• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

پارک پردیسان تغییر کاربری نمی دهد

  • کد خبر : 20669
  • ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰
پارک پردیسان تغییر کاربری نمی دهد

مدیرکل حفاظت محیط زیست تهران درباره واگذاری پارک پردیسان به شهرداری تهران گفت: این اقدام خوب است چرا که شهرداری با توجه به ظرفیت‌های خود می‌تواند پارک پردیسان را احیاء کند. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از سایت اطلاع رسانی محیط زیست استان تهران(سامات)، کیومرث کلانتری در اولین نشست خبری درباره واگذاری پارک پردیسان […]

parkjangali_fazayesabzshahri_jaddeh_jangaldastkasht_masnooeiمدیرکل حفاظت محیط زیست تهران درباره واگذاری پارک پردیسان به شهرداری تهران گفت: این اقدام خوب است چرا که شهرداری با توجه به ظرفیت‌های خود می‌تواند پارک پردیسان را احیاء کند.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از سایت اطلاع رسانی محیط زیست استان تهران(سامات)، کیومرث کلانتری در اولین نشست خبری درباره واگذاری پارک پردیسان به شهرداری تهران اظهار کرد: این اقدام، خوب است چرا که شهرداری با توجه به ظرفیت‌های خود می‌تواند پارک پردیسان را احیاء کند و در اختیار مردم قرار دهد.

وی ادامه داد: پارک پردیسان داخل محدوده شهر تهران است و مدیریت بر پارک‌های شهری بر عهده شهرداری‌هاست. سازمان حفاظت محیط زیست در کشور تنها مسئولیت اداره پارک‌های ملی را دارد. در پارک پردیسان زیرساخت‌ها و تاسیسات به گونه‌ای نبود که مردم بتوانند از آن استفاده کنند. این پارک در اختیار شهرداری قرار گرفته است تا بر اساس آنچه حق مردم است بتوانند از آن بهره ببرند.

کلانتری با بیان اینکه نظارت بر پارک پردیسان همچنان بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است تصریح کرد: هدف از واگذاری این پارک ارتقای مشارکت‌های مردمی در حفظ محیط زیست و آموزش‌های زیست محیطی است چنانچه اقدامی فیزیکی از طرف شهرداری در پارک اتفاق انجام شود، سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند ورود کند و جلوی این کار را بگیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: موضوع محیط زیست مانند گذشته صرفا دو کلمه محیط زیست نیست، بلکه کلمه محیط زیست وزن پیدا کرده است و وزن آن برابر با ایمنی و سلامت مردم است. محیط زیست مجموعه‌ای از انرژی، آب، خاک و هوا و گیاهانی است که باید در شرایط کمی و کیفی مناسبی باشند تا در وضعیت تعادل پیش برود در غیر اینصورت شاهد تخریب محیط زیست خواهیم بود.

کلانتری افزود: مسئله محیط زیست در دنیا روز به روز حساس‌تر می‌شود. رشد جمعیت، توسعه صنعتی، فشار برای تامین نیازها و مصرف بی‌رویه جوامع سبب شده است که مشکلات متعدد زیست‌محیطی از جمله حجم زیاد پسماند، تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین به وجود آید. کشور ما نیز با وجود آنکه از تنوع زیستی و آب و هوایی برخوردار است کشوری آسیب‌پذیر و شکننده است چرا که در حال توسعه هستیم و توسعه همراه با فشار بر محیط است.

وی در ادامه تصریح کرد: متوسط بارندگی در کشور ما کمتر از یک سوم متوسط بارندگی در دنیاست این در حالیست که در ایران حداقل چهار متر تبخیر بالقوه داریم. سرانه آب نیز به شدت کاهش پیدا کرده است و تنها حدود ۱۲۰۰ متر مکعب در سال آب تجدیدپذیر داریم بنابراین مدیریت بر منابع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

توسعه، مخرب محیط زیست نباشد

کلانتری با بیان اینکه با توجه به شرایط اشتغال و اقتصاد مقاومتی در کشور نمی‌توانیم سد راه توسعه شویم، تاکید کرد: توسعه‌ای را باید مد نظر داشته باشیم که مخرب محیط زیست نباشد؛توسعه‌ای موزون و همه جانبه و پایدار چرا که قرار نیست فقط این نسل در کشور زندگی کند و مالک آن باشد بنابراین باید از منابع درست استفاده کنیم تا برای نسل‌های آینده محیط زیست را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات و مسائل مهم در استان تهران محیط زیست آن است. در استان تهران شرایط به گونه‌ای است که محیط زیست در بعضی پارامترها وضعیت مناسبی ندارد. تنها کاری که باید برای حفاظت از محیط زیست انجام دهیم این است که همه دستگاه‌ها و آحاد مردم را نسبت به استان تهران حساس کنیم. بر اساس قانون اساسی کشور حفظ محیط زیست یک وظیفه عمومی است. اگر محیط زیست حفظ شود همه در آن دخیل خواهیم بود و اگر از تعادل خارج شود همه ما آسیب می‌بینیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه استان تهران حدود ۱۳ میلیون نفر جمعیت دارد که در کمتر از ۰.۸۳ درصد جغرافیای کشور متمرکز شده‌اند، گفت: این تعداد جمعیت در یک وسعت کوچک سبب مشکلات زیست محیطی خواهد شد. تبدیل شهرها به کلانشهرها با توجه به استقرار جمعیتی که بر اساس نبود آمایش سرزمینی صورت گرفته است مشکلات متعددی را به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک دستگاه نظارتی و حاکمیتی باید استانداردها و ضوابط محیط زیستی لازم را تدوین کند، گفت: اجرای این ضوابط و مقررات بر عهده بخش‌های دیگر خواهد بود. مردم نیز به عنوان جامعه هدف ما نقش بزرگی در حفظ محیط زیست دارند. سازمان حفاظت محیط زیست زمانی موفق خواهد بود که مشارکت مردمی را همراه خود داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه در دنیا محیط زیست را به دو روش کنترلی و مدیریت مشارکت مدیریت می‌کنند، گفت: در روش کنترلی فرض بر این است که مردم قصد دارند محیط زیست را تخریب کنند که با توجه به این رویکرد دستگاه‌های دولتی برای حفظ محیط زیست وارد می‌شوند اما در رویکرد دوم مردم برای حفظ محیط زیست شریک سازمان‌ها خواهند بود.

فعالیت ۸۱ سمن زیست‌محیطی در استان تهران

کلانتری با بیان اینکه در استان تهران ۸۱ سازمان مردم نهاد زیست‌محیطی فعال هستند، اظهار کرد: این گروه‌های داوطلبانه در راستای حفظ محیط زیست فعالیت می‌کنند و هیچ حقوقی از دولت دریافت نمی‌کنند. قطعا وجود این تعداد سازمان مردم نهاد زیست‌محیطی، نشان از توسعه یافتگی جامعه دارد. امیدواریم این سازمان‌ها روز به روز توسعه پیدا کنند تا بتوانیم در این زمینه افزایش مشارکت مردمی را شاهد باشیم.

وی در ادامه اطلاع مردم از وضعیت زیست‌محیطی را حق آن‌ها دانست و تصریح کرد: وظیفه ماست که اطلاع‌رسانی به‌موقع انجام و واقعیت‌های محیط زیست را به مردم اطلاع دهیم. مردم زمانی در حفظ محیط زیست مشارکت می‌کنند که از وضعیت آن مطلع باشند. ما نیز یک سامانه پیامکی راه‌اندازی کرده‌ایم که شهروندان می‌توانند از امروز با اداره محیط زیست استان تهران ارتباط داشته باشند.

تدوین برنامه جامع کنترل کیفی هوای تهران تا دو ماه آینده

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران درباره تمهیدات پیش‌بینی شده در شش ماه دوم سال توضیح داد: برنامه جامع کنترل کیفی هوای تهران تا حداکثر دو ماه آینده تدوین خواهد شد. در قانون هوای پاک نیز که در مردادماه امسال توسط مجلس شورای اسلامی مصوب و ابلاغ شد، مسوولیت ۲۶ دستگاه حاکمیتی و دولتی مشخص شد.

کلانتری ادامه داد: طبق قانون هوای پاک، دستگاه‌های مختلف باید گزارش اقدامات خود را به اداره کل یا سازمان حفاظت محیط زیست بفرستند. دستگاه‌هایی که نتوانند به وظایف خود عمل کنند مجازات می‌شوند. کارگروه کنترل آلودگی هوای تهران نیز قبل از ورود به شش ماه دوم سال فعال شد.

تشویق صنایع به استفاده از انرژی‌های نو

وی با اشاره به پایش و نظارت بر فعالیت واحدهای صنعتی و تولیدی گفت: در استان تهران بین توسعه صنعتی، تولیدی و محیط زیست باید اولویت را به محیط زیست بدهیم. هر میزان که واحدهای صنعتی آلاینده و گاهی اوقات مزاحم را در محدوده استان تهران مستقر کنیم، به مشکلات ترافیک، آلودگی هوا و مشکلات دیگر بیشتر دامن می‌زنیم. برنامه ما این است که صنایع موجود به سمت استفاده از انرژی‌های نو بروند و خروجی هیچ واحد صنعتی مغایر با استانداردهای زیست محیطی نباشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه اظهار کرد: چنانچه خروجی واحدهای صنعتی مطابق با استانداردهای زیست‌محیطی نباشد، در لیست صنایع آلاینده قرار می‌گیرند و یک درصد فروش خود را به عنوان عوارض آلایندگی به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای بهبود وضعیت محیط زیست منطقه می‌پردازند.

کلانتری با تاکید بر اینکه لازم است تک تک واحدهای صنعتی مستقر در استان تهران پایش شوند، گفت: تمام واحدهای صنعتی باید از ما دو بار مجوز بگیرند. یک بار موقع استقرار و بار دوم زمان بهره برداری. سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال به صفر رسیدن آلایندگی از خروجی واحدهای صنعتی نیستم چراکه چنین چیزی نمی‌تواند تحقق پیدا کند. تنها لازم است که خروجی واحدها مطابق با استانداردهای محیط زیستی باشد و اینکه مکان‌یابی دقیقی انجام شود تا آلودگی تجمعی ناشی از استقرار واحدهای صنعتی در یک ناحیه نداشته باشیم مانند اتفاقی که در غرب استان تهران افتاده است.

زندگی ۳۶ درصد پستانداران شناخته‌شده کشور در استان تهران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: براساس قانون هوای پاک، برای تعیین سلامت مردم می‌توانیم برای آن بخش از فعالیت‌هایی که پرمخاطب هستند، محدودیت‌هایی را در شهر تهران ایجاد کنیم.

کلانتری افزود: در ۶ ماه اول سال ۹۶ استان تهران ۲۱ روز هوای ناسالم داشت. در کل سال گذشته در استان تهران ۸۹ روز نا سالم داشتیم. تاکید ما به همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی این است که فعالیت‌هایی که مخاطب زیاد دارد و در محدوده زمانی آبان‌ماه تا بهمن‌ماه سبب تشدید آلایندگی هوای تهران می‌شود، در شهر انجام نشود.

کلانتری با اشاره به اینکه ما در استان تهران از ۳۰ درصد جغرافیای طبیعی حفاظت می‌کنیم، گفت: اگر بخش‌هایی از جغرافیای مازندران، البرز، سمنان و قم را که تحت مدیریت محیط زیست استان تهران است در نظر بگیریم در مجموع ۴۷ درصد مساحت استان ، توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران مدیریت می‌شود. این مناطق به عنوان ریه‌های تنفسی کلانشهر تهران بوده که برای آیندگان منابع با ارزشی هستند.  اگر سازمان حفاظت محیط زیست تابلوهای خود را از این مناطق طبیعی بردارد، مطمئن باشید تا ظرف یک ماه بعد این مناطق شرایطی بدترغرب تهران پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه این مناطق به عنوان سرمایه‌های طبیعی استان تهران محسوب می‌شوند، تصریح کرد: حفاظت از این مناطق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. زمانی که از این مناطق حفاظت شود، ذخیره‌های آبی استان تهران نیز حفظ می‌شود. ۳۶ درصد از پستانداران شناخته شده کشور، ۴۷ درصد از پرندگان شناخته شده کشور، ۲۷ درصد خزندگان، ۸ درصد آبزیان و ۲۰ درصد دوزیستان شناخته شده کشور در زیستگاه‌های استان تهران زیست می‌کنند.

کلانتری ادامه داد: براساس قانون مدیریت پسماندها، پسماندها به پنج دسته، پسماند عادی، پزشکی، ویژه، صنعتی و کشاورزی تقسیم‌بندی می‌شوند. مسوولیت مدیریت برپسماندهای شهری برعهده شهرداری و در روستا برعهده دهیاری‌ها هست.

تاکید بر تفکیک زباله از مبدا در شهر تهران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران نظارت بر مدیریت پسماندها را وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست دانست و تصریح کرد: شهرداری تهران با همکاری محیط زیست باید مقدمات تفکیک زباله از مبدا را فراهم کند. زباله‌ای که از مبدا تفکیک نشود، تفکیک آن از مقصد بی‌معنی است.

کلانتری آموزش شهروندان برای تفکیک زباله را از جمله اقداماتی دانست که باید در اولویت قرار بگیرد و گفت: تفکیک پسماند از مبدا فعالیتی زمان‌بر است که انجام آن می‌تواند به حل بسیاری از مشکلات پسماند در استان تهران کمک کند. ۷۰ درصد پسماندها، پسماندهای ترهستند که می‌توان از آنها برای تولید کود کمپوست استفاده کرد. ۲۵ درصد پسماندها نیز قابل بازیافت هستند. از بقیه پسماندها می‌توان برای تولید انرژی مانند انرژی برق استفاده کرد.

کلانتری با بیان اینکه با مدیریت صحیح می‌توانیم آلودگی هوای تهران را مدیریت کنیم، گفت: نشستی با انجمن شن و ماسه استان تهران داشتیم و با این انجمن توافق کردیم که در زمان وارونگی دما فعالیت‌های خود را با هماهنگی محیط زیست انجام دهند همچنین پلیس درباره تردد کامیون‌های فرسوده و آلاینده و نحوه جلوگیری از عبور و مرور آن‌ها در سطح شهر گزارشی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران ارائه خواهد داد.

تفویض اختیارات به شهرستان‌های استان تهران

وی درباره تفویض اختیارات به مدیران استانی که توسط رییس سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده است، گفت: این اقدام در راستای تمرکززدایی اختیارات بوده است. ما نیز در نظر داریم در راستای خدمت به مردم به میزانی که شهرستان‌های استان تهران، توانمندی ارائه خدمت به مردم را داشته باشند، اختیارات را به شهرستان‌ها تفویض کنیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: در مواردی که سازمان حفاظت محیط زیست اختیار ندارد ولی احساس مسوولیت می‌کند البته تمرکز ما روی وظایف قانونی‌مان خواهد بود.

پایش مداوم

کلانتری درباره وضعیت پایش منابع تامین کننده آب شهر تهران گفت: براساس ماده ۴۶ توزیع عادلانه آب، مسوولیت جلوگیری و ممانعت از آلودگی منابع آب برعهده سازمان محیط زیست است. تفکیک وظایف بگونه‌ای است که مسئولیت پیشگیری و ممانعت و جلوگیری از آلودگی منابع آب پایتخت از سرچشمه تا آبگیر برعهده اداره محیط زیست استان تهران و از آبگیر تا تامین آب شرب و مصارف دیگر برعهده وزارت نیرو است.

وی افزود: منابعی که سبب آلایندگی آب می‌شوند در بستر رودخانه‌ها به صورت مداوم پایش و بررسی می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در پایان با تاکید بر اینکه تعطیلی واحدهای تولیدی برای محیط زیست مایه فتخار نیست، گفت: با تعطیلی یک واحد چندین کارگر بیکار می‌شوند و مشکلات اجتماعی زیادی به وجود می‌آید بنابراین ما قصد داریم واحدهای تولیدی را به رعایت تمهیدات زیست‌محیطی هدایت و آنها را تشویق کنیم محیط زیست را در اولویت قرار دهند. از آنجایی که منطق کشور ما، اشتغال و اقتصاد مقاومتی است، ما از مکانیسم‌های دیگری برای کنترل یک واحد آلاینده استفاده می‌کنیم. به طور مثال مدیر واحد صنعتی را تحت تعقیب قرار می‌دهیم.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=20669

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.