به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: در نبود دیده بانی شهروندان، افرادی که با تغییر کاربری باغهایشان مخالفت شده بود، پشت در اتاق شهردار را رها نکردند تا مدیر کارآمد و توانمند ستاد آبادگری باغها را برکنار کردند.
پشت پرده برکناری مدیر ستاد آبادگری باغهای شیراز
عضو شورای اسلامی شهر شیراز، در نشست پنجم گذر قوام الدین شیرازی در محل جلوخانه باغ عفیف آباد در یازدهم اردیبهشت نود و هشت گفت: یکی از داناترین، شریفترین و کارآمدترین مدیرانی که در همه این سالها در بدنه شهرداری، دیده ام سرکار خانم کریمپور بوده است که در نبود دیده بانی شهروندان، افرادی که منافع اقتصادیشان به خطر افتاده بود پشت در اتاق شهردار را رها نکردند تا ایشان را تغییر دادند و مشخصا یک فرد سیاسی که خانم کریمپور با تغییر کاربری پلاک باغ ایشان مخالفت کرده بود، باعث عزل ایشان شد.
مهدی حاجتی، عضو دلسوز و مردمی شورای اسلامی شهر شیراز خطاب به حاضران نشست گفت: اگر دنبال قربانی برای باغ های شیراز میگردید دوربین سلفی گوشی خود را روشن کنید تا بدانید قربانی کیست؟ او گفت در نبود دیده بانی شهروندان، دو بال سیاست و اقتصاد، یاریگر یکدیگر در تخریب باغ های شیراز میباشد. او گفت شورای اسلامی شهر، نیروی انتظامی، قضایی و بازرسی در اختیار ندارد. همه اینها در اختیار نهادهایی هستند که در اختیار شورای شهر نیستند. زمانی که متخصصین حوزه شهری و عموم شهروندان نتوانند بر عملکرد مدیران نظارت کنند، عملا کار درستی پیش نخواهد رفت.
حکم مدیریت مرجان کریمپور شیرازی در تاریخ ۳۰ دی ماه ۹۶ به وی ابلاغ شد و پس از مدت کوتاهی در تاریخ ۹ مرداد ۹۷ برکنار شد. او از مدیران و کارشناسان دلسوز شهرداری هست که جابجایی ناگهانی ایشان از مدیریت ستاد آبادگری باغ ها به شدت مورد انتقاد دلسوزان حفظ باغ های شیراز بوده است و همچنان بازگشت ایشان به مدیریت ستاد باغ ها یکی از مطالبات جدی شهروندان شیراز میباشد.
تمام تغییر کاربری ها تا به امروز، بر خلاف قانون بوده است.
مهدی حاجتی در ادامه گفت: تمام تغییر کاربری ها تا به امروز بر خلاف قانون بوده است. بند یک ماده ۴۹ آیین نامه نحوه بررسی و تصویب طرحهای توسعه و عمران محلی، ناحیه ای، منطقه ای و ملی مصوب ۱۳۷۸ هیات وزیران یک جمله صریح دارد: “احراز ضرورت تغییر کاربری”. کدام ضرورت؟ یعنی از نبود مجتمع تجاری، شهروندان درمانده شده اند که باید یک باغ را برای ساخت مجتمع تجاری تغییر کاربری داد؟ یا اینکه از نبود خانه و مسکن، شهروندان ناچار به مهاجرت شده اند که یک پلاک باغی را که باید در حوزه عمومی حفظ کرد، تغییر کاربری داده شود؟ پس ضرورتی نداشته ایم و این احراز ضرورت، خلاف قانون بوده است و بند یک این آیین نامه رعایت نشده است. همچنین صفحه ۱۴ ضوابط و مقررات طرح تفصیلی باغات، عبارت “پلاک های مجاور معابر مناسب” آمده است. “مناسب” را چه کسی تشخیص می دهد. کوچه ۴ متری تا گذر ۳۵ متری کدام مناسب هست؟ قاعدتا هر فردی که قدرت بیشتری داشته باشد پلاک وی میتواند تعبیر به “مناسب برای تغییر کاربری” شود. همچنین بند ۱۴-۱۱-۹، در صفحه ۷۹ ضوابط و مقررات ساختمانی طرح تفصیلی شیراز، یک قید دارد و آن اینکه عبارت “به استثنای باغات” برای ساخت واحد دو طبقه نام برده است. زمانی که طرح برای تصویب می رود شیطنت میکنند و عبارت “به استثنای باغات” را بر می دارند. در نتیجه منافع ساخت دو طبقه تشویقی، ثروت بادآورده ای برای مالک پدید می آورد.
وی با اشاره به طرح هوشمندانه “پیاده راه سلامت” که برای بسترسازی در تغییر کاربری ها چیدمان و اجرایی شده است، گفت: برای نمونه، ماه ها قبل از طرح پیاده راه سلامت، مجوز ساخت یک مجتمع تجاری هشت طبقه شامل سه طبقه تجاری و پنج طبقه کاربری گردشگری داده شده است که در وقت مناسب با تعریض معابر تا ۳۵ متر، امکان صدور مجوز پایان کار به آن مالک فراهم شود. بر پایه همین ضوابط غیرقانونی، در چند سال گذشته دیوار به دیوار باغها ساخت و سازهای چند طبقه داشته ایم که از همین حفره های گنجانده شده در ضوابط و دستورالعمل ها استفاده شده است.
حاجتی در پایان گفت: افرادی که متقاضی تغییر کاربری باغها هستند، اسامی مشترکی هستند که در پرونده های تغییر کاربری مرتبا تکرار میشوند و امضاها نیز متاسفانه به صورت گردشی تکرار میشوند. این ضوابط و دستورالعمل ها باید به تعلیق در بیایند تا این حفره های قانونی، برطرف و حل و فصل شود. با این حال، نباید ناامید شد. بلکه اگر شهروندان کوتاهی کنند تا چند سال دیگر یک شهر سوخته خواهیم داشت.