• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

یادداشت/ تصمیم بزرگ وزیر

  • کد خبر : 20985
  • ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۸
یادداشت/ تصمیم بزرگ وزیر

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ علیرضا صفاخو/ زنان آرام آرام به کرسی های مدیریتی پای می گذارند. این را تسریع در صدور احکام مدیریتی برای زنان در دولت دوازدهم نشان می دهد. زنانی که همواره در سنگر مدیریت های میانی دستگاه های مختلف اجرایی نشان داده اند، نه تنها هیچ از همتایان مرد خود کم ندارند، بلکه […]

vazir_jahad_2خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ علیرضا صفاخو/ زنان آرام آرام به کرسی های مدیریتی پای می گذارند. این را تسریع در صدور احکام مدیریتی برای زنان در دولت دوازدهم نشان می دهد. زنانی که همواره در سنگر مدیریت های میانی دستگاه های مختلف اجرایی نشان داده اند، نه تنها هیچ از همتایان مرد خود کم ندارند، بلکه در شرایط یکسان برخورداری تحصیلی، دارای ویژگی های مدیریتی متمایزی هم هستند. و اگر با همراهی و همکاری زنان و مردان همکارشان مواجه شوند، بستر بهره وری بیشتری را برای بخش های اقتصادی سبب می شوند.

دیروز شنبه ۲۵ آذر ماه ۹۶ خورشیدی صدور حکم ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به نام یک مدیر زن که سابقه فعالیت های ترویجی در بخش کشاورزی را نیز داشته است، نشان داد بر خلاف تصوراتی که تا امروز بر اذهان ناظران و فعالان بخش کشاورزی سایه افکنده بود، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، رویکرد متعصبانه منفی نسبت به انتصاب زنان در وزارتخانه ای با خاستگاه شهره به سنتی بودن ندارد و شاید اگر منصفانه درک درستی از ماهیت بدنه حاکم بر ساختار نیروی انسانی وزارت جهاد کشاورزی داشته باشیم، تصمیم او در انتصاب یک زن به ارشد ترین مقام اجرایی بخش کشاورزی – آن هم در یکی از استان های کشاورزی خیز کشور -، اقدامی جسورانه و البته هوشمندانه است.

اگرچه برخی ممکن است در این وادی انتظار صدور حکم برای زنان در سطح معاون وزیر را نیز داشته باشند، اما نباید از این نکته غافل ماند که بخش پررنگی از بدنه اداری جهاد کشاورزی از ایثاگران مرد هستند و زنان شاغل هنوز در رده های مدیرکلی این وزارتخانه به تجربه های بالایی دست نیازیده اند. اگرچه به نظر نمی رسد این حکم نیز واپسین حکم وزیر جهاد کشاورزی دولت دوازدهم برای زنان نیز باشد و باید دید طی ماه های آتی، آیا جوهر خودنویس وزیر، نام های دیگری را نیز در برگه احکام وزارت جهاد کشاورزی ثبت خواهد کرد؟

در این وادی از حق و انصاف هم نباید و نمی توان گذشت که توفیق خانم فاطمه خمسه، ریاست جدید سازمان جهاد کشاورزی در سکانداری امور مدیریتی جهاد کشاورزی استان قزوین، نقش حائز اهمیتی در تثبیت این موضوع و بازگذاشتن دست وزیر در ادامه انتصاباتی از این دست خواهد داشت. کما اینکه بعید نیست وزیر جهاد کشاورزی، همین امروز که شما سطور یادداشت نگارنده را مطالعه می کنید، گزینه های دیگری را نیز در ذهن و حتا کارتابل شخصی خود نهفته داشته باشد و فقط چشم انتظار دستاوردهای آتی است که ریاست جدید سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به عنوان یک الگوی موفق می تواند نصیب بخش کشاورزی استان محل خدمت خود کرده و تابوی بسیار سنگین وارد کردن زنان به مسوولیت های ارشد سازمان های جهاد کشاورزی دیگر استان ها و حتا معاونت وزیر را بشکند.

البته با تاملی مختصر به فحوای حکم صادره وزیر جهاد کشاورزی، می توان به وضوح به این نکته نیز پی برد که اگرچه به احتمال قوی یکی از نیت های وزیر گام برداشتن در مسیر وعده های انتخاباتی حسن روحانی مبنی بر سپردن سمت های مدیریتی به زنان نیز بوده است، اما در واقع هوشمندی وی در نگارش متن حکم او، گویای تدبیر وزیر در ارجحیت دانستن ویژگی های افراد منصوب شده فارغ از جنسیت مرد و زن آن هاست؛ کما اینکه آقای حجتی در متن حکم چنین نوشته است: “با استناد به سوابق و تجربیات جنابعالی (فاطمه خمسه)، به موجب این حکم به سمت رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین منصوب می شوید.” و همان طور که در متن آن مشهود است، در کل حکم، هیچ اشاره ای به انتصاب فاطمه خمسه از منظر “زن” بودن نشده است. اقدامی هوشمندانه که نشان می دهد وزیر به کارکردهای ریاست جدید سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از منظر سوابق مدیریتی وی تاکید دارد، نه مرتبه جنسیتی او!

به بیان دیگر، انتظارات مقام عالی وزارت از وی یا سایر انتصاب احتمالی مشابه، به طور نمونه طی جلسات جدی میان روسای سازمان های جهاد کشاورزی استان ها با وزیر جهاد کشاورزی، از چشم یک مدیر ارزیابی می شود، نه صرفا یک زن و هیجان های مثبت یا منفی که از این انتصاب دست کم نزد مردم استان قزوین و زنان کشاورز و مدیر در سایر استان ها رخ داده باشد. کما اینکه نگاهی به اظهارات استاندار قزوین یا معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر جهاد کشاورزی و همچنین ریاست مجمع نمایندگان استان قزوین در مجلس شورای اسلامی، نشان می دهد مدیر منصوب وزیر در این استان، مورد حمایت مقامات عالی رتبه استان قزوین قرار دارد. جالب تر آن که در همین آیین معارفه، استاندار قزوین نیز اقدام وزیر جهاد کشاورزی در انتخاب خانم خمسه را ستایش کرده و گفته است: ” این انتخاب براساس شایستگی های او بوده است.” دفاعی که وقتی پیرو اظهارات استاندار، نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی نیز در آیین دیروز معارفه افشا کرد:” زمزمه هایی مبنی بر ریسک واگذاری این مسئولیت وجود داشته است”، می توان بیشتر به ارزش حکم مسوولانه و جسورانه وزیر جهاد کشاورزی در شکستن یک تابوی بزرگ در بخش کشاورزی پی برد.
منبع: ایانا

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=20985

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.