• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
5

شرکت های تعاونی باید از وابستگی به دولت خارج شوند

  • کد خبر : 21395
  • ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰
شرکت های تعاونی باید از وابستگی به دولت خارج شوند

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی لازمه حل مشکلات اقتصادی کشور را فعالیت هر سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی دانست و گفت: بخش تعاونی باید از وابستگی به دولت خارج شود تا بتواند نقش خودش را بدرستی ایفا کند. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از ایرنا، علی اوسط هاشمی در جلسه شورای اداری تعاون […]

owsathashemi_ttr_taavonroostaeeمدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی لازمه حل مشکلات اقتصادی کشور را فعالیت هر سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی دانست و گفت: بخش تعاونی باید از وابستگی به دولت خارج شود تا بتواند نقش خودش را بدرستی ایفا کند.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از ایرنا، علی اوسط هاشمی در جلسه شورای اداری تعاون روستایی مازندران در ساری افزود: در قانون اساسی جمهوری اسلامی برای اقتصاد کشور سه بخش در نظر گرفته شده ولی هنوز بعد از گذشت ۴۰ سال بخش تعاونی و خصوصی به دولت وابستگی دارند.
وی یکی از دلایل این وضعیت را ضعف اخلاق کار جمعی در کشور دانست و گفت: امروز برای حل مشکلات اقتصادی کشور نیاز به تغییر نگرش داریم و باید از وابستگی به دولت خارج شویم و باید مردم باوری و مردم محوری را از طریق اتحادیه ها و شرکت های تعاونی تقویت کنیم.
وی خطاب به مدیران اتحادیه های روستایی و شرکت های تعاونی مازندران گفت: باید شایستگی های خود را در اقتصاد نشان دهید تا دولت از اقتصاد کشور فاصله بگیرد.
هاشمی یکی از مهم ترین عرصه های فعالیت شرکت های تعاونی و اتحادیه های کشاورزی را شناسایی بازار مصرف محصولات کشاورزی دانست و افزود: شرکت های باید برای تمامی ۳۶۵ روز سال در کشور برنامه داشته باشند و حمایت دولتی نیز به اندازه کافی وجود دارد.
** ورود تعاون روستایی برای تنظیم بازار
مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور با بیان اینکه دلالان بر بازار محصولات کشاورزی سایه انداخته اند، گفت: حضور دولت برای تنظیم بازار و کم رنگ کردن حضور دلالان است و در این میان برای موفقیت در این رویکرد نقش اتحادیه ها و شرکت های تعاونی و بخش خصوصی بسیار مهم است.
وی با بیان چند مثال در باره تفاوت فاحش قیمت محصولات تولیدی کشاورزی در سر زمین با بازار به خاطر حضور دلالان، افزود: این که تولیدکنندگان ما گوجه را در محل تولید ۸۰۰ تومان و پرتقال را هزار تومان بفروشند و در بازار تا چهار هزار تومان به دست مصرف کننده برسد، نشانه سایه پر رنگ دلالان است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: شرکت های تعاونی و اتحادیه ها باید باید برای فعالیت های اقتصادی محصولات کشاورزی برآورد صحیح داشته باشند و هیج فعالیت اقتصادی بدون برآورد نمی تواند موفق باشد.
وی با بیان اینکه بر اساس قانون ۲۵ درصد فعالیت اقتصادی کشور باید از طریق تعاونی ها و اتحادیه های روستایی کشور صورت بگیرد، گفت: به همین دلیل باید ۲۵ درصد غرفه های میادین تره بار تهران و کلان شهرها به شرکت های تعاونی و اتحادیه واگذار شود.
او افزود: تعاونی های روستایی استان های کشور بویژه مازندران که در ۱۰ نوع از محصولات کشاورزی از جمله برنج، مرکبات، چای، کیوی، گوشت مرغ و ماهی و گل و گیاه رتبه نخست کشور را دارد، باید سهم بسزایی در بازار میادین تهران داشته باشند.
هاشمی گفت: نوع نقش آفرینی شرکت های تعاونی و اتحادیه های کشاورزی در استان های مختلف بسیار مهم و ضروری است تا بازار را در اختیار بگیرند و البته باید مشکلات شرکت های تعاونی از جمله مالیات ها را حل کنیم.
وی به حمایت دولت برای ایجاد اشتغال و افزایش تولیدات روستایی اشاره کرد و افزود: تخصیص یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی و اختصاص همین مقدار از سوی بانک ها با سود چهار تا ۱۰ درصد ، فرصت استثنایی برای شرکت های تعاونی و اتحادیه های روستایی است.
مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت شرکت های تعاون روستایی و اتحادیه ها باید نسبت به ایجاد زنجیره تولید محصولات کشاورزی با فرآوری مناسب را جدی بگیرند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=21395

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.