• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس:

رشد ۱۷۰ درصدی اعتبارات مصوب بخش کشاورزی فارس / صدور سند تک برگ ۳۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی فارس

  • کد خبر : 22758
  • ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۱
رشد ۱۷۰ درصدی اعتبارات مصوب بخش کشاورزی فارس / صدور سند تک برگ ۳۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی فارس

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ از ۲۱ تا ۲۷ خرداد ماه هر سال هفته جهاد کشاورزی نامیده می‌شود، به همین مناسبت امسال نیز سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز با نزدیک شدن به این هفته، نشستی را برای ارائه عملکرد خود برگزار کرد. محمد مهدی قاسمی رئیس این سازمان شامگاه شنبه در نشست خبری با […]

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ از ۲۱ تا ۲۷ خرداد ماه هر سال هفته جهاد کشاورزی نامیده می‌شود، به همین مناسبت امسال نیز سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز با نزدیک شدن به این هفته، نشستی را برای ارائه عملکرد خود برگزار کرد.

محمد مهدی قاسمی رئیس این سازمان شامگاه شنبه در نشست خبری با بیان اینکه با توجه به کمبود آب و خشکسالی، همه برنامه‌های جهاد کشاورزی استان فارس آب‌محور است، اظهار داشت: افزایش بهره‌وری آب مهم‌ترین ضرورت استان فارس است.

وی با بیان اینکه توانمندی‌ بهره‌‌برداران بخش کشاورزی از اولویت‌های جهاد کشاورزی است، افزود: راه‌اندازی زنجیره‌های تولید، ایجاد و توسعه بازار نیز یکی دیگر از اولویت‌هایی است که امسال به صورت جدی پیگیری خواهد شد.

قاسمی گفت: اعتبارات مصوب جهاد کشاورزی فارس در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ حدود ۱۷۰ درصد رشد داشته است به طوری که از ۵۷ میلیارد تومان در سال ۹۵، به ۱۵۵ میلیارد تومان در سال ۹۶ رسیده و در تخصیص این اعتبارات نیز از ۱۷ میلیارد تومان در سال ۹۵ به ۵۵ میلیارد تومان در سال ۹۶ رسیده است.

وی با بیان اینکه در تقسیم اعتبارات به اولویت‌ها توجه ویژه شده است، افزود: یک میلیارد تومان به کشت گیاهان دارویی، ۱۸ میلیارد برای کمک به یارانه سود کارمزد تسهیلات بانکی، ۵ میلیارد تومان برای افزایش سرمایه صندوق‌های کشاورزی اختصاص یافته است.

وی با اشاره به رشد ۱۵ درصدی جذب تسهیلات ارزان قیمت در بخش کشاورزی، عنوان کرد: جذب تسهیلات ارزان قیمت از ۳۲۰ میلیارد تومان در سال ۹۵ به ۳۸۰ میلیارد تومان در سال ۹۶ رسیده است.

وی با بیان اینکه با توجه به بروز خشکسالی در استان فارس در کشت گندم از تولید بیش از ۲ میلیون تن در حال حاضر به تولید نزدیک به یک میلیون تن رسیده‌ایم، اظهار داشت: در تولید ذرت نیز از ۸۰۰ هزار تن تولید در سال ۸۵ در حال حاضر به تولید ۲۵۰ هزار تن رسیده‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: کشت برنج در فارس اولویت نیست اما تغییر الگوی کشت باید متناسب با معیشت کشاورزان و با برنامه ریزی درست انجام شود و در موضوع برنج که انتخاب نیست اما به دلیل معیشت مردم باید مدارا کرد که در حال حاضر حدود ۱۶۰ هزار تن سالانه تولید داریم.

وی با بیان اینکه در ۵ سال گذشته در محصولی مانند کلزا که سطح زیر کشت آن در استان فارس صفر بوده است، از کشت گسترده کلزا در فارس گفت: سطح زیر کشت کلزا به بیش از ۱۵ هزار هکتار در استان رسیده است و پیش بینی می‌کنیم که امسال به بیش از ۲ میلیون تن نیز افزایش یابد و روغن تولیدی مصرفی فارس و یک استان مجاور را نیز بدون استفاده از پالم تولید کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در خصوص فعالیتهای دامی در این سازمان نیز گفت: فارس در تولید گوشت قرمز رتبه اول، تولید گوشت مرغ رتبه سوم، در تولید شیر رتبه ۴ کشور و تخم مرغ رتبه ۵ کشور را به خود اختصاص داده که این نشان دهنده عملکرد موثر در این حوزه است.

قاسمی ‌افزود: برای بهبود این تولیدات در حوزه اصلاح نژاد دام، تامین علوفه و تغذیه و مدیریت گله‌ها نیز توجه ویژه شده است و از سال گذشته نیز ۴۵۷ راس، موردِ تلقیح مصنوعی قرار داده شده و همچنین در تولید تخم مرغ نیز به خودکفایی رسیده‌ایم.

وی با اشاره به تکثیر ۲۶ میلیون قطعه بچه ماهی در استان فارس و تولید ۸ هزار و ۹۳۹ تن ماهی سردابی، اظهار داشت: در ۲۲ کارگاه فعال پرورش ماهیان زینتی نیز ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار قطعه ماهی زینتی در استان فارس تولید شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته در استان فارس ۲۹۹۰ تن تولید انواع آبزیان و ۲۷۵ کیلو نیز تولید خاویار در استان داشتیم گفت: سرانه مصرف آبزیان در استان فارس در حدود ۹ کیلوگرم است که در تلاش هستیم این سرانه را به میانگین مصرف جهانی برسانیم.

وی در خصوص فعالیتهای صورت گرفته در بخش آب و خاک نیز گفت: استان فارس در اجرای سامانه آبیاری نوین رتبه نخست کشور را دارد به طوری که در حال حاضر در هر هفته حداقل ۱۲۰۰ هکتار طراحی سامانه آبیاری نوین و بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هکتار اجرای سامانه نوین آبیاری انجام می‌شود.

از سال گذشته نیز کشت‌های فراسرزمینی در استان فارس شروع و این کشت در ۷ کشور گرجستان، عراق، غنا، تاجیکستان، قزاقستان، اوکراین و روسیه دنبال شد، اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۱۰۰ هکتار زمین در یکی از استان‌های شرقی گرجستان برای کشاورزان متقاضی اجاره کرده‌ایم و کشت گندم در این زمین‌ها آغاز شده است.

محمدمهدی قاسمی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی مکلف شده تا پایان برنامه ششم توسعه، سند تک برگی اراضی زراعی را تحویل کشاورزان دهد، افزود: در سال گذشته و امسال ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان برای صدور سند معرفی شده اند که تاکنون سند تک برگ ۱۰ هزار هکتار صادر و مابقی نیز درحال طی مراحل اداری است.

قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در یکسال گذشته، مجوز ۵۸ مورد تغییر کاربری در ۶۱ هکتار از اراضی فارس صادر شده است که با این کار زمینه اشتغال هزار و ۹۶۸ نفر دیگر نیز در این استان ایجاد شده است. همچنین پارسال یک هزار و ۱۳۰مورد اخطار و ۳۳۰ حکم قلع و قمع تغییر کاربری غیرمجاز در فارس به مرحله اجرا در آمده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس در خصوص اقدامات انجام شده در بخش ترویجِ سازمان متبوعش گفت: در راستای توانمندسازی ارتقاء سطح دانش، نگرش و مهارت‌های بهره‌برداران فعالیت‌های متنوعی برنامه‌ریزی و به اجرا در آمده، یکی از کارهای اساسی که شکل گرفته و در حال اجراست، کارآمدسازی و تسریع در جریان دانش و اطلاعات کشاورزی از طریق اجرای نظام نوین ترویج است.

وی افزود: نظام نوین ترویج مبتنی بر سه رکن ساماندهی و تجهیز مراکز خدمات کشاورزی به عنوان پایگاه‌هایی که از طریق آنها دانش و اطلاعات در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد، پهنه‌بندی عرصه‌های تولیدی، و مدیریت شبکه دانش است.

او اظهار کرد: در حوزه ساماندهی و تجهیز مراکز کشاورزی در سال گذشته، زیر ساخت‌های ۹۲ مرکز فراهم شد، به نوعی که کامپیوتر، اینترنت پرسرعت ابزار و لوازم کار تعیین شده در اختیار مراکز قرار داده گرفته شد.

قاسمی افزود: عرصه‌های کشاورزی به ۶۱۲ پهنه، حدود۲۵۰۰ هکتار تقسیم بندی شدند و برای هر کدام از آنها یک مروج مسئول پهنه تعریف شده و این افراد به اطلاع‌رسانی و آموزش بهره برداران اشتغال دارند.

وی در پایان این نشست خبری در خصوص اطلاع رسانی و آموزش بهره برداران بخش کشاورزی نیز گفت: از ظرفیت رسانه‌های مختلف مثل رادیو و تلویزیون استفاده می شود و هفته ای یک برنامه تلویزیونی با یک بازپخش و سه برنامه رادیویی را آماده می کنیم.

خبرنگار: احسان سمیع زاده

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=22758

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.