• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
1

شیرینی کام منابع طبیعی با کشت بادام تلخ

  • کد خبر : 20285
  • ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰
شیرینی کام منابع طبیعی با کشت بادام تلخ

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/ نویسنده: فرزانه شریفی/ جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد به‌عنوان یکی از ارکان توسعه پایدار، ظرفیت‌ها و چالش‌هایی دارند که نیازمند توجه بیش‌تری است. وجود بیش از دو هزار و یک‌صد گونه گیاه دارویی و خوراکی در این استان، گنجینه‌ای بی‌نظیر برای بهره‌وری‌های اقتصادی و گردشگری است. کهگیلویه و بویراحمد یک […]

chaghale_badam_chogholehخبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)نویسنده: فرزانه شریفی/ جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد به‌عنوان یکی از ارکان توسعه پایدار، ظرفیت‌ها و چالش‌هایی دارند که نیازمند توجه بیش‌تری است. وجود بیش از دو هزار و یک‌صد گونه گیاه دارویی و خوراکی در این استان، گنجینه‌ای بی‌نظیر برای بهره‌وری‌های اقتصادی و گردشگری است. کهگیلویه و بویراحمد یک میلیون و ۷۲۲ هزار و ۸۰۰ هکتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد که از این میزان ۹۹۹ هزار و یک‌صد هکتار جنگل و ۷۲۳ هزار و ۷۰۰ هکتار نیز مرتع است. این استان با توجه به موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است، به‌ گونه‌ای که افزون بر ۴۰ درصد گونه‌های گیاهی و دارویی کشور را در خود جای داده است. دولت در چهار ساله اخیر تلاش کرده با کاشت درختان بادام تلخ در مناطق گرمسیری و آنغوزه در مناطق سردسیری ضمن ایجاد اشتغال برای جوامع محلی زمینه صیانت از این سرمایه ارزشمند را فراهم کند؛ اما آتش‌سوزی‌ها، چرای بی‌رویه دام، بیماری خشکیدگی درختان بلوط و کمبود نیروهای انسانی برای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع، چالش‌های جدی این حوزه در کهگیلویه و بویراحمد است.
معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سطح ۳۳ هزار و ۵۰۰ هکتار درخت بادام تلخ در منابع طبیعی مناطق گرمسیری و میان بند کاشته شده است. گودرز باقری‌فرد افزود: این طرح در شهرستان‌های گچساران، باشت، کهگیلویه و بویراحمد، چرام، بهمئی و لنده با مشارکت بهره‌برداران انجام شد. وی بیان کرد: امسال نیز در صورت تأمین اعتبار دو هزار هکتار بادام‌کاری در کهگیلویه و بویراحمد اجرا خواهد شد. معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: برای اجرای هر هکتار بادام‌کاری و انجام سه سال قرق و حفاظت، سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است. باقری‌فرد بیان کرد: هر پنج هکتار بادام‌کاری افزون بر افزایش پوشش گیاهی جنگل‌ها و مراتع، حفاظت از منابع آب، زیبایی و مزیت‌های گردشگری یک شغل مستقیم و ۱۰ شغل غیرمستقیم ایجاد می‌کند.
وی با اشاره به مقاوم بودن گونه بادام تلخ بیان کرد: این طرح راهکاری برای احیای پوشش جنگلی و ایجاد جنگل در مناطق فاقد پوشش گیاهی است.
حفاظت از مراتع با کشت آنغوزه
معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون ۳۴ هزار و ۲۰۰ هکتار از مراتع این استان زیرکشت گیاهان دارویی آنغوزه و باریجه رفته است. باقری‌فرد اظهار داشت: کشت گیاهان دارویی آنغوزه در پاییز آغاز می‌شود که بر اساس پیش‌بینی‌ها دو هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد زیر کشت این محصول می‌رود. از هر هکتار گیاه دارویی آنغوزه یک صد کیلوگرم شیرابه برداشت می‌شود که ۸۰ میلیون ریال درآمد برای بهره‌برداران دارد. وی گفت: بخش اعظم شیره تولید شده به کشورهایی نظیر هند، کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی صادر می‌شود. باقری‌فرد بیان کرد: تنگ سرخ، تل گاه، سرداب، مله شوره و کاکان، از جمله مهم‌ترین مناطق احیای مراتع با استفاده از گیاهان دارویی هستند. درمان اختلالات عصبی در کودکان، کاهش فشارخون، درمان بیماری‌های قلبی عروقی، کمک به هضم غذا، جلوگیری از حمله‌های هیستری، رفع درد دندان، جلوگیری از رشد میکروب، درمان سیاه سرفه و برونشیت و درمان یبوست از جمله خواص شناخته شده آنغوزه است. وی تصریح کرد: توزیع بذر رایگان، نظارت فنی، کمک به قرق و حفاظت، از جمله حمایت‌های منابع طبیعی برای رونق تولید گیاهان دارویی در این استان است. باقری‌فرد عنوان کرد: سند توسعه گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد به تصویب رسیده است که توسعه در مراتع، کشت در مزارع و ایجاد صنایع تبدیلی در آن پیش‌بینی شده است.
تعلیف ۲ برابری دام در مراتع
باقری‌فرد گفت: تعداد دام‌هایی که هم‌اکنون در مراتع این استان تعلیف می‌کنند دو برابر ظرفیت مراتع است. کهگیلویه و بویراحمد دارای ۵۵۲ هزار هکتار مرتع و دو میلیون و یک‌صد هزار واحد دامی است. وی اظهار کرد: اجرای طرح‌های توسعه و احیای مراتع، برنامه دولت برای صیانت از مراتع این استان است. باقری‌فرد بیان کرد: تاکنون ۱۵۰ هزار هکتار احیای مراتع در قالب کپه‌کاری، نهال‌کاری و بذرپاشی اجرا شده است. باقری‌فرد گفت: اجرای طرح‌های احیاء به ‌صورت مداوم باید اجرا شود.
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=20285

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.