• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

ابقاء خداکرم جلالی؛ رستگاری یا سقوط مدیریت منابع طبیعی ایران؟

  • کد خبر : 20289
  • ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۸
ابقاء خداکرم جلالی؛ رستگاری یا سقوط مدیریت منابع طبیعی ایران؟

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/رضا شیخ پور: ۲۵ شهریور ۹۶، خداکرم جلالی به تمامی گمانه زنی ها خاتمه داد و رسما در جمع تعدادی از مدیران ارشد سازمان، ابقاء خود در سمت ریاست سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور را اعلام کرد. این ابقاء، تصمیم شخص وزیر جهاد کشاورزی بود. طی دو ماه گذشته، از ربیع […]

reis_sazman_jangalha_2خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/رضا شیخ پور: ۲۵ شهریور ۹۶، خداکرم جلالی به تمامی گمانه زنی ها خاتمه داد و رسما در جمع تعدادی از مدیران ارشد سازمان، ابقاء خود در سمت ریاست سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور را اعلام کرد. این ابقاء، تصمیم شخص وزیر جهاد کشاورزی بود.
طی دو ماه گذشته، از ربیع فلاح جلودار (استاندار فعلی مازندران) گرفته تا ساسان بابائی کفاکی (عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد) و ناصر مقدسی (قائم مقام فعلی ریاست این سازمان)، همگی سودای ریاست بر سازمان را در سر داشتند؛ همچنین نام گزینه های دیگری همچون علی اوسط منتظری (معاون اسبق امور جنگل سازمان) نیز این اواخر به صورت جدی مطرح شد اما هیچکدام به سرانجام نرسید و در نهایت، وزیر جهاد کشاورزی ترجیح داد همچنان به ادامه همکاری خداکرم جلالی در مدیریت سازمان جنگلها اکتفا کند.
اما این ابقاء، پایان کار نیست! جلالی باید بداند که کنشگران منابع طبیعی و محیط زیست، عملکرد او را رصد می کنند و نارضایتی و انتقاداتی جدی به بخشی از عملکرد چهار سال اخیر او در مدیریت سازمان جنگلها وارد است. هنوز فراموش نکرده ایم که سازمان تحت مدیریت او چگونه آماری غیر واقعی از مساحت جنگلهای هیرکانی را سال گذشته ارائه داده است!
بیش از شش ماه از تصویب قانون توقف بهره برداری چوبی از جنگلهای هیرکانی می گذرد اما هنوز تدوین دستورالعمل اجرائی تهیه طرح های جایگزین به سرانجام نرسیده و پرسنل بخش حفاظت مجریان طرح های جنگلداری، تکلیف آینده شغلی خود را نمی دانند! گونه ذخیره گاهی #شمشاد هیرکانی طی یکسال گذشته در معرض انقراض قرار گرفته اما سازمان تحت مدیریت او نتوانسته بودجه ای مناسب برای نجات این گونه ارزشمند و نادر را از دولت اخذ نماید!
مسلماً انقراض شمشاد هیرکانی به نام #خداکرم_جلالی و مدیران زیرمجموعه او در تاریخ منابع طبیعی ایران ثبت خواهد شد! انتصاب برخی مدیران ضعیف و پا به سن گذاشته در مدیریت میانی سازمان و ادارات کل استان ها نیز از دیگر نکات قابل توجه در نقد کارنامه عملکرد خداکرم جلالی است. برخی مدیران سازمان، سابقه خدمت شان به بیش از ۳۵ سال رسیده اما هنوز در جایگاه مدیریت سازمان نشسته اند!
انگار که در سازمان قحطی مدیر است و کارشناسان سازمان نباید برای مدیریت این تشکیلات، در مسیر کادرسازی مدیریتی قرار گیرند! مدیریت انفعالی خداکرم جلالی در مواجهه با برخی مدیران سهل انگار در رده های میانی طی دو سال گذشته، کنشگران حوزه منابع طبیعی را به شدت آزار داد. متأسفانه با جماعتی مواجه هستیم که تخریب طبیعت ایران، حاصل عملکرد مدیریت سه دهه اخیر آنان بوده است اما نمی خواهند از حضور در عرصه مدیریت، دل بِکنند!
در وصف عملکرد این مدیران پا به سن گذاشته همین بس که از زمان تحویل دادن دولت در سال ۸۴ توسط سید محمد خاتمی تا کنون، حدود ۴۰۰ هزار هکتار از سطح جنگلهای هیرکانی کاسته شده و طبق مطالعه دقیق موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، مساحت این میراث طبیعی جهانی از ۲ میلیون هکتار در سال ۸۴ به حدود یک میلیون و ششصد هزار هکتار در حال حاضر رسیده است!
علیرغم تمامی این کاستی ها، اما در مقایسه با سه گزینه ای که سودای ریاست بر سازمان را در سر داشتند و همچنین به جهت ویژگی پاکدستی و اخلاق مداری در شخصیت خداکرم جلالی، ابقاء او در جایگاه ریاست سازمان را به فال نیک میگیریم و اما چنانچه در ادامه ی کار، جلالی بخواهد در مدیریت سازمان و در راستای ضرورت تغییر مدیران ضعیف و سهل انگار و بی انگیزه، همچنان منفعل بماند، مطمئناً استمرار مدیریت او با چالشی جدی مواجه خواهد شد.
جوانگرائی، تخصص، پاکدستی و انگیزه داشتن برای کار، باید به عنوان شاخص های اصلی ریاست سازمان در تغییر مدیران لحاظ شود. شاید جلالی فرصت زیادی برای تغییر نداشته باشد؛ منابع طبیعی ایران، در کنار پاکدستی و اخلاق مداری خداکرم جلالی، به اقتدار، پویائی در مدیریت و برخورد قاطع با سهل انگاری های مدیران میانی نیز نیازمند است.
منبع: زیست بوم
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=20289

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.