• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
3

برنامه ریزی دولت برای مقابله با ۶۹ آفت در جنگل های کشور

  • کد خبر : 21563
  • ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۸
برنامه ریزی دولت برای مقابله با ۶۹ آفت در جنگل های کشور

معاون امور جنگل های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت که از سال ۱۳۷۰ تا کنون حدود ۶۹ آفت مختلف جنگل های کشور را مورد تهدید قرار داده که با سیاست های مناسب سازمان توانسته ایم برای مقابله با آن ها اقدامات خوبی انجام دهیم. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از ایرنا؛ عباسعلی […]

atashak_shahbaloot_afat_bimariمعاون امور جنگل های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت که از سال ۱۳۷۰ تا کنون حدود ۶۹ آفت مختلف جنگل های کشور را مورد تهدید قرار داده که با سیاست های مناسب سازمان توانسته ایم برای مقابله با آن ها اقدامات خوبی انجام دهیم.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از ایرنا؛ عباسعلی نوبخت روز چهارشنبه در حاشیه گردهمایی تبیین سیاست های اجرایی حفاظت، احیاء، توسعه و بهره برداری و صادرات محصولات جنگلی و مرتعی (غیرچوبی) و گیاهان دارویی در سال ۱۳۹۷ در مرکز آموزشی دکتر جوانشیرکرج،، با بیان اینکه حفظ، پوشش و توسعه پوشش گیاهی جنگل های کشور از اهداف اصلی ما می باشد، افزود: هم اکنون سطح جنگل های کشور به ۱۴ میلیون و ۳۵۵ هزار و ۷۴۹ هکتار می رسد.
وی آفات را یکی از تهدیدات اصلی برای جنگل ها دانست و اظهارداشت: آفات جنگل ها متغیر هستند و زمانیکه آفتی طغیان می کند ممکن است خسارات فراوان و سنگینی را به این عرصه ها بزنند.
وی با بیان اینکه آفات فقط متعلق به جنگل نیست بلکه تمام عرصه ها همچون مراتع و اراضی کشاورزی را نیز تهدید می کند، گفت: اکنون از مهم ترین آفاتی که جنگل های کشور را تهدید می کند خشکیدگی بلوط در غرب و بلایت و شب پره شمشاد در شمال کشور است.
نوبخت افزود: برای کنترل و ریشه کنی آفت جنگل های شمشاد سازمان جنگل ها با همکاری دستگاه های متولی جلسات مختلفی را گذاشته و اعتبارات لازم را هم دیدند تا بتوانند در مقابل طغیان این آفت مبارزات لازم را انجام بدهند که در سال ۹۶ در بحث حفاظت، سازمان جنگل ها ۱٫۵ میلیارد تومان برای شمشاد در شمال کشور اعتبار اختصاص داد .
معاون سازمان جنگل ها گفت: شمشاد یک گونه ذخیره گاهی و با ارزش هست برای کشوراست که در پی خساراتی که این آفات به این گونه گیاهی وارد کرده اند، معاونت امور جنگل هم در زمینه تولید نهال شمشاد و جمع آوری بذر و تولید قلمه اقدامات خوبی داشته تا بعد از مقابله با این افت در عرصه های جنگلی در رویشگاه های شمشماد که ۷۲ هزار هکتار است، بتوانیم آن ها را استقرار دهیم.
**مردم طبعیت را متعلق به خود بدانند
نوبخت در ادامه با اشاره به نزدیک شدن ایام نوروز و سفرهای نوروزی از تمام هم میهنان خواست به دلیل اینکه در یک کشور خشک زندگی می کنیم وایام عید هم نزدیک است به دل طبیعت می روند طبعیت را متعلق به خودشان بدانند.
وی با بیان اینکه نیروهای سازمان جنگل ها هم باغبان های این ملت هستند تا طبیعتشان را حفظ کنند، افزود: در صورتیکه مردم متخلفی را مشاهده کردند که طبیعت را تخریب می کند با شماره تماس شبانه روزی ۱۵۰۴ اطلاع رسانی کنند تا بتوانیم به خوبی حافظ طبیعت باشیم و با متخلفان برخورد کنیم.
وی در پایان با اشاره به نزدیک شدن هفته منابع طبیعی و درختکاری، اظهار داشت: سال گذشته موفق به تولید ۲۶ میلیون و ۱۵ هزار اصله نهال شدیم که ۱۹ میلیون اصله از آن ها در عرصه های طبیعی کاشته شد و مابقی نیز به صورت مشارکتی در اختیار مردم قرار گرفت.
این مسئول اضافه کرد که برای سال جاری نیز تقریبا به همین میزان نهال تولید شده است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=21563

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.