• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

۷ دلیل برای مصرف‌نکردن تراریخته‌ها

  • کد خبر : 20412
  • ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵
۷ دلیل برای مصرف‌نکردن تراریخته‌ها

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/ علی کرمی، استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله و متخصص رشته بیوتکنولوژی پزشکی و فوق‌تخصص مهندسی ژنتیک و کاربردهای این رشته، درباره ابهامات محصولات دست‌ورزی ژنتیک (تراریخت) یادداشتی نوشت و نتیجه‌گیری را به خوانندگان واگذاشت. علی کرمی به دلیل جنبش رسانه‌ای احیای سبک زندگی و همچنین مخالفت‌های آتشین با محصولات تراریخته، […]

tararikhte_giyahan_biotechnology_genetics_zhenetik_jenetic_gmo_dastkari_2خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)علی کرمی، استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله و متخصص رشته بیوتکنولوژی پزشکی و فوق‌تخصص مهندسی ژنتیک و کاربردهای این رشته، درباره ابهامات محصولات دست‌ورزی ژنتیک (تراریخت) یادداشتی نوشت و نتیجه‌گیری را به خوانندگان واگذاشت. علی کرمی به دلیل جنبش رسانه‌ای احیای سبک زندگی و همچنین مخالفت‌های آتشین با محصولات تراریخته، برای مردم ایران فردی شناخته شده است. او در یادداشتی نوشت: برای بسیاری از هم‌وطنان که طی چند سال گذشته پیگیر بحث‌ها، مقالات، گزارش‌ها و مناظرات دو گروه موافقان و منتقدان تراریخته بوده‌اند، پاسخ روشن است. نظرخواهی‌های متعدد در جهان و همچنین ایران‌، نشان می‌دهد افزون بر ۸۰ درصد مردم معتقدند تا روشن شدن ابهامات باید واردات، کشت و مصرف محصولات تراریخته تا مدتی ــ مثلاً پنج سال ــ ممنوع اعلام شود. در عین حال تحقیقات و توسعه فناوری تراریخته و همچنین ارزیابی علمی خطرات باید به‌جد ادامه یابد تا هم از علم‌ و‌ فناوری روز عقب نمانیم و هم پاسخ ابهامات داده شود. همه کسانی که با تحقیق و بررسی و بدون داشتن منفعت و گرایش جناحی و با رعایت صداقت، توجه به منافع ملی، سلامت مردم، حفظ کشاورزی، تنوع زیستی و محیط‌زیست و با عاقبت‌اندیشی و خردمندانه به موضوع تراریخته‌ها پرداخته‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که ایمنی محصولات تراریخته به‌طور جدی زیر سوال است و به همین دلیل واردات، کشت و مصرف این محصولات فعلاً صلاح نیست. با این حال دوستانی که هنوز در این‌ مورد تردید دارند، به مطالب زیر توجه کنند:
۱- توسعه‌دهندگان تراریخته در جهان چه کسانی بوده‌اند: کمپانی یهودی «مونسانتو» نخستین و بزرگ‌ترین کمپانی تراریخته جهان است. مطالعه تاریخچه و سوابق این‌ کمپانی در تولید «سلاح‌های شیمیایی کشتار جمعی» و حمایت بنیادهای سرمایه‌داری مافیایی چون بنیاد راکفلر و افشای هزاران سند از تخلفات، فساد، تقلب و دروغ و صدها پرونده دادگاهی علیه این کمپانی، مواردی است که هر عاقل در جست‌وجوی حقیقت را به فکر وامی‌دارد که آیا واقعاً این افراد دنبال خدمت به بشریت و رفع گرسنگی و فقر و نیز توسعه کشاورزی سالم هستند، یا تجارت و سلطه بر غذا به عنوان یک ابزار مهم کنترل جهان؟!
۲- بررسی سوابق و گفتار و عملکرد سرکردگان تراریخته ایران: بررسی ریشه‌ای و منصفانه فعالیت‌ها و اقدامات ۲۵ سال گذشته این افراد، هر انسان صادقی را در شناخت حقیقت یاری می‌کند. سرکرده اصلی تراریخته ایران و بعد افراد دیگر اطراف او در موسسه‌ای تحصیل کرده‌اند که توسط همان بنیاد سرمایه‌داری «راکفلر» بنیان گذاشته شده است.
سرکرده تراریخته ایران دوست صمیمی یوسف ظفر، سرکرده تراریخته پاکستان، است. گرچه یوسف ظفر موفق شد مأموریتش در پاکستان را اجرا کند، ولی دوست ایرانی او با هوشیاری نهادهای نظارتی و دانشمندان دلسوز، در ایران موفق نبود؛ هرچند در ابتدا ــ با همان مدل مشابه یوسف ظفر ــ موفق شد به تدریج و با تبلیغات و حمایت‌های خارجی، همچون بادکنکی باد کند و عناوینی پوشالی را (مانند دانشمند برجسته و برنده جوایز متعدد) برایش ساختند تا زمینه نفوذ در دستگاه‌های اجرایی را ایجاد کند. ایرانی‌های راکفلری ــ مانند یوسف ظفر البته هم با برنج تراریخته و هم پنبه تراریخته و سپس اقلامی دیگر ــ هنوز قصد جدی دارند کشاورزی ایران را تراریخته کنند که نتیجه آن نابودی کشاورزی خواهد بود.
۳- کمپانی‌داری و فعالیت‌های تجاری متنوع و همچنین فعالیت‌های شدید حزبی و سیاسی افراد این شبکه.
۴- اخلاق و رفتار پرخاشگرانه و پرسش برانگیز افراد این شبکه: یکی از ویژگی‌های گروه باطل، این است که به‌دلیل استفاده از دست‌های خالی و منطق پوچ؛ بی‌اخلاقی، بددهنی، توهین، تهدید، فحش، شکایت و ترور شخصیت را در دستور کار قرار می‌دهند. دوستانی که مناظره‌ها و مصاحبه‌ها و مقالات این افراد به‌ویژه حلقه مرکزی سرکرده تراریخته را دیده و مطالعه کرده‌اند، شاهد این نوع ادبیات و اخلاق و رفتار نامناسب بوده‌اند.
۵- روش‌های تقلیدی و روان‌شناسی حذف منتقدان و مخالفان: این روش را سرکردگان تراریخته ایران از مافیای تراریخته جهانی آموخته‌اند و آن این اصل است: هر سند، مدرک علمی، تحقیقات و بحث علمی مستند که منتقدان و مخالفان ارائه کردند، به‌راحتی و بدون توجه به سندیت آن انکار کنید و بگویید جعلی و غلط است.
۶- ساکت‌کردن دانشمندان منتقد: به این افراد دیکته شده با هر روشی می‌توانید دانشمندان منتقد و مخالف را ساکت کنید. اول با تطمیع یا تعریف منافع و شراکت در کمپانی‌های تجاری، تخصیص پول، بودجه پژوهشی، یا پشتیبانی سیاسی و پست و مقام و… اگر قبول نکردند با فشار، تهدید و خلاصه از هر روشی استفاده کنید تا دانشمند منتقد یا خسته یا از ترس ساکت شود.
۷- قاعده عقلی «دفع ضرر احتمالی»: این اصل هم اسلامی است و هم عقلی؛ هر چیز که در سلامت آن ابهام و تردید وجود دارد و ممکن است به انسان ضرر بزند، شرط احتیاط آن است که ممنوع شود. با همین استدلال هم رهبر انقلاب و همه مراجع بزرگ کشور صریح و روشن فتوی داده‌اند که اگر تراریخته احتمال ضرر دارد، مجاز نیست.
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=20412

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.