• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

واکنش‌ها به “شکار پرندگان مزاحم” در فرودگاه مهرآباد

  • کد خبر : 20462
  • ۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱
واکنش‌ها به “شکار پرندگان مزاحم” در فرودگاه مهرآباد

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ در پی انتشار خبر استخدام شکارچی برای مقابله با پرندگان در فرودگاه مهرآباد روابط عمومی این فرودگاه بیانیه‌ای منتشر کرد. در این بیانیه تاکید شده که این گونه اقدامات برای “ایمن‌سازی پروازها” انجام می‌شود. خبرگزاری مهر به تازگی گزارش داد که مسئولان فرودگاه مهرآباد تهران برای مقابله با پرندگانی که […]

havapeyma_airplan_foroodgah_iranair_airportبه گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ در پی انتشار خبر استخدام شکارچی برای مقابله با پرندگان در فرودگاه مهرآباد روابط عمومی این فرودگاه بیانیه‌ای منتشر کرد. در این بیانیه تاکید شده که این گونه اقدامات برای “ایمن‌سازی پروازها” انجام می‌شود.

خبرگزاری مهر به تازگی گزارش داد که مسئولان فرودگاه مهرآباد تهران برای مقابله با پرندگانی که اطراف فرودگاه پرواز می‌کنند عده‌ای شکارچی استخدام کرده‌اند. این خبرگزاری اقدام مسئولان فرودگاه را “عجیب و مخالف با قوانین زیست‌محیطی” ارزیابی کرده است.

یک کارشناس ارشد ایمنی پرواز به “مهر” گفت: «در تمام فرودگاه‌های بزرگ دنیا برای دور کردن پرندگان از سطوح پروازی، از امواج اولتراسونیک (ارسال امواج مافوق صوت) استفاده می‌کنند که این امواج برای انسان قابل شنیدن نیست ولی پرندگان این امواج را شنیده و از صدای آن می‌ترسند و فرار می‌کنند.»

این کارشناس یکی دیگر از روش‌های مرسوم برای فراری دادن پرندگان از محدوده فرودگاه‌ها را “لیزرپرانی” عنوان کرد و توضیح داد که  در این روش در ساعت‌هایی که برای هواپیماهای در حال پرواز مشکلی ایجاد نکند، امواج لیزر به سمت پرندگان تابانده شده که موجب ترس و فرار آنها از سطوح پروازی به مدت طولانی می‌شود.

گفته می‌شود سازمان‌های بین‌المللی حفاظت از محیط زیست این روش‌ها را تائید می‌کنند. مقابله با پرندگان و حیواناتی که ایمنی پرواز، به ویژه هنگام فرود و برخاستن هواپیما در فرودگاه‌ها را به خطر می‌اندازند در همه کشورها وجود دارد.

روابط عمومی فرودگاه مهرآباد در بیانیه‌ای که روز گذشته (چهارشنبه ۵ مهر/ ۲۷ سپتامبر) منتشر شد بدون اشاره به استخدام شکارچی، از اقداماتی که در این فرودگاه برای دور کردن پرندگان انجام می‌شود دفاع کرده و علت آن را تامین ایمنی پروازها عنوان می‌کند.

تدابیر “خاص” فرودگاه مهرآباد

در این بیانیه آمده است: «فرودگاه مهرآباد همچون فرودگاه‌های سراسر دنیا اقدام کنترلی به منظور پراکنده نمودن پرندگان و دیگر حیوانات از سطوح پروازی جهت تأمین ایمنی پروازها انجام می‌دهد.»

مسئولان فرودگاه مهرآباد می‌گویند در سال‌های گذشته به علت افزایش فضای سبز اطراف فرودگاه تعداد پرندگان در این منطقه افزایش پیدا کرده و “امکان به مخاطره افتادن پروازها” بیشتر شده است.

روابط عمومی فرودگاه تهران افزود: «فرودگاه مهرآباد که یکی از مشکلات و مخاطرات ایمنی پروازهایش مسئله  Bird strike (دفع و پراکندگی پرندگان) در سطوح پروازی می‌باشد، تدابیر خاصی نیز در این خصوص برای پراکنده و دور کردن پرندگان از نزدیکی سطوح پروازی انجام داده است.»

در بیانیه روابط عمومی فرودگاه “حذف آب راه و محل تغذیه پرندگان در منطقه پروازی و انجام عملیات امحاء علف‌ها در مجاورت باند پروازی به منظور از بین بردن منبع غذای پرندگان” از جمله اقدام‌هایی عنوان شده که تا کنون انجام شده است.

اعتراف به فقدان تکنولوژی روز

مسئولان فرودگاه مهرآباد در بخش پایانی بیانیه خود به طور تلویحی اعتراف می‌کنند که هنوز فناوری‌های پیشرفته لازم برای مقابله با پرندگان را در اختیار ندارند: «شایان ذکر است که نگاه توسعه‌ای در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران این است که با ورود تکنولوژی جدید در این عرصه بتوانیم راهکاری مناسب با تکنولوژی روز به منظور ایمن‌سازی پروازها پیاده نماییم .»

به گزارش رادیو آلمان، در این کشور هر سال حدود ۱۳۰۰ حادثه برخورد پرندگان با هواپیما رخ می‌دهد و برای کاهش خطر ناشی از این برخوردها در فرودگاه‌های مختلف تیم‌هایی برای “کنترل پرندگان” مشغول به کار هستند.

اولف موس مسئول تیم دفع پرندگان در فرودگاه کلن _ بن می‌گوید: زمانی لک‌لکی نزدیک فرودگاه بود و او این موضوع را با ماموران برج مراقبت در میان گذاشت. پس از آن پرواز هواپیما برای ۱۵ دقیقه به تاخیر افتاد تا ماموران برای دور کردن پرنده با سگ و شلیک راکت‌های صوتی وارد عمل شدند.

تدبیرهای متفاوت

یکی دیگر از روش‌هایی که در فرودگاه شهر برمن از حدود نیم قرن پیش به اجرا گذاشته شده، کشت کاملا برنامه‌ریزی شده در منطقه نزدیک به فرودگاه است که در آن به نوع تغذیه پرندگان مختلف توجه ویژه‌ای می‌شود.

در این مدل، در منطقه نزدیک به فرودگاه از کشت گیاهان و تولید محصولاتی که برای پرندگان منبع غذایی محسوب می‌شود خودداری می‌کنند. یکی دیگر از روش‌هایی که در اطراف برخی فرودگاه‌ها به کار برده شده کاشت علف‌ها و گیاهانی است که در تمام طول سال دست کم ۲۰ سانتی‌متر ارتفاع داشته باشند.

طیف تدبیرهایی که برای دور نگه داشتن پرندگان از محدوده برخاستن و فرود هواپیما به کار گرفته می‌شود بسیار متنوع است و از منظر زیست‌محیطی در انتخاب آنها شناخت و آگاهی از رفتار و ذائقه پرندگان نقشی مهم دارد. “استخدام شکارچی” در کشورهایی که برای حفاظت از حیات وحش و محیط زیست قوانین کارآمدی دارند، به سادگی ممکن نیست.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=20462

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.