• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
2

رایزنی ایران با کشورهای پیشرو برای تولید آفت‌کش‌های کم خطر

  • کد خبر : 21232
  • ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸
رایزنی ایران با کشورهای پیشرو برای تولید آفت‌کش‌های کم خطر

معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی از رایزنی ایران با کشورهای پیشرو در بخش کشاورزی برای تولید و واردات آفت‌کش‌های کم خطر خبر داد و گفت: بخش خصوصی باید با این شرکت‌ها مشارکت کنند تا بتوان آفت‌کش‌های کم خطر را در داخل کشور تولید کرد. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از ایرنا، «عباس کشاورز» […]

sam_somoom_shimiyaye_sampashi_2معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی از رایزنی ایران با کشورهای پیشرو در بخش کشاورزی برای تولید و واردات آفت‌کش‌های کم خطر خبر داد و گفت: بخش خصوصی باید با این شرکت‌ها مشارکت کنند تا بتوان آفت‌کش‌های کم خطر را در داخل کشور تولید کرد.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از ایرنا، «عباس کشاورز» عصر سه شنبه در حاشیه گشایش پنجمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران که در محل بوستان گفت وگو در حال برگزاری است، در جمع خبرنگاران درباره حمایت‌های دولت برای واردات یا تولید سموم کم خطر اظهار کرد: واردات آفت‌کش‌های کم خطر با ارز مبادله‌ای صورت می‌گیرد.
وی یادآور شد: بین ۲ تا سه سال اخیر موفق شده‌ایم، حداقل تعرفه سموم کم خطر را پنج درصد در نظر بگیریم.
به گفته کشاورز، به همین منظور کمیته ویژه ای تشکیل شده تا چنانچه وارد ‌کنندگان نسبت به تامین آفت‌کش های کم خطر با مشکلی مواجه شدند، سریع آن را حل کنیم.
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی استفاده از نهاده‌هایی همچون بذر، کود و سموم مناسب در بخش کشاورزی را پراهمیت دانست و تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه توجه ویژه‌ای به تولید و تقویت توان بخش خصوصی در کودهای زیستی و بیولوژیک شده است.
وی اضافه کرد: در کشور ما سالانه رقمی حدود ٢ میلیون و ٣٠٠ هزار تن انواع کود شیمیایی مصرف می‌شود که بین یک تا ۱٫۵ میلیون تن آن کودهای آلی و بین ٢٠٠ تا ٣٠٠ هزار تن آن کودهای بیولوژیک است.
کشاورز درباره وضعیت استفاده از آفت‌کش‌ها در کشور ما نسبت به سایر کشورهای دنیا گفت: اقلیم ایران به گونه ای است که عوامل خسارت در آن امکان طغیان ندارد، اما با مشکلاتی چون سن گندم و ملخ مواجه هستیم.
وی اضافه کرد: البته بخشی از این مشکلات با تدابیر کشاورزان و بخشی با استفاده از آفت‌کش‌های مناسب کنترل می‌شوند.
کشاورز با بیان این که کود و سم به نسبت تولید کمتر از نصف مصرف می‌شود، افزود: به طوری که یک درصد کشاورزی دنیا را داریم، اما کمتر از ۰٫۶ درصد آفت‌کش‌ها را استفاده می‌کنیم.
وی درباره حمایت دولت در استفاده از کودهای بیولوژیک که آسیب کمتری به محیط زیست می‌زنند نیز گفت: کودهای بیولوژیک در دهه ٧٠ در دستور کار قرار گرفت و در برنامه ششم توسعه به طور ویژه دیده شد تا برای افزایش تولید، به بخش خصوصی واگذار شود.
معاون وزیر جهادکشاورزی در امور زراعت با بیان این که سهم قابل توجهی در مصرف عناصر آفت‌کش‌های بیولوژیک دیده شده است، افزود: به طور نمونه تخم پارازیت که تاکنون دولت آن را تولید می‌کرد، اما اکنون تولید انبوه آن به بخش خصوصی واگذار شده است.
کشاورز درخصوص ارائه تسهیلات برای تولید آفت‌ کش‌های بیولوژیک و کم خطر، تصریح کرد: منبع تامین اعتباری ما بانک کشاورزی است که طرح‌های اولویت‌دار مانند تجهیز مکانیزاسیون، ایجاد گلخانه ها و پرورش ماهی در قفس با کارمزد کمتر از سه درصد تخصیص داده می شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: بنابراین مساعدت‌های لازم برای تولید این مواد بیولوژیک هم اختصاص داده می شود.
وی ادامه داد: بنابراین شرکت‌های در حوزه تولید آفت‌کش‌های کم خطر در مناطق روستایی می توانند از تسهیلات محل اعتباری که برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی اختصاص یافته، بهره مند شوند.

** منتظر اعلام نرخ خرید تضمینی هستیم
معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی قیمت پیشنهادی نرخ خرید تضمینی را مرداد ماه امسال به دولت ارایه داد و ما نیز در انتظار تصویب دولت هستیم.
پنجمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران با حضور ١١۴ شرکت تولیدکننده داخلی و وارداتی در قالب ٩٨ غرفه در زمینه انواع کود، سم و بذر از امروز تا ششم بهمن ماه به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه های بوستان گفت وگو در حال برگزاری است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=21232

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.