• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

لغو کلیه قراردادهای بهره برداری چوب از جنگلهای شمال تا پایان سال

  • کد خبر : 20678
  • ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
لغو کلیه قراردادهای بهره برداری چوب از جنگلهای شمال تا پایان سال

رئیس سازمان جنگلها با بیان اینکه در طرح استراحت جنگل تاکنون ۶۲ درصد مساحت جنگلها از گردونه بهره برداری خارج شده گفت: تا پایان سال کلیه قراردادهای بهره برداری چوب از جنگل های شمال لغو می شود. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از مهر، خداکرم جلالی در کارگاه ظرفیت سازی طراحی پروژه های مدیریت […]

jangal_ghat_derakht_choobرئیس سازمان جنگلها با بیان اینکه در طرح استراحت جنگل تاکنون ۶۲ درصد مساحت جنگلها از گردونه بهره برداری خارج شده گفت: تا پایان سال کلیه قراردادهای بهره برداری چوب از جنگل های شمال لغو می شود.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از مهر، خداکرم جلالی در کارگاه ظرفیت سازی طراحی پروژه های مدیریت پایدار جنگل در ایران که با حضور نمایندگانی از سازمان ملل متحد از ششم تا دهم آبان ماه در تهران برگزار می شود، با بیان اینکه براساس آخرین آمار اقدامات مرتبط با برنامه استراحت جنگل، تاکنون تعداد ۶۷ فقره قرارداد منعقد و ۶۲ درصد مساحت جنگل های تحت بهره برداری بالغ بر ۵۸۰ هزار هکتار از گردونه بهره برداری خارج شده است گفت: تا پایان سال کلیه قراردادهای بهره برداری چوب از جنگل های شمال لغو و براساس طرح های حفاظتی و حمایتی مدیریت خواهد شد.

وی تصریح کرد: این اقدام می تواند توسط مراجع بین‌المللی مرتبط به عنوان الگویی مناسب در امر حفاظت و صیانت از جنگل های طبیعی مورد الگوبرداری توسط سایر کشورها قرار بگیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در زمینه همکاریهای بین‌المللی نیز، سازمان جنگل ها جز دستگاه های موفق کشور بوده و توانسته از طریق تعامل با وزارت امور خارجه و آژانس های تخصصی سازمان بین‌المللی همچون برنامه عمران ملل متحد (UNVP) و سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد (FAO) نسبت به تدوین حدود دو پروژه بزرگ بین‌المللی بزرگ مقیاس اقدام کند. ضمن اینکه دبیرخانه کشورهای با پوشش کم جنگل که تحت عنوان ابتکار تهران در مبحث سیاست گذاری و مدیریت جنگل در کشور های با پوشش کم فعالیت می کنند تلاش کرده تا به عنوان عضو ناظر در مجامع بین‌المللی نسبت به انتقال مواضع این کشورها اقدام کند.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیز داری کشور با بیان اینکه در دو دهه گذشته، تخریب جنگل ها و جنگل زدایی در سطح هشدار دهنده ای در حال گسترش بوده است گفت: به طوری که شاخص غلظت گازهای گلخانه ای به صورت مستمر رو به افزایش است.

جلالی افزود: بنابراین نقش جنگل در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در معاهده پاریس بسیار مهم در نظر گرفته شده به طوری که در ماده ۵ آن توافقنامه از اعضای متعاهد خواسته شده که اقدامات خود را جهت بهبود منابع جذب گازهای گلخانه ای از جمله جنگل ها  انجام دهند. همچنین از کشورها خواسته شده که به منظور مقابله با گرمایش جهانی، مبادرت به اقداماتی برای کنترل تخریب جنگل و اعمال مدیریت بهتر بر جنگل های موجود واحیای جنگل های مخروبه کنند.

رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه اعتقاد بر این است که اگر این موارد به درستی اجرا شوند می توان میزان گازهای گلخانه ای را به مقدار قابل توجهی کاهش داد، یادآور شد: در ادامه این سند نیز به طور خاص نیاز به منابع مالی برای حمایت از فعالیت های مرتبط با جنگل به ویژه با توجه به رویکردهای تعدیل و سازگاری مشترک برای مدیریت جامع و پایدار جنگل ها مشخص شده، ضمن اینکه هدف کلان ۱۵ اهداف توسعه پایدار به موضوع حفظ، احیاء، بازسازی و ترویج استفاده پایدار از اکوسیستم های خشکی، مدیریت پایدار جنگل ها، مقابله با بیابان زایی، تغییر و متوقف سازی فرآیند تخریب سرزمین می پردازند.

وی گفت: در بخش های دیگری از این هدف، به بسیج منابع قابل توجهی از تمامی حوزه ها و در تمامی سطوح با هدف مدیریت پایدار جنگل و ارائه مشوق های کافی به کشورهای در حال توسعه جهت پیشبرد مدیریتی از این نوع، از جمله جهت حفاظت منابع طبیعی و احیای جنگل پرداخته شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: نظر به اهمیت تأمین منابع مالی برای تحقق مدیریت پایدار جنگل ها، مجمع جنگل ملل متحد در دوازدهمین اجلاس خود در سال ۲۰۱۵ راه اندازی شبکه جهانی تسهیل منابع مالی جنگل را مصوب کرد که این اقدام پاسخی مثبت به خواست جامعه جهانی بوده است.

میزان تبخیر در ایران سه برابر میانگین جهانی است

جلالی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ایران با مساحتی بالغ بر ۱۶۵ میلیون هکتار، هفدهمین کشور پهناور دنیاست، ادامه داد: بخش عمده خاک سرزمین ما در سیطره و قلمرو مناطق خشک و بیابانی است و دارای محدودیت ها و شکنندگی اکوسیستمی است.

به گفته وی میانگین بارندگی بلندمدت کشورمان یک سوم جهانی و میزان تبخیر آن سه برابر میانگین جهانی است.

رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیز داری کشور گفت: به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و ارتفاعی وبرخوداری از شرایط ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم جهانی کشور ما از توانایی بالای اکولوژیک برخوردار است.

وی ادامه داد: جنگل های ایران دارای ۵ منطقه رویشی هیرکانی در ساحل جنوبی دریای خزر، منطقه رویشی ارسبارانی در غرب دریای خزر، منطقه رویشی زاگرس در غرب و جنوب غرب ایران، منطقه رویشی ایران و تورانی در مرکز، شرق و شمال شرق ایران و منطقه رویشی خلیج فارس و عمانی در نوار ساحلی خلیج فارس و دریای عمان است.

جلالی افزود: سطح جنگل های طبیعی ایران حدود ۱۴.۳ میلیون هکتار با درجه انبوهی و کیفیت متفاوت است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=20678

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.