• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
7

درختان را به حال خود بگذارید

  • کد خبر : 21332
  • ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۷:۳۷
درختان را به حال خود بگذارید

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/حسین آخانی*: چندین خبرنگار از من سوال کردند که آیا باید برای نجات درختان آنها را تکان داد؟ پاسخ به این سوال آسان نیست و ممکن است در مواردی آری ولی در اصل پاسخ منفی است. برف و باران پدیده‌های طبیعی هستند که برای گیاهان لازمند. به هیچ وجه خودسرانه اقدام به […]

barf_khesarat_sarmaخبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/حسین آخانی*: چندین خبرنگار از من سوال کردند که آیا باید برای نجات درختان آنها را تکان داد؟ پاسخ به این سوال آسان نیست و ممکن است در مواردی آری ولی در اصل پاسخ منفی است.
برف و باران پدیده‌های طبیعی هستند که برای گیاهان لازمند. به هیچ وجه خودسرانه اقدام به ریختن برف از روی درختان نکنید، چون هم خطرناک است و هم می‌تواند زدن بیل و چوب باعث زخمی شدن درختان شود. در مواردی دیده می‌شود که احتمالا درختانی در حال سقوط هستند و ممکن است خطر جانی داشته و یا باعث خسارت به کابل‌های برق و غیره شوند. چنین مواردی باید توسط ماموران شهرداری شناسایی و با امکانات تکان و ریزش برف صورت گیرد. در هر حال باید دقت شود که از زیر درختان خم شده عبور نکرد و ماشینی هم زیر آنها پارک نشود.
در بازدیدی که از شهر و محوطه دانشگاه تهران داشتم، اغلب درختان خم شده و یا سقوط کرده درختان کاج هستند. ما قبلا بارها در مورد کاشت بی رویه این درخت غیر بومی تذکر داده بودیم. این درختان به دلیل تنه راست و باریک و تاج انتهایی و ریشه‌های کم عمق، تحمل بار سنگین را ندارند. از طرفی چون همیشه سبز هستند برف را روی شاخه‌های خود نگه می‌دارند. در این عکس هم به خوبی دیده می‌شود که در دانشگاه تهران کاج‌ها خم شده‌اند و چند مورد آنها هم سقوط کرده بود. در سطح شهر هم کم و بیش این وضعیت دیده می‌شود.
آب و هوای تهران مستعد گیاهان برگ ریز است و اگر هم گیاه سوزنی برگ کاشته می‌شود باید از سرو و نوش استفاده کرد که کوتاه قد هستند. کاشت کاج از همان ابتدا که به ایران وارد شد اشتباه بود و این اشتباه همچنان تکرار می‌شود.
توجه داشته باشید که برف و حتی یخ زدگی شاخه‌ها برای سلامت آنها لازم است و در بین بردن آفت‌هایی مانند سفید بالک کمک می‌کند.
* استاد گیاهشناسی دانشگاه تهران
منبع: زیست بوم
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=21332

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.