• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست:

قانون بکارگیری سلاح شفاف نیست

  • کد خبر : 22670
  • ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۶
قانون بکارگیری سلاح شفاف نیست

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست گفت: قانون به کارگیری سلاح در کشور شفاف نیست بنابراین محیط بانان برخی مواقع در درگیری با شکارچیان برای استفاده از سلاح تردید دارند. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا؛ سرهنگ جمشید محبت خانی اظهارداشت: این موضوع در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی مطرح و […]

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست گفت: قانون به کارگیری سلاح در کشور شفاف نیست بنابراین محیط بانان برخی مواقع در درگیری با شکارچیان برای استفاده از سلاح تردید دارند.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا؛ سرهنگ جمشید محبت خانی اظهارداشت: این موضوع در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی مطرح و مقرر شد کارگروهی به این وضعیت رسیدگی و نتیجه را تا سه هفته آینده به کمیسیون منعکس کند.
وی اضافه کرد: باید مشخص شود که محیط بانان در چه مواقعی مجاز به استفاده از سلاح هستند تا در صورت بهره گیری از آن برای دفع خطر با مشکلات قضایی مواجه نشوند.
وی بیان کرد: تاکنون ۱۲۰ تن از پرسنل یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست در درگیری با شکارچیان جان خود را از دست دادند.
فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: تنها ۱۷ تن از عوامل یگان حفاظت جزو شهدا محسوب شدند و از مزایای آن بهره مند هستند که این خلاء باید رفع شود.
سرهنگ محبت خانی بیان کرد: فرایند ادرای تایید اینکه محیط بان شهید محسوب شود بسیار دشوار و زمان بر است.
وی افزود: این موضوع نیز در کنار شفاف سازی قانون به کارگیری سلاح در لایحه حمایت از محیط بانان و جنگل بانان دیده شده که امید می رود با تصویب آن در مجلس شورای اسلامی، این فرایند تسهیل شود.
فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به ازای هر یک هزار هکتار باید یک محیط بان پیش بینی شود که این عدد در ایران ۱۲ هزار هکتار است.
سرهنگ محبت خانی افزود: هشت هزار و ۵۰۰ محیط بان برای حراست از محیط زیست کشور نیاز است اما هم اینک سه هزار و ۴۰۰ محیط بان در این مجموعه فعالیت دارند.
وی گفت: در راستای استفاده از تجهیزات نوین برای کنترل محیط زیست، یک هزار و ۵۰۰ جلیقه به یگان محیط زیست استان ها تحویل داده شد تا نیروها هنگام شیفت از آن استفاده کنند.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: این اقدام با هدف فراهم کردن شرایط مناسب برای محیط بانان هنگام مواجهه با متخلفان اتخاذ شد.
سرهنگ محبت خانی اضافه کرد: همچنین دوربین های مدار بسته بر روی پیراهن محیط بان ها با هدف کنترل عملکرد محیط بان ها نصب می شود.
وی اضافه کرد: همچنین با استفاده از دوربین می توان برخورد با متخلفان را مستند سازی کرده و در صورت بروز درگیری بین طرفین، آن را به عنوان مدرک در دادگاه ارائه کرد.

** ۴۳۸۰ قبضه سلاح از شکارچیان متخلف کشف شد
فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست گفت: چهارهزار و ۳۸۰ قبضه سلاح سال گذشته از شکارچیان متخلف کشور کشف شده است که ۷۰ قبضه از آنها جنگی بود.
سرهنگ جمشید محبت خانی روز شنبه در آیین انعقاد تفاهم نامه همکاری با انتظامی همدان افزود: محیط بانان با کشف سلاح های غیرمجاز در حوزه امنیت ملی نیز گام بر می دارند زیرا احتمال استفاده از این نوع سلاح ها در نزاع های دسته جمعی وجود دارد.
فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست با عنوان اینکه سه هزار و ۴۰۰ محیط بان در این مجموعه فعالیت دارند بیان کرد: نیروهای یگان حفاظت ۵۰ درصد پرسنل محیط زیست را تشکیل می دهند که این بیانگر کمبود نیرو در این سازمان است.
محبت خانی رویکردهای سنتی را از مشکلات محیط بانی دانست و افزود: محیط بانی شکاربانی نیست بلکه پاسداری از آب و خاک، هوا و زیستمندان است.
وی اظهارداشت: ۱۲۰ محیط بان برای دفاع از طبیعت و حیات وحش در مواجه با شکارچیان جان باختند و ۱۵۷ تن مجروح و جانباز شدند همچنین در ۲ ماهه اول امسال چهار محیط بان هدف گلوله شکارچیان قرار گرفتند.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: بزرگترین رسالت محیط زیست، حفظ آب و خاک و هوا برای بقای انسان، حیوانات و گیاهان است که امروز این عناصر حیاتی در ایران وضعیت نگران کننده ای دارد.
سرهنگ محبت خانی تاکید کرد: باید تصمیم های جدی برای حفظ آب، خاک و هوا گرفته شود در غیر اینصورت با مشکلاتی در این حوزه مواجه می شویم.
فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست صبح امروز در دفتر فرمانده انتظامی استان همدان حضور یافت و تفاهم نامه همکاری بین این ۲ نهاد منعقد شد.
این تفاهم نامه حاوی همکاری در ارائه آموزش های نظامی و انتظامی ماموران یگان حفاظت محیط زیست، امداد رسانی سریع در درگیری بین نیروهای یگان حفاظت و متعرضان به محیط زیست، اجرای مانور مشترک به منظور پیشگیری و افزایش سطح آمادگی نیروها و آگاه سازی مردم و انجام عملیات مشترک با یگان حفاظت محیط زیست در خصوص برخورد با فروشندگان غیرمجاز گونه های جانوران وحشی است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=22670

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.