• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
3

شهرک‌های کشاورزی نقطه مقابل بحران آب

  • کد خبر : 21327
  • ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۷:۲۹
شهرک‌های کشاورزی نقطه مقابل بحران آب

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ نویسنده: سودابه مددی/ یک مقام مسئول گفت: با توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای در مناطق مستعد، بحران منابع آبی در کشور مرتفع خواهد شد. علی‌اشرف منصوری، مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی، در نشست خبری که به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: تاکنون ۱۱۵ مجتمع و شهرک گلخانه، شیلات و دامپروری […]

shahrak_keshavarzi_sherkatخبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ نویسنده: سودابه مددی/ یک مقام مسئول گفت: با توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای در مناطق مستعد، بحران منابع آبی در کشور مرتفع خواهد شد. علی‌اشرف منصوری، مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی، در نشست خبری که به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: تاکنون ۱۱۵ مجتمع و شهرک گلخانه، شیلات و دامپروری در ۲۹ استان در سطح هفت‌هزار و ۶۲۷ هکتار تحویل شرکت شهرک‌های کشاورزی شده است. به گفته وی، از مجموع ۹۸ شهرک گلخانه‌ای، ۹۱ مورد با مساحت دوهزار و ۷۰۰ هکتار در اولویت واگذاری بخش خصوصی قرار گرفت که ۷۰۰ هکتار آن به سرمایه‌گذاران واگذار شده است. منصوری ادامه داد: پس از بهره‌برداری شهرک‌ها حدود ۳۵ هزار اشتغال مستقیم و غیرمستقیم با سرمایه‌گذاری بالغ‌بر سه‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان ایجاد می‌‌شود. این مقام مسئول از صدور ۲۴ مورد مجوز تأسیس شهرک‌های گلخانه‌ای به مساحت ۴۷۶ هکتار خبر داد. وی با اشاره به این‌که توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای نسخه شفابخش خشک‌سالی‌های اخیر است، یادآور شد: با توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای در مناطق مستعد مشکل کمبود منابع آبی در کشور مرتفع خواهد شد.

افزایش تولید محوری‌ترین برنامه اقتصاد مقاومتی است

وی با اشاره به این‌که بخش عمده عملیات احداث زیرساخت‌های شهرک‌های کشاورزی با منابع اعتباری دولت صورت می‌گیرد، افزود: علاوه‌بر اعتبارات استانی، توسط سازمان‌های جهاد کشاورزی جهت کمک به تکمیل زیرساخت‌ها، از محل منابع ملی طی سال‌های اخیر بالغ‌بر ۶۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل و مطالعات زیرساخت‌ها هزینه شده است. منصوری با اشاره به این‌که برای توسعه و ایجاد شهرک‌های کشاورزی در سطحی معادل ۱۲۵ هزار هکتار آمایش و استعدادیابی صورت گرفته است، گفت: مطالعات تکمیلی در ۲۳ استان در این عرصه‌ها با هدف توسعه شهرک‌های کشاورزی با محوریت توسعه گلخانه‌ها در حال انجام است. این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به نوپا بودن شرکت شهرک‌های کشاورزی، کار تکمیل سازه‌های گلخانه و آغاز بهره‌برداری و تولید در چهار استان همدان، اردبیل، جنوب کرمان و کهگیلویه و بویراحمد شروع شده و مابقی در حال برنامه‌ریزی است. به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی، براساس تفاهم صورت گرفته با سازمان شیلات، ۴۴ شهرک شیلاتی در سواحل آب‌های جنوب و شمال کشور پیش‌بینی شده که تاکنون ۱۰ مورد از آن‌ها از طریق مؤسسه جهاد نصر کارسازی شده است. وی با اشاره به این‌که با کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و فرونشست در برخی مناطق روبه‌رو هستیم، افزود: برای مهار خشک‌سالی تنها راه علاج در حوزه کشاورزی توسعه گلخانه‌هاست.  به گفته وی، توسعه گلخانه‌ها با هدف افزایش تولید و بهره‌وری مصرف آب یکی از محوری‌ترین برنامه‌های اقتصاد مقاومتی به‌شمار می‌رود. مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی ادامه داد: اشتغال و توسعه صادرات از دیگر اولویت‌های توسعه گلخانه‌ها است که بدین منظور اولویت اول این شرکت و وزارت جهاد کشاورزی رفع این چالش‌ها و مشکلات قرار گرفته است. وی سطح زیرکشت کنونی گلخانه‌های کشور را بیش از ۱۲ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: از مجموع ۱۲ هزار هکتار، ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار به کشت سبزی و صیفی، توت‌فرنگی و گیاهان دارویی و دوهزار و ۵۰۰ هکتار گل و گیاهان زینتی اختصاص دارد که از این میزان سالانه دومیلیون تن انواع محصولات گلخانه‌ای و بیش از یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون گل شاخه بریده و ۳۶۰ میلیون گل و گیاه زینتی گلدانی تولید می‌شود. منصوری با اشاره به اهمیت و مزایای توسعه کشت گلخانه‌ای گفت: توسعه شهرک‌های گلخانه علاوه‌بر راه‌حل موثر برای مقابله با چالش کم‌آبی و بیکاری، توجه به زنجیره تولید با هدف ایجاد ارزش افزوده، توسعه صادرات، رعایت الگوی کشت و بازارپسندی بیش‌تر محصولات ازجمله مزایای آن به‌شمار می‌رود. وی در ادامه افزود: در فضای آزاد به‌ازای هر کیلو تولید گوجه‌فرنگی ۴۰۰ کیلو آب مصرف می‌شود؛ در حالی‌که در فضای گلخانه با کاهش ۱۳ درصدی مصرف آب، این میزان حدود ۳۰ کیلو است که با وجود خشک‌سالی‌های اخیر، توسعه گلخانه‌ها در کشور اهمیت فراوانی دارد. منصوری با اشاره به این‌که افزایش تولید در واحد سطح گلخانه بیش از ۱۰ برابر فضای باز است، بیان کرد: در هر مترمربع گلخانه، حداقل ۲۰ کیلو خیار تولید می‌شود، در حالی‌که این میزان در فضای باز دو کیلو است. به گفته این مقام مسئول، در طول سال حداقل سه‌دوره خیار و دو دوره گوجه‌فرنگی در فضای گلخانه کشت می‌شود. وی با اشاره به این‌که در برخی اراضی به‌دلیل کیفیت نامناسب خاک امکان تولید محصول وجود ندارد، تصریح کرد: با روش هیدروپونیک در فضای گلخانه امکان تولید محصول وجود دارد.

 پرداخت تسهیلات روستایی و عشایری با بهره ۴ درصد به مناطق محروم

منصوری از پرداخت تسهیلات عشایری و روستایی به فعالیت‌های کشاورزی خبر داد و گفت: برای پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران از محل منابع توسعه روستایی و عشایری و صندوق توسعه ملی محدودیتی وجود ندارد و به‌میزان ایجاد فعالیت کشاورزی به‌ویژه گلخانه، پرورش ماهی در قفس و صنایع تبدیلی در شهرک‌ها تا ۸۰ درصد سرمایه‌گذاری تسهیلات از بانک‌های عامل به متقاضیان پرداخت می‌شود. مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی در ادامه یادآور شد: تسهیلات روستایی و عشایری برای مناطق محروم و مرزی با نرخ بهره چهار درصد و مناطق روستایی با تراکم جمعیت کم‌تر از ۱۰هزار نفر با سود شش‌درصد و سرمایه در گردش با سود ۱۰ درصد پرداخت می‌شود. وی توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای را تنها راه موثر برای مقابله با چالش کم‌آبی دانست و گفت: تلاش ما در شرکت شهرک‌های گلخانه‌ای کوتاه کردن بوروکراسی برای سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران است؛ به‌طوری‌که در شهرک‌های آماده واگذاری صدور مجوز برای متقاضیان یک‌روزه صادر می‌شود و اراضی شهرک پس از آغاز بهره‌برداری به‌صورت قطعی به سرمایه‌گذاران واگذار می‌شود.
منبع: سبزینه

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=21327

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.