• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1

یادداشت/ توصیه‌هایی برای مصرف کم‌تر آب

  • کد خبر : 20597
  • ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۸:۰۹
یادداشت/ توصیه‌هایی برای مصرف کم‌تر آب

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/ غلامرضا فدایی: مصرف بی‌رویه آب در این روزها به قدری جدی شده که زنگ‌های خطر به صدا در آمده است. ما که طبعا در منطقه خشکی از جهان هستیم در مصرف از اغلب کشورها سرآمدیم و اگر چنین رویه‌ای ادامه پیدا کند بی‌شک نسل آینده چاره‌ای جز فرار و یا تسلیم به […]

masraf_abخبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)غلامرضا فدایی: مصرف بی‌رویه آب در این روزها به قدری جدی شده که زنگ‌های خطر به صدا در آمده است. ما که طبعا در منطقه خشکی از جهان هستیم در مصرف از اغلب کشورها سرآمدیم و اگر چنین رویه‌ای ادامه پیدا کند بی‌شک نسل آینده چاره‌ای جز فرار و یا تسلیم به آن‌چه اتفاق می‌افتد نخواهد داشت.
مرفهین و یا نیمه‌مرفهین هم بی‌خیال از همه چیز در مصرف آب می‌کوشند و اگر خود به نظافت خانه و کاشانه‌شان نمی‌پردازند آن را به دست کارگرانی می‌دهند که بی‌خبر و یا بی‌خیال از کمبود آب همه نظافت‌های جزیی و کلی را دور از چشم صاحب‌خانه‌ها اغلب با آب شرب شهری انجام می‌دهند.
جالب است که آمارهایی که می دهند که بیشترین مصرف آب مربوط به حوزه کشاورزی هست هم درست نیست. عدم شفافیت آماری از این جا معلوم می شود. بیش از ۴۰ در صد آب پشت سدها ذخیره و روانه شهرها و شهرهای بزرگ می شود و سوگمندانه سخاوتمندانه مورد سوء استفاده و مصرف بی رویه قرار می گیرد (رادیو اقتصاد ساعت هشت شب دوازدهم مهر ۹۶).
قصه پر غصه مصرف بی رویه آب همانند همه مصارف دیگر داستانی طولانی دارد و در همه ابعاد باید برای آن مثنوی ها نوشت.
من در اینجا فقط به گوشه ای کوچک از مصرف آن در موقع غذا خوردن و شستسوی پس از آن اشاره می کنم. آنهائی که قدیمی هستند یادشان می آید که پس از خوردن غذا آفتابه لگن می آوردند و جمعی از میهمانان با اندکی آب دستهای خود را می شستند. آن زمان اگر چه آب فراوان تر بود ولی زحمت از سر چشمه آوردن و یا تنبلی مهمانان و یا احترام گذاردن به آنان برای آنکه راه دوری را تا سر حوض و یا چشمه نروند سبب می شد تا نیاز را به این وسیله پاسخ می دادند. اما حالا به برکت لوله کشی ها آب تا سر سفره و یا نزدیک آن آمده و با فشار آبی که لوله ها دارند و دهنه گشاد شیر ها برای اندکی نظافت، کلی آب مصرف می شود. اینک توصیه هائی در این مورد به این شرح است:
۱- زمان قدیم رسم بود که ته بشقاب را با نان تمیز می کردند و آن را می خوردند؛ اگر چنین کاری مجددا باب شود به شرط اینکه روغن غذا کم باشد و یا سعی شود غذا ها آب پز شود بسیار مناسب خواهد بود.
۲-سعی کنید از یک ظرف برای همه نوع غذایتان استفاده کنید. و از همه مهم تر به اندازه ای که میل می کنید غذا در ظرف بریزید بطوریکه هیچ چیز از آن باقی نماند. اگر به میهمانی رفتید از میوه و یا انواع شربت ها آنقدر که می خورید را بردارید و ته ظرف چیزی نگذارید.
۳-سفره ها اگر یک بار مصرف نیست را درجا تمیز کنید و به بعد موکول نکنید؛ و حتی الامکان از یکبار مصرف ها استفاده نکنید.
۴-پس از صرف غذا ظرف ها سریعا را بشوئید؛ زیرا وقتی خشک شود سخت تر و با آب بیشتر تمیز می شود.
۵- اگر نمی شوئید آنها را در طشتکی از آب قرار دهید.
۶- بشقاب های چرب را داخل هم نگذارید زیرا پشت ظرف ها هم چرب می شود و نیاز به مصرف بیشتر مایع ظرفشوئی و آب دارد. ظزف های چرب را با غیر چرب قاطی نکنید.
۷- اگر آب گرم در اختیارتان هست بلافاصله ظرف های چرب را با آن یک دور بگردانید تا چربی آن از بین برود و یا کم شود.
۸-اگر در ماشین ظرفشوئی هم می گذارید پس از انجام مراحل فوق باشد.
۹- با پیچاندن پیسوار در زیر دستشویی تان فشار آب را کم کنید.
۱۰- در موقع شستن با فشار متعادل ظرفها را بشوئید. و موقع شستن اولیه شیر آب را ببندید.
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=20597

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.