• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
1

جلسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با کشاورزان حوزه آبخور رودخانه کُر

  • کد خبر : 21358
  • ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰
جلسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با کشاورزان حوزه آبخور رودخانه کُر

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان فارس؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با کشاورزان حوزه آبخور رودخانه کر، معاونین تولیدات گیاهی و سرمایه گذاری و امور اقتصادی و مدیران زراعت، باغبانی،صنایع، مخاطرات کشاورزی و ترویج در خصوص بررسی مسایل، مشکلات و راه کارهای مقابله با خشکسالی تشکیل جلسه داد. […]

sazman_jahad_keshavarzi_farsبه گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان فارس؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با کشاورزان حوزه آبخور رودخانه کر، معاونین تولیدات گیاهی و سرمایه گذاری و امور اقتصادی و مدیران زراعت، باغبانی،صنایع، مخاطرات کشاورزی و ترویج در خصوص بررسی مسایل، مشکلات و راه کارهای مقابله با خشکسالی تشکیل جلسه داد.

در ابتدای این جلسه کاظمی عضو نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به نامه وزیر جهاد کشاورزی با وزیر کشور و توجه به حاد بودن حوزه کر ضرورت اهتمام استاندار فارس و جوابگویی به کشاورزان و سایر متوقعین را خواستار شد.

وی در ادامه با توجه به بحران آب و نیاز به تشکیل جلسه ستاد بحران به اهتمام ریاست دادگستری جهت بر خورد با متخلفین و نیز ناکارآمدی گشت و بازرسی که موجبات تخلف در حوزه آب و کشت را فراهم کرده اشاره نمود و با اشاره به ۱۲۲۳ حلقه چاه اذعان داشت در حالی که دغدغه آب شرب وجود دارد اختصاص آب به کشت شلتوک با مصوبه شورای تامین در تقابل با مصوبات شورای کشاورزی چه دلیلی دارد. ضمن این که آبی از سد رها نمی شود و حق کشاورزان زیر دست کر بر داشته می شود که ما کمیته تحقیق را درخواست داریم.

وی افزود: از سال ۸۹ یکی از مطالبات مردم شیراز انتقال آب شرب بوده و حتی مکاتبات و نقشه برداری هم انجام شده است و برای حوزه کر از بند امیر تا بختگان تحت عنوان آبرسانی به روستاهای شیراز مقرر شد اعتبارات لازم پیش بینی شود مع الوصف در حال حاضر نقشه آب شرب و صنعتی تغییر مسیر داده شده و روستاهای کربال از این مجموعه حذف شده اند.

کاظمی در ادامه سخنانش بیان داشت: انتظار ما از ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان فارس این است با آب محدود فعلی با کمترین تلفات باعث ماندگاری مردم در محل شوند و نیز اجرای راه کارهای وزیر جهاد کشاورزی، میزان عبور آب و ظرفیت بدون تغییر در مسیر انتقال آب شرب و صنعت با توجه به جلسات ستاد بحران و کارگروه آب و کشاورزی پیگیری شود که تعیین حق آبه نیز مورد تاکید می باشد.

وی در پایان به مصوبه ۱۴ کارگروه آب و کشاورزی و رها نشدن آب از سد درودزن و خشکی و نکاشت ۳۰ هزار هکتار  زمین طی دو سال گذشته اشاره کرد و از اختلاف تصمیمات شورای تامین و کارگروه آب کشاورزی جهت کشت شلتوک یاد کرد. وی  همچنین به حضور فعال خبر نگاران و اجازه صحبت به تشکل ها تاکید نمود.

در ادامه دیلمی نماینده خانه کشاورز گفت: دولت باید برنامه مدون در راستای منافع ملی داشته باشد و صرفنظر از معیشت کشاورزان حفظ جغرافیای منطقه نیز برای ما مهم است و استان فارس به سمت کویری شدن پیش می رود و لاجرم نتیجه آن مهاجرت است و در مناطق کویری با وجود پوشش ابر هم بارندگی ندارند و کشور هایی که بارندگی بسیار کم و در حد ۵۰ میلیمتر دارند توانسته اند مردم خود را مدیریت و طبیعت خود را حفظ کنند تا از مهاجرت و خالی از سکنه شدن جلوگیری کنند بنابر این امروزه زمان برنامه ریزی و مطالبه از دولت جهت این برنامه است و در صورت تخصیص بودجه روند جذب آن باید تسهیل شود.

در ادامه سخنران بعدی زارع رئیس شورای بخش زرقان و شش نفر از کشاورزان و ذی نفعان حوزه آب خور سد درودزن بودند که به بیان مشکلات حوزه خود از جمله: مشکل پسماند آب مصرفی پتروشیمی با عواقب آن، از مدار خارج شدن چاه های غیر مجاز و نیاز با بازنگری در تفکیک آن ها، پیگیری تعهدات بیمه، لایروبی رودخانه کر، جایگزینی اشتغال روستائیان با وام های کم بهره، کشت معیشتی گلرنگ، شرایط دست و پاگیر تمدید و ضمانت وام موضوع ماده ۳۵ و حرکت به سمت کشت های گلخانه ای اشاره کردند.

در این جلسه محمد مهدی قاسمی رئیس این سازمان پس از استماع مسائل مطرح شده از سوی نمایندگان کشاورزان گفت: ما درگیر یک خشکسالی ۱۰ ساله هستیم و علیرغم بارندگی خوب سال گذشته در جنوب استان، کماکان با خشکسالی مواجه هستیم و مشکل مضاعف این است که در گذشته کشاورزان منطقه آبخور سد درودزن درآمد خوبی داشته اند ولی اکنون حتی آب برای کشت شتوی هم ندارند.

وی افزود: اگر رحمت الهی تا کنون نازل نشده ظرفیت ها و راه کارهایی داریم که می تواند به ما در تامین معیشت کشاورزان کمک کرده و از مهاجرت آنها جلوگیری کند که از جمله کشت گلرنگ به عنوان یک گیاه کم آب بر در سطح بیش از ۱۲۰۰۰ هکتار انجام شده است، ورود و استفاده از نژادهای بز سانن و آلپاین در حوزه دام، پرورش طیور خانگی، صنایع دستی، فرش و گردشگری روستایی به عنوان برخی طرح مشاغل جایگزین در شرایط فعلی می باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در ادامه تاکید کرد: علیرغم شرایط بد، هنوز امید در روستاها وجود دارد و نباید از درگاه خداوند و توان خودمان نامید باشیم  چون زندگی در جریان است  و راه کارها همیشه وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به این که توسعه کشاورزی از بستر توسعه روستایی می گذرد تصریح کرد: مقرراست در سال ۹۶ در ۲۹۶ روستا مبحث توسعه روستایی دنبال شود که در حوزه آبخور درودزن نیز این کار صورت خواهد گرفت و ما هم چنان در حال دنبال کردن راه کارهای تامین معیشت بهره برداران هستیم و همچنین باید چاه های غیر مجاز بین سد درود زن و ملاصدرا کم و با این قضیه مقابله شود.

قاسمی در ادامه سخنان خود گفت: مکاتبات متعددی جهت پیگیری مشکلات شما به جلسه ستاد بحران استان شده است و دعوت از نمایندگان کشاورزان جهت شرکت در این جلسه ضروری است.

وی تاکید کرد: از فیلم گرفته شده از این جلسه کلیپ تهیه شود تا به سمع و نظر آقای استاندار در شورای کشاورزی رسیده شود ضمن این که بستر سازی جهت بازدید وزیر محترم جهاد کشاورزی از منطقه و نهایتا” انتقال موارد مربوطه به هیات محترم دولت قبلاً انجام شده است.

این مقام مسئول یاد آور شد: قانون بخشودگی سود و جرایم بدهکاری زیر ۱۰۰ میلیون تومان کشاورزان نیز از کارهای خوب دولت تدبیر و امید می باشد و در خصوص بیمه نیز تخصیص ۵۰ میلیارد از ۸۰ میلیارد غرامت بیمه سال گذشته به کشاورزان در حال انجام است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس افزود: از نظر وزارت جهاد کشاورزی وام های با سود بیش از ۱۰ درصد در حوزه کشاورزی توجیه کافی ندارد و در حوزه اشتغال روستایی و عشایری و صنایع دستی مقرر شده جهت اشتغال پایدار روستایی وام های ۶ درصد اختصاص یابد همچنین تاکید کرد اولویت ما گلخانه، گیاهان دارویی، صنایع تبدیلی و دام می باشد.

وی در خاتمه سخنانش گفت: کمیته ای با مسئولیت معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی  با همکاری همه قسمت های مختلف سازمان جهت پیگیری برنامه ریزی کمک به برون رفت این منطقه از گرفتاری ها در حوزه آبخور یاد شده و ارایه بسته های اجرایی اعتبارات و تسهیلات پیشنهادی به تفکیک تشکیل شود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=21358

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.