مطالبه رئیس جمهوری از محیط زیست برای ارزیابی برنامه های آلودگی هوا

aloodegihava_tehran_inversion_varoonegidamaمعاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: چندی پیش رییس جمهوری از سازمان خواست که برنامه های مربوط به الودگی هوا را ارزیابی کند.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از ایرنا؛ مسعود تجریشی افزود: هدف از ارزیابی برنامه ها رسیدن به یک برنامه جامع است تا در مدت سه تا پنج سال آینده مشکل آلودگی هوا در کلانشهرها برطرف شود.
وی اظهار کرد: برای این منظور کارگروه های مختلف متشکل از مراکز تحقیقاتی داخلی و تجربیات بین المللی در سازمان محیط زیست شکل گرفته است.
تجریشی ادامه داد: بر این اساس سازمان محیط زیست فعال شده تا با توجه به درخواست رییس جمهور بتواند برنامه عاجلی ارایه کند که شاید در قالب آن دولت بتواند در تامین منابع مالی کمک کند تا مشکل آلودگی هوا در کلانشهرها در مدت سه تا پنج سال آینده کاهش یابد.
وی به تامین منابع مالی به عنوان بزرگترین مشکل در مسیر اجرای برنامه ها اشاره کرد و گفت: با شهرداری ها برای تحهیز و جایگزینی اتوبوس های فرسوده مذاکره کردیم اما مشکل اصلی تامین منابع مالی است.
تجریشی افزود: شهرداری می گوید وضعیت مالی مناسبی ندارد و دولت باید کمک کند، از سوی دیگر برای ورود بخش خصوصی شرایط مناسب فراهم نیست و بانک ها ضمانت نامه های سنگین طلب می کنند.
وی تاکید کرد: بسیاری از تصمیماتی که در گذشته گرفته شد، سازنده و نتیجه بخش هستند اما تمام انها بار مالی دارند و چون همیشه ما دولتی و متکی به نفت بودیم، انتظار داریم همچنان دولت این مشکل را حل کند از این رو هیجگاه بخش خصوصی و بانک ها وارد عمل نشدند.
تجریشی اظهار کرد: در بسیاری از کشورها مشارکت توسط بخش خصوصی انجام می شود اما در کشور ما این مشارکت ضمانت نامه بانکی می خواهد که بسیار سختگیرانه است و دیگر بخش خصوصی وارد سرمایه گذاری نمی شود در حالیکه بانک ها باید حمایت کنند.
وی ادامه داد: بنابراین باید سبد تامین منابع مالی را از دولت خارج و به سبد بزرگتری شامل منابع داخلی، خارجی، بخش خصوص و بانک ها تبدیل کنیم که متاسفانه این سبد در کشور شکل نگرفته و یکی از فعالیت های ما باید شکل دهی و گسترده کردن این سبد باشد.
وی به آلودگی هوای تهران اشاره کرد و گفت: الودگی هوا مشکلی است که از رفتار اجتماعی مردم اغاز می شود، در خیابان های تهران بیشتر خودروها تک سرنشین و در نهایت دو سرنشین هستند که این حجم زیادی از الودگی را به خود اختصاص می دهد چون ٨۵ درصد الودگی تهران مربوط به همین منابع متحرک است.
وی افزود: البته این رفتار هم ریشه دارد و مردم به تنهایی مقصر نیستند، سهم حمل و نقل عمومی در کشور ما بسیار پایین است حتی نسبت به کشورهایی نیز که از لحاظ توسعه یافتگی مانند ایران هستند، روی حمل و نقل عمومی کمتر سرمایه گذاری کرده ایم.
معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست ادامه داد: بنابراین زمانی که سرمایه گذاری صورت نگیرد و ناوگان حمل و نقل عمومی تجهیز و نوسازی نشود، شهروندان به سمت استفاده از خودروی شخصی پیش خواهند رفت.
وی به حجم زیاد خودرو در معابر شهرها به ویژه کلانشهرها اشاره کرد و گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون ٨١٠ هزار خودرو در کشور شماره گذاری شده است که براساس امارها تا پایان سال به یک میلیون خودرو خواهد رسید که بخش زیادی از آن وارد خیابان های پایتخت می شود در حالی که تهران از لحاظ توان اکولوژیکی دیگر نمی تواند این حجم خودرو را تحمل کند.
تجریشی ادامه داد: این در حالی است که ظرفیت خیابان ها و هوا تغیبری نکرده است، بنابراین نمی توان زیاد انتظار داشت که وصعیت هوا امسال نسبت به سال قبل تغیبر خاصی را نشان دهد زیرا مجموعه ای از مسایل باید در کنار هم قرار گیرند تا این مشکل برطرف شود.
وی گفت: وقتی حمل و نقل عمومی توسعه نیابد، دولت الکترونیک شکل نگیرد، منابع مالی تامین نشود و الگوی مصرف شهروندان تغییر نکند چگونه می توان انتظار داشت که مشکل الودگی هوا حل شود بنابراین باید حتما روی بحث زیرساخت هایی که تقاضا برای حمل و نقل عمومی را افزایش می دهد، سرمایه گذاری کنیم.
تجریشی تاکید کرد: اکنون کارهای زیادی در حال انجام است، ١۶ دستگاه در این زمینه در حال کار هستند اما باز الودگی هوا داریم که مشکل اصلی تامین منابع مالی برای اجرای برنامه ها است.
وی گفت: بخشی از الودگی هوا مربوط به سوخت می شود که در این راستا نظارت بر کیفیت سوخت را از هر سه ماه یکبار به هفتگی در کلانشهرها کاهش دادیم ، در برخی مواقع سوخت مشکل داشت که بلافاصله به وزارت نفت منعکس کردیم.
وی به همکاری نیروی انتظامی در کنترل محدوده ترافیک هم اشاره کرد و افزود: همکاری خوبی در حال انجام است، همچنین معاینه فنی خودروها به خوبی کنترل می شود و هر دو مورد در زمان الودگی هوا با کنترل بیشتری انجام می شود.
تجریشی تاکید کرد: اما اینها علاج واقعی نیست، علاج واقعی باید به گونه ای باشد که بتواند تمام این موارد را به صورت جامع با هم داشته باشد.



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *