• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5

زیان مرغداران و سکوت مسئولان

  • کد خبر : 21068
  • ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۹
زیان مرغداران و سکوت مسئولان

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ نویسنده: فاطمه ابراهیمی توچایی/ در ماه‌های اخیر، افزایش قیمت نهاده‌ها صنعت مرغداری را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرده است. در ماه‌های اخیر با وجود دریافت ارز مبادله‌ای و ثبات نسبی قیمت‌های جهانی، نرخ نهاده‌هایی نظیر ذرت و کنجاله سویا با افزایش نامتعارف قیمت در بازار روبه‌رو شد که در نهایت صنعت […]

morgh_dam_toyoorخبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ نویسنده: فاطمه ابراهیمی توچایی/ در ماه‌های اخیر، افزایش قیمت نهاده‌ها صنعت مرغداری را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرده است. در ماه‌های اخیر با وجود دریافت ارز مبادله‌ای و ثبات نسبی قیمت‌های جهانی، نرخ نهاده‌هایی نظیر ذرت و کنجاله سویا با افزایش نامتعارف قیمت در بازار روبه‌رو شد که در نهایت صنعت مرغداری را به چالش کشید. با توجه به آن‌که نوسان نرخ نهاده‌ها و برخی مشکلات ساختگی، افزایش ۲۵ درصدی هزینه‌های تولید مرغداران را به همراه داشت، از مسئولان امر انتظار می‌رود که در جهت حفظ سرمایه ملی، استفاده صحیح از تخصیص ارز مبادله‌ای و واقعی‌کردن نرخ مرغ مجموعه عواملی را که منجر به بی‌نظمی و ایجاد اخلال در بازار شده است مورد بررسی قرار دهند تا از زیان روزافزون مرغداران جلوگیری کنند. رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی معتقد است که ثبات نرخ مرغ در سه سال اخیر به بهای پرداخت یارانه از جیب مرغدار به نفع مصرف‌کننده تمام شد و این امر مایه افتخار نیست که تمامی مسئولان در مقابل آن سکوت اختیار می‌کنند، بلکه با استمرار این روند در آینده‌ای نه چندان دور، مرغداری‌ها یکی از پس از دیگری تعطیل می‌شوند. چندی پیش معاون وزیر جهاد کشاورزی با وجود تخصیص ارز مبادله‌ای به واردات ذرت و کنجاله سویا، افزایش قیمت نهاده‌ها را نامتعارف دانست و از دستگاه‌های ذی‌ربط خواست به این موضوع ورود پیدا کنند و قیمت این نهاده‌ها را به صورت کارشناسی شفاف کنند تا این محصولات با قیمت منطقی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد. محمدعلی کمالی سروستانی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی، از افزایش سرسام‌آور قیمت نهاده‌ها در بازار خبر داد و گفت: در شرایط کنونی، نرخ ذرت و کنجاله سویا نسبت به ماه‌های اخیر حدود ۲۵ درصد افزایش یافت که در نهایت این امر به‌طور متوسط ۱۵ درصد قیمت تمام شده تولید را بالا برد. به گفته وی افزایش چند برابری قیمت مکمل و سایر نهاده‌ها در برابر کاهش قیمت مرغ زنده در بازار، گلایه‌های مرغداران را به همراه داشته است. کمالی تعلل در تخصیص ارز مبادله‌ای توسط بانک مرکزی و بهانه‌جویی‌های سازمان دامپزشکی و استاندارد برای ترخیص کالا را دلیل اصلی افزایش قیمت نهاده‌ها در ماه‌های اخیر اعلام کرد. مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: واردکنندگان پس از واردات نهاده‌ها با ارز مبادله‌ای اقدام به عرضه آن با نرخ آزاد به مرغداران می‌کنند، در حالی که دولت جهت کمک به مرغداران به واردات نهاده‌ها، یارانه اختصاص می‌دهد. این مقام مسئول ادامه داد: باتوجه به سودجویی واردکنندگان انتظار می‌رود که دستگاه‌های مسئول با گران‌فروشان و متخلفان برخورد کنند، چرا که با وجود تخصیص ارز مبادله‌ای دلیلی بر افزایش قیمت نهاده‌ها نیست. به گفته وی ورود شرکت پشتیبانی امور دام مبنی بر توزیع مناسب نهاده‌ها تأثیر به‌سزایی در تعادل قیمت در بازار دارد.

کمالی سروستانی تصریح کرد: اتحادیه مرغداران گوشتی در پی گلایه‌ها و اعتراض مرغداران از مقامات کشوری و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی تقاضا دارد که با به‌کارگیری تمهیدات بکر جلوی افزایش قیمت نهاده‌ها و زیان روزافزون تولیدکنندگان را بگیرد.

مسئولان در برابر زیان مرغداران سکوت اختیار کردند

محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی، نیز گفت: اگرچه در روزهای اخیر قیمت نهاده‌ها در بازار با کاهش جزئی روبه‌رو بوده است؛ اما هم‌اکنون با نرخ واقعی خود فاصله معناداری دارد. وی قیمت هر کیلو ذرت را یک‌هزار و ۷۰ تومان و کنجاله سویا را یک‌هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: این درحالی است که قیمت هر کیلو ذرت قبل از گرانی ۷۰۰ و کنجاله سویا یک‌هزار و ۳۰۰ تومان بود. یوسفی افزایش ۱۰ درصدی نرخ ارز مبادله‌ای، نوسان نرخ جهانی و افزایش تعرفه ذرت از چهار به ۱۰ درصد را دلیل اصلی گرانی نهاده‌های دامی در ماه‌های اخیر اعلام کرد. این مقام مسئول ادامه داد: کارخانجات روغن‌کشی که کنجاله سویا در اختیار دارند، از آب گل آلود ماهی می‌گیرند و روزانه قیمت‌ها را افزایش می‌دهند. وی با انتقاد از این مسأله که وزیر جهاد در هفته‌های اخیر با افتخار از ثبات قیمت مرغ در سه سال اخیر خبر می‌دهد، بیان کرد: در چند سال اخیر، ثبات قیمت مرغ به بهای زیان مرغدار و پرداخت یارانه از جیب تولیدکننده به مصرف‌کننده تمام شده است. رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی ادامه داد: در سه ماه گذشته، ستاد تنظیم بازار نرخ منطقی هر کیلو مرغ در خرده‌فروشی‌ها را هفت هزار و ۱۰۰ تا هفت هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده بود و این درحالی است که اکنون با نوسان ۲۵ تا ۳۰ درصدی قیمت نهاده‌ها به این نرخ در بازار نرسیده‌ایم. به گفته وی با توجه به زیان قابل توجه مرغداران و سکوت سازمان حمایت باید گفت تمامی مسئولان در خواب غفلت به سر می‌برند تا صنعت مرغداری نابود شود. این مقام مسئول در شرایط کنونی نرخ منطقی هر کیلو مرغ زنده را پنج هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده‌فروشی‌ها را هشت هزار و ۵۰۰ تا ۹ هزار تومان اعلام کرد. یوسفی در پاسخ به این سوال که قدرت خرید خانوارها اجازه افزایش قیمت مرغ به مرز ۹ هزار تومان را می‌دهد یا نه، تصریح کرد: این امر ارتباطی به تولیدکنندگان ندارد و تنها دولت‌مردان برای افزایش قدرت خرید خانوار باید تمهیدات بکری به کار گیرند.
منبع: سبزینه

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=21068

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.