ماند. وی گفت: این آتش بُر به طول ٨/۵ کیلومتر و در مراتع دهستان فامور و روستاهای زوالی و شهرنجان و دیگر روستاهای فامور در اطراف دریاچه پریشان ایجاد شده است.
وی با اشاره به مصوبه اخیر ستاد مدیریت بحران شهرستان کازرون و تاکید زیاد فرماندار و اعضای مدیریت بحران این شهرستان مبنی بر احداث “آتش بر” در حریم دریاچه حفاظت شده پریشان اظهار داشت: این اقدام در راستای همکاری و تعامل با مجموعه محیط زیست استان و حفاظت از عرصه های زیست محیطی و طبیعی انجام شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کازرون با اشاره به شرایط بسیار حساس پوشش گیاهی خشک در بستر دریاچه و همچنین احتمال آتش سوزی های گسترده در آن گفت: امکانات کنونی به هیچ عنوان جوابگوی حوادثی نظیر حریق در تالابی با این وسعت نیست و لازم است تجهیزات و ابزار گسترده تری برای خاموش کردن حریق تهیه شود.
وی با تاکید بر همکاری و تعامل منابع طبیعی با محیط زیست درراستای اقدامات پیشگیرانه از حریق گفت: با افزایش درجه حرارت و گرمای بیش از حد هوا احتمال وقوع حریق‌های متعدد در این دریاچه بدلیل خشک بودن بستر و تراکم زیاد پوشش گیاهی بسیار زیاد است.
وی ضمن اشاره به فعالیتهای پیشگیرانه در منطقه حفاظت شده تالاب پریشان با قرق شبانه روزی اکیپهای اطفاء حریق منابع طبیعی اظهار داشت: به دلیل بارندگی های خوب سال جاری در داخل تالاب علف‌های فصلی و درختچه های گز به وفور رشد کرده و این مسئله محیط مستعدی برای آتش سوزی در این دریاچه ایجاد نموده است. وی افزود: در صورت بی احتیاطی و حتی یک جرقه می تواند موجب آتش سوزی گسترده ای شده و در مدت زمان کوتاهی به چندین هکتار از مراتع تالاب آسیب برساند. وی ضمن اشاره به آتش سوزی زیر سطحی تالاب پریشان در تابستان سال گذشته و همکاری های گسترده نیروهای منابع طبیعی با محیط زیست در این منطقه اظهار داشت: گرچه این دریاچه جزء مناطق حفاظت شده و تحت مدیریت اداره محیط زیست فارس است اما تمامی نیروهای منابع طبیعی استان در چهار چوب همکاری جمعی زیست‌محیطی در کنار سایر نهادهای امدادی و گروههای مردمی آماده همکاری با این نیروها در جهت پایداری و حفاظت از مناطق طبیعی و زیست محیطی استان هستند.
دریاچه پریشان دارای چهار هزار و ۵۰۰ هکتار وسعت و در ضلع شرقی شهرستان کازرون و جنوب غربی شیراز واقع شده است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=23910

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.