• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
5

خروج دام از مراتع جزو وظایف سازمان محیط زیست نیست

  • کد خبر : 20273
  • ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶
خروج دام از مراتع جزو وظایف سازمان محیط زیست نیست

مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خروج دام از مناطق جزو وظایف سازمان محیط زیست نیست بلکه دستگاهی مانند سازمان جنگل ها و مراتع متولی آن است. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، مجید خرازیان مقدم روز دوشنبه در نشست خبری با موضوع تشریح اقدامات سازمان حفاظت […]

marta_daam_gav_sabzezar_chara_dashtمدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خروج دام از مناطق جزو وظایف سازمان محیط زیست نیست بلکه دستگاهی مانند سازمان جنگل ها و مراتع متولی آن است.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، مجید خرازیان مقدم روز دوشنبه در نشست خبری با موضوع تشریح اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از یوز پلنگ ایرانی، افزود: حضور دام در مراتع یکی از اصلی ترین و بزرگترین معضل است که حیات یوزپلنگ ها را تهدید می کند.
وی اظهار کرد: در این زمینه باید تمام دستگاه های مرتبط در کنار هم قرار گیرند تا این معضل برطرف شود چون سازمان محیط زیست نمی تواند دام را از مناطق بیرون کند.
خرازیان مقدم با اشاره به وضعیت بحرانی یوزپلنگ ایرانی گفت: بر این اساس موضوع تکثیر در اسارت در دست بررسی است ، شاید چند سال پیش با این روش مخالفت می کردم اما امروز بنا به شرایط و به رغم میل باطنی موافق این کار هستم از این رو برای حفظ این گونه ارزشمند آنرا با جدیت دنبال می کنیم که در کمیته راهبری یوزپلنگ نیز پیگیری و بررسی خواهد شد.
وی در پاسخ به سوال که آیا تکثیر و پرورش یوزپلنگ در اسارت یک کار نمایشی تلقی می‌شود؟ گفت: تکثیر در اسارت به هیچ وجه یک کار نمایشی نیست چون اگر دو سال پیش از من سوال می‌شد هیچ تاکیدی بر تکثیر و پرورش در اسارت یوز نداشتم اما در شرایط فعلی به رغم میل باطنی مجبوریم که در طبیعت دست ببریم و به تکثیر یوز روی بیاوریم همانطور که تکثیر و پرورش گوزن زرد در کشور طبق برنامه پیگیری می‌شود که بر این اساس تعداد آنها تا سال‌های آینده دو برابر خواهد شد.
مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تکثیر و پرورش یوزپلنگ در اسارت ارتباطی به خروج دام از مراتع ندارد، در واقع شاید خروج دام از منطقه اگرچه مشکل عمده حیات وحش است اما هیچ ربطی به بودجه تکثیر و پرورش یوزپلنگ ندارد و یک بحث فرا دستگاهی است.
وی اظهار کرد: حضور دام در مناطق و زیستگاه حیات وحش عامل اصلی شیوع بیماری های واگیر دار از حیوانات اهلی به حیات وحش است اما سازمان محیط زیست در این زمینه موفق نبوده زیرا در حیطه وظیفه سازمان نیست.
وی تاکید کرد: سازمان محیط زیست متولی دولتی حفاظت از حیات وحش کشور است بر این اساس دفتر حیات وحش در معاونت محیط زیست طبیعی سازمان برنامه عمل پنج ساله ای را برای حفاظت از گونه‌های در معرض تهدید در دست دارد که تدوین و ابلاغ برنامه مدیریت جامع ۶ گونه در معرض انقراض در همین راستا انجام شده است.
خرازیان مقدم اظهار کرد: بر اساس همین برنامه قرار است تا سال ۱۴۰۰ برنامه ۳۰ گونه در معرض خطر انقراض تهیه و ابلاغ شود.
وی به شرابط بحرانی یوزپلنگ ایرانی اشاره کرد و گفت: ۱۶ سال است که پروژه یوز فعال شده است، این پروژه بین‌المللی جدا از بدنه سازمان حفاظت محیط زیست نیست بلکه در قالب بدنه معاونت محیط زیست طبیعی در این سازمان فعالیت می‌کند.
وی افزود: وجود پروژه ‌های بین‌المللی مانند یوز برای این نیست که موضوعی در قالب یک پروژه پیش رود و همه انتظارات نیز فقط از آن پروژه باشد بلکه باید از تمام دفاتر تخصصی انتظار همکاری و تحکیم ارتباط داشت.
مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست درباره نظر سازمان در خصوص مشارکت بخش خصوصی برای حفاظت از گونه های در خطر انقراض گفت: در این راستا وظیفه اصلی متوجه سازمان است که تا حد توان انجام داده است اما اگر به هر دلیلی تشخیص داده شود که خارج از سازمان مردم، تشکل های مردمی و بخش خصوصی قصد کمک چه نقدی و چه غیر نقدی دارند سازمان استقبال می کند.
وی تاکید کرد: اما این کمک ها چه نقدی و چه غیر نقدی باید در قالب یک مکانیزم تعیین شده صورت گیرد و بر اساس آن فرستده و گیرنده به خوبی مشخص شده باشد از این رو از هر پویشی در راستای حفاظت از یوزپلنگ حمایت می کنیم.
خرازیان مقدم درباره پویش ‘ یوز تا ابد ‘ گفت: تا اوایل هفته جاری از وجود این پویش بی خبر بودم اما متوجه شدم این پویش با هماهنگی معاونت محیط زیست طبیعی و پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ فعالیت می کند، باید تاکید کنم که معاونت محیط زیست طبیعی و دفتر حیات وحش از هر پویشی که خیرخواهانه کار کند، استقبال می‌کند.
وی گفت: دغدغه بیشتر افراد حتی برخی مسوولان تعداد و جمعیت یوز در کشور است ، البته دانستن تعداد گونه ها بسیار مهم است اما مهتر از آن شناخت و رفع تهدیدهای آنها است زیرا هر تعدادی باشند اگر عوامل تهدید برطرف نشود قطعا کاهش خواهند یافت.
خرایان مقدم افزود: گاهی گفته می شود وضعیت یوز مثلا نسبتت به ۱۰ سال گذشته بدتر شده است ، نمی گویم وضعیت بهتر یا بدتر شده است اما باید بدانیم که امروزه روش های سرشماری تغییر کرده است ، اما می دانیم که وضعیت یوز از ۱۶ سال پیش بحرانی بوده است.
وی به برگزاری جلسه‌ای با محوریت یوزپلنگ با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد و گفت: هفته گذشته جلسه‌ ای با حضور عیسی کلانتری – رییس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد که در آن بر ضرورت گسترش و تقویت ارتباطات بین مسئولان برای رفع تهدیدات حیات یوزپلنگ ها تاکید شد.
مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ضرورت تشکیل کمیته راهبری یوز ایرانی اظهار کرد: پیشنهاد تشکیل کمیته با حضور افراد جدید متشکل از هیات های علمی ، استان‌های ذیربط و تشکل‌های زیست محیطی متخصص داده شد تا تمام تصمیمات برای یوز ایرانی بر اساس خرد جمعی اخذ شود.
وی افزود: همچنین پیشنهاد شد کمیته دیگری با حضور نمایندگان دستگاه ‌های ذیربط با موضوع یوزپلنگ تشکیل شود چون علاوه بر مشکلات اعتباری در موضوع حفاظت از یوز، نبود تعامل و همکاری بین دستگاه‌ها نیز معضلاتی ایجاد می‌کند.
خرازیان مقدم در ادامه به ایجاد ذخیره گاه های طبیعی اشاره کرد و گفت: شاید مجبور باشیم به رغم میل باطنی در طبیعت دست ببریم از این رو پیشنهاد ایجاد ذخیره گاه های طبیعی را ارائه کرده ایم که در این کمیته ها نیز بررسی خواهند شد.
وی افزود: برای مرحله اول زمینی به مساحت ۵۰ هزار هکتار با هدف نگهداری و تکثیر یوزپلنگ انتخاب و فنس کشی می شود ، این کار در برخی کشورها برای برخی گونه ها انجام شده است.
مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وضعیت بد بودجه‌ای معاونت محیط زیست طبیعی اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه درخواست ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تهیه و تدوین ۳۰ برنامه عمل حفاظت از گونه های در معرض خطر انقراض کرده ایم اما در ۱۸ ماه گذشته تخصیص معاونت محیط زیست طبیعی صفر بوده است.
وی درباره سایت های تکثیر در اسارت گفت: به عنوان مثال ۸۰ درصد سایت های تکثیر در اسارت گوزن های زرد ایرانی غیر قانونی بود که زحمت ساماندهی آنها به گردن سازمان محیط زیست افتاده است که اکنون بسیاری از انها را ساماندهی کرده ایم .
خرازیان مقدم افزود: اکنون دیگر زیستگاه مادری گوزن های زرد باقی نمانده است بنابراین در حال بررسی برخی زیستگاه های مناسب هستیم که در این راستا باغ شادی یزد در دست بررسی است.
مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بزرگترین عامل تلفات یوز پلنگ عوامل جاده‌ای است بنابراین تعامل بین دستگاهی برای حل این مشکل بسیار اهمیت دارد، وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست در این موضوع این است که نقاط حادثه‌خیز را مشخص و تعین کند که برای هر جاده چه تدبیری باید اندیشیده شود که در این راستا اقدامات لازم برای جاده عباس‌آباد از سوی سازمان حفاظت محیط زیست مشخص و اعلام شده است.
وی اظهار کرد: دستگاه مجری برای ساماندهی جاده‌ ها وزارت راه و شهرسازی است بنابراین اگر سازمان حفاظت محیط زیست حتی ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار هم داشته باشد نمی‌تواند در مسائل اجرایی این موضوع ورود کند چون اصلا در حیطه اختیار این سازمان نیست.
خرازیان مقدم تاکید کرد: مهمترین کار در راستای حفاظت از حیات وحش کشور این است که از پوسته دولتی بیرون بیاییم و مردم را وارد کار کنیم، اگر برخی مسائل دست و پا گیر برداشته شود حیات وحش کشور حفظ و حراست می‌شود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=20273

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.