• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

فقط ۲ استان شمالی کشور مجاز به کشت برنج هستند

  • کد خبر : 22689
  • ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰
فقط ۲ استان شمالی کشور مجاز به کشت برنج هستند

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر اساس رویکرد جدید این وزارتخانه و برای جلوگیری از اتلاف منابع آبی کشور، کشت برنج فقط در استان های گیلان و مازندران مجاز است. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، علیمراد اکبری عصر چهارشنبه در آیین بهره برداری از طرح آبیاری تحت فشار روستای استوج […]

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر اساس رویکرد جدید این وزارتخانه و برای جلوگیری از اتلاف منابع آبی کشور، کشت برنج فقط در استان های گیلان و مازندران مجاز است.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، علیمراد اکبری عصر چهارشنبه در آیین بهره برداری از طرح آبیاری تحت فشار روستای استوج از توابع بخش مرکزی شهرستان ساوه، در جمع خبرنگاران گفت: شمال کشور ظرفیت تامین محصول برنج را دارد و نیازی به انجام کشت در سایر استان های کشور نیست.
وی همچنین از ارائه الگوی تعریف شده کشت محصولات کشاورزی متناسب با شرایط اقلیمی و بهره وری خاک در کشور خبر داد و افزود: این اقدام با هدف استفاده بهینه از منابع آبی تدوین می شود.
اکبری در مورد عملکرد این وزارتخانه در خصوص اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار گفت: در سال گذشته ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور به این سامانه ها تجهیز شدند که ۱۸۰ هزار هکتار از این سطوح در اراضی سنتی و پایین دست چاه ها و ۱۰۰ هزار هکتار نیز در کنار شبکه ها و سیستم های زهکشی قرار داشتند.
وی افزود: برای اجرای این میزان سیستم های آبیاری در سطح کشور، در مجموع ۱۸ هزار میلیارد ریال هزینه شده است.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: با تخصیص حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار، پیش بینی می شود در پایان امسال بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی کشور به سیستم های نوین آبیاری تحت فشار تجهیز شود.
به گفته اکبری، استا نهای فارس، اصفهان، خراسان رضوی، تهران و کرمان در اجرای سیستم های آبیاری نوین در کشور پیشتاز هستند و استان مرکزی نیز عملکرد قابل قبولی نسبت به برنامه پنجم توسعه داشته است.
رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان ساوه نیز اظهار کرد: ۵۰ درصد از ۱۳۵ هزار هکتار زمین کشاورزی این شهرستان قابلیت اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار را دارا هستند.
حسن شریفی گفت: ۱۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان ساوه به سامانه های آبیاری بارانی و قطره ای مجهز هستند.
به گفته این مسئول، ۱۰ هزار و ۸۰ حلقه چاه مجوزدار در شهرستان ساوه وجود دارد که ۸۰۰ حلقه از آنها برای مصارف کشاورزی و ۳۰۰ حلقه نیز برای تامین آب شرب مورد استفاده قرار می گیرد.
وی ادامه داد: بخش کشاورزی در شهرستان ساوه حدود ۷۰ درصد از منابع آبی را مصرف می کند و راندمان تولید محصولات کشاورزی نیز نسبت به متوسط کشور و استان مرکزی بالاتر است.
شریفی همچنین خواستار رفع مشکل وزارت نیرو با کشاورزان در خصوص اخذ هزینه های نصب کنتور حجمی بر روی مزارع و چاه ها شد.
لازم به یادآوری است که با حضور معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از طرح آبیاری تحت فشار روستاهای استوج و صالح آباد که با استفاده از ۲ حلقه چاه تامین آب می شود، بهره برداری شد.
اجرای این طرح که در مساحتی افزون بر ۷۸ هکتار اجرا شده، قابلیت کشت محصولاتی مانند انار، گندم، ذرت و یونجه را میسر کرده و برای به نتیجه رسیدن آن افزون بر ۹ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال از محل آورده سرمایه گذار و کمک های بلاعوض دولت هزینه شده است.
شهرستان ساوه با ۱۳۵ هزار هکتار زمین کشاورزی و سطوح باغی سالانه افزون بر ۶۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی تولید می کند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=22689

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.