• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
2

یادداشت/ معاونان وزیر تخصصی‌تر کار کنند

  • کد خبر : 20316
  • ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸
یادداشت/ معاونان وزیر تخصصی‌تر کار کنند

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/ نویسنده: مهدی احمدی لفورکی/ پس از انتخاب محمود حجتی برای وزارت جهاد کشاورزی از سوی حسن روحانی، گمانه‌زنی‌ها در باب تغییر یا تثبیت معاونان حجتی در بخش‌های مختلف بیش‌تر شده است. در همین راستا با برخی از فعالان بخش کشاورزی به گفت‌وگو نشستیم تا نظر آنان را در مورد عملکرد معاونان […]

vezarat_jahad_keshavarzi_majخبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)نویسنده: مهدی احمدی لفورکی/ پس از انتخاب محمود حجتی برای وزارت جهاد کشاورزی از سوی حسن روحانی، گمانه‌زنی‌ها در باب تغییر یا تثبیت معاونان حجتی در بخش‌های مختلف بیش‌تر شده است. در همین راستا با برخی از فعالان بخش کشاورزی به گفت‌وگو نشستیم تا نظر آنان را در مورد عملکرد معاونان حجتی در چهار سال قبل جویا شویم. حسن آقازاده، ‌مدیرعامل و عضو هیئت مدیره اتحادیه ماهیان گرم‌آبی کشور، در پاسخ به این پرسش که عملکرد وزارت جهاد کشاورزی را طی چهارسال گذشته چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار داشت: به‌طور کلی در دولت یازدهم مشکلاتی در این حوزه وجود داشت که امیدواریم این مشکلات در دولت دوازدهم به حداقل برسد. گاهی مشکلاتی که صنعت آبزی‌پروری با آن مواجه است، به عواملی خارج از عملکرد سازمان شیلات ایران مربوط می‌شود. مشکلاتی همچون تحریم‌ها، نبود نقدینگی کافی، نبود تنوع در چگونگی عرضه تولیدات به بازار و… از این قبیل هستند.
‌مدیرعامل و عضو هیئت مدیره اتحادیه ماهیان گرم‌آبی کشور با بیان این‌که نهادهای دولتی بزرگ‌ترین موانع کسب و کار در کشور به حساب می‌آیند، افزود: در حال حاضر تمامی بخش‌ها در سازمان شیلات ایران خصوصی هستند و نظارت، مدیریت و برنامه‌ریزی امور بر عهده مسئولان دولتی است. به‌عبارتی دولت از بابت تولید هزینه‌ای را پرداخت نمی‌کند. این درحالی است که در زمان بروز مشکلاتی همچون عدم تأمین نهاده‌ها، دریافت نکردن تسهیلات بانکی و بروز موانع صادراتی بیش‌ترین آسیب متوجه بخش خصوصی است.
آقازاده در پاسخ به این پرسش که تغییر معاونان وزیر جهاد کشاورزی در شرایط کنونی چه تأثیری در بهبود شرایط کشاورزی کشور خواهد داشت، تصریح کرد: مشکلات بخش کشاورزی اساسی و زیربنایی است و تغییر یک ‌یا چند معاون تأثیر چندانی در رفع این مشکلات نخواهد داشت. وزیر جهاد کشاورزی باید شرایط تولیدکنندگان را درک کند و به این باور برسد که وزیر بخش خصوصی نیز هست. در حال حاضر به‌دلیل نبود بازار برای فروش محصولات تولیدی و همچنین تعویق در پرداخت بدهی به بانک، فعالان بخش کشاورزی و به خصوص پرورش ماهی با مشکلات بسیاری مواجه هستند که باید به این مشکلات رسیدگی شود.
آقازاده بر ضرورت توجه به مدیریت یکپارچه و ترسیم الگوی مدیریتی مناسب در حوضه آبزی‌پروری تأکید کرد و گفت: در حال حاضر مسئولان جهاد کشاورزی بدون در نظر گرفتن شرایط آبزی‌پروران به صدور بخش‌‌نامه‌هایی اقدام می‌کنند که بسیاری از آن‌ها قابلیت اجرایی ندارند. ‌مدیرعامل و عضو هیئت مدیره اتحادیه ماهیان گرم‌آبی با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی مناسب برای این بخش بیان داشت: بخش خصوصی قادر است میزان تولید را به ۱۰ برابر کنونی و همچنین میزان اشتغال را به سه‌برابر افزایش دهد که تحقق این امر نیز در گرو تغییر در سیاست‌های کلان سازمان جهاد کشاورزی است. آقازاده با اشاره به زحمات حسن صالحی، رئیس سازمان شیلات کشور، برای توسعه و رشد این صنعت خاطرنشان کرد: عمده مشکل صنعت آبزی‌پروری کشور به نبود زیرساخت‌های مناسب مربوط می‌شود که در صورت بی‌توجهی به این موضوع شرایط روز به روز بدتر خواهد شد.
علی‌قلی ایمانی، رئیس بنیاد توانمندسازی گندم‌کاران ایران، نیز در مورد عملکرد معاونان حجتی گفت: افزایش عملکرد‌ها در چند سال اخیر نشان‌دهنده این است که مدیریتی قوی پشت تمام معاونت‌هاست. یکی از دغدغه‌هایی که امروزه در کشور وجود دارد، بحران کم‌آبی است که در دولت یازدهم راندمان آبیاری ۳۶درصد بوده و امروزه به ۴۴ درصد رسیده و این نشان‌دهنده این است که معاونت زراعت در برنامه‌ریزی‌های خود به منابع آبی توجه کرده و با مصرف بهینه منابع آبی به تولید بیش‌تر رسیده‌ایم. با وجود این‌که از نظر مکانیزاسیون وضعیت مطلوبی نداریم؛ اما توسعه مکانیزاسیون و وارد کردن ۸۰ هزار دستگاه مکانیزه از دیگر اقدامات صورت گرفته در وزارتخانه در چهار سال گذشته است که قابل توجه است. وی بهبود وضعیت برداشت محصولات کشاورزی، نظارت بر کودهای شیمیایی و دادن گواهی سالم بودن آن، نظارت بر مصرف سموم و کاهش مصرف سموم پرخطر، استفاده از توان تشکل‌های بخش خصوصی و استفاده از نظرات آن‌ها به عنوان مشاور و تصمیم‌ساز با هدف آگاهی‌بخشی به کشاورزان، کاهش ضایعات، حفظ منابع و افزایش دادن درآمد کشاورزان را از دیگر اقدامات مثبت در دولت دوازدهم است. وی با اشاره به شرایط اقلیم و بحران کم‌آبی کشور خاطرنشان کرد: کشت برخی از محصولات از جمله چغندر نیز می‌بایست در فصلی انجام شود آب ‌کم‌تری استحصال و مصرف شود. ایمانی افزود: خوش‌بختانه در وزارت جهاد کشاورزی معاونت‌ها منسجم و همدل بوده‌اند و همچنین سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها و شهرستان‌ها متفق‌القول هستند که کشاورزی کشور را با حفظ منابع پایه نجات دهند. در کل می‌توان گفت در عملکرد وزارتخانه نقاط مثبت بیش‌تر از نقاط ضعف است. ناصر نبی‌پور، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران، هم درباره عملکرد معاونان محمود حجتی اظهار داشت: در حوزه فعالیت خود با معاونت امور دام و سازمان دامپزشکی سروکار داشته و داریم که خوش‌بختانه طی این چهار سال همکاری‌های خوبی با ما داشتند. وی ادامه داد: معتقدم معاونان منتخب حجتی باید مشاورانی منطقی، مشورت‌پذیر و مرتبط با صنعت باشند.
علی حسینی، عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران و نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران خراسان جنوبی، نیز در مورد عملکرد حجتی در انتخاب معاونان گفت: یکی از اقدامات خوب حجتی در دوره قبل احیای معاونت باغبانی و انتخاب فردی باهوش و کارآمد برای این بخش از وزارتخانه بود. انصافاً محمدعلی طهماسبی جان تازه‌ای به این بخش از وزارتخانه داد و به‌نظر من وی بهترین گزینه‌ای بود که حجتی برای معاونت باغبانی در نظر گرفت. حسینی افزود: در شرایط کنونی تغییر معاونت‌های موفق و کارآمد نه تنها غیر ضروری است، بلکه آسیب بیش‌تری به مجموعه جهاد کشاورزی وارد می‌کند؛ اما اگر معاونان کارنامه خوبی از خود به جای نگذاشته باشند، به همان اندازه که رفتن مدیر موفق به ضرر مجموعه هست، ادامه کار مدیر ناموفق هم به نفع وزارتخانه نیست. حجتی باید در انتخاب معاونان صریح و قاطع باشد و از افرادی استفاده کند که از کار در میدان نهراسند، چراکه پشت میز نشینی بزرگ‌ترین آفت وزارتخانه‌ای مانند جهاد کشاورزی است.
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=20316

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.