• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

نابودی جنگل‌ها، سکانس پایانی

  • کد خبر : 20183
  • ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۹
نابودی جنگل‌ها، سکانس پایانی

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ نویسنده: سعید نوبهار/ سریال غم‌انگیز آتش‌سوزی جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد تمامی ندارد و انگار تصمیم دارد ضمن نابودی جنگل‌ها، زندگی جنگل‌بانان را نیز به تباهی میهمان کند. هشت درصد جنگل‌های کشور و ۲۰ درصد جنگل‌های حوزه زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده و البته این روزها حال و روز […]

Atashsoozi_6خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ نویسنده: سعید نوبهار/ سریال غم‌انگیز آتش‌سوزی جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد تمامی ندارد و انگار تصمیم دارد ضمن نابودی جنگل‌ها، زندگی جنگل‌بانان را نیز به تباهی میهمان کند. هشت درصد جنگل‌های کشور و ۲۰ درصد جنگل‌های حوزه زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده و البته این روزها حال و روز خوشی ندارند و هر روز از نقطه‌ای از استان صدای ناله و زاری درختان بلوط بلند می‌شود و انگار بنای ایستادن ندارد.
آتش هر روز در نقطه‌ای میهمان ناخوانده جنگل‌های استان می‌شود و بی‌رحمانه شاخه و تنه درختان چندین هزار ساله بلوط را می‌بلعد تا پایان این سریال غم‌انگیز در سایه بی‌توجهی مسئولان و متولیان امر به‌ویژه ستاد بحران کشور چیزی جز «نابودی جنگل‌ها» نباشد. کهگیلویه و بویراحمد دارای یک میلیون ۴۲۶ هزار و ۳۰۰ هکتار منابع ملی است که از این میزان ۸۷۳ هزار و ۶۰۰ هکتار جنگل و ۵۵۲ هزار و ۷۰۰ هکتار نیز مرتع است و تنها ۱۰۰ جنگل‌بان وظیفه صیانت و حفاظت از این میزان جنگل و مرتع را آن هم با دست خالی بر عهده دارند. طبق استاندارد جهانی از هر ۸۰۰ هکتار باید یک جنگل‌بان حفاظت کند، ولی در این استان به ازای هر ۱۷ هزار هکتار یک جنگل‌بان وجود دارد؛ جنگل‌بانانی که باید هر روز در ارتفاعات و در میان دود و آتش، سرازیری و سراشیبی، بر روی سنگ و کلوخ و در میان نعره‌های گرگ و دیگر جانواران درنده بخوابند تا تنظیم خواب زمستانی مسئولان ستاد بحران خراب نشود؛ جنگل‌بانانی که نه حقوق درست و حسابی دارند و نه خبری از خودرو، ابزار و امکانات مدرن مهار آتش‌سوزی دارند. آن‌ها باید هر روز با دست خالی و تنها با شاخه درختان و با شکم خالی و لب تشنه به جنگ آتش تا دندان مسلح جنگل‌ها بروند و چنان با آتش و دود دست و پنجه نرم کنند که گویی از روز اول این انسان‌ها تنها برای روزهای سخت آفریده شده‌اند.
جور ستاد بحران در بی‌اعتنایی به اختصاص یک فروند بالگرد امدادی برای مهار آتش‌سوزی جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد به دلیل کوهستانی و سخت‌گذر بودن را باید جنگل‌بانانی بکشند که چندین ماه حقوق نگرفته و حتی خبری از تبدیل وضعیت شغلی آنان از قرارداد کار عمرانی نیست. چگونه ۱۰۰ جنگل‌بان بدون داشتن تجهیزات و گرفتن حقوق و مزایای مکفی و با شکم و دست خالی می‌توانند از یک میلیون ۴۲۶ هزار و ۳۰۰ هکتار جنگل و مرتع استان حفاظت و صیانت کنند و این میراث گران‌بها را به سلامتی به آیندگان بسپارند؟
۳۰۰ جنگل‌بان نیاز داریم
معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان این‌که هم‌اکنون کم‌تر از ۱۰۰ جنگل‌بان از عرصه‌های منابع ملی صیانت می‌کنند، افزود: انتظار داریم مسئولان و متولیان امر در زمینه استخدام و به‌کارگیری ۳۰۰ جنگل‌بان مورد نیاز استان چاره‌اندیشی کنند. گودرز باقری‌فرد افزود: جنگل‌بان کهگیلویه و بویراحمدی با کم‌ترین امکانات و با پای پیاده از ۲۰ درصد جنگل‌های حوزه زاگرس به سختی و مشقت حفاظت و صیانت می‌‌کنند.
وی با بیان این‌که سرانه جنگل در این استان به ازای هر نفر ۶/۱ هکتار است، ادامه داد: به دلیل کمبود اعتبار قادر به به‌کارگیری جنگل‌بان جدید نیستیم که رفع این مشکل نیازمند حمایت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سازمان جنگل‌ها است. باقری‌فرد تأکید کرد: بسیاری از جنگل‌بانان کهگیلویه و بویراحمدی هم‌اکنون به صورت قراردادی مشغول به‌کار هستند و با وجود سختی کار و تحمل سختی‌ها کم‌ترین حقوق و مزایا را دریافت می‌کنند.
وضعیت جنگل‌های استان بحرانی است
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: در دوران مدیریت خود با کم‌ترین امکانات و با تلاش شبانه‌روزی کارکنان استانی و شهرستانی منابع طبیعی شاهد کاهش آتش‌سوزی‌ها و خسارت وارده به جنگل‌های استان هستم، ولی با همین شرایط نیز روند نابودی جنگل‌ها نگران‌کننده است.
بهشتی‌فرد با ابراز گلایه از مسئولان ستاد بحران کشور نسبت به بی‌توجهی به آتش‌سوزی در جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد افزود: وضعیت آتش‌سوزی جنگل و مرتع در این قسمت از زاگرس بحرانی است، ولی این مهم هنوز سبب ایجاد تلنگری در مسئولان و متولیان امر برای اختصاص‌دادن یک فروند بالگرد امدادی نشده است.
وی بیان کرد: با توجه به کوهستانی و سخت‌گذر بودن جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد و شرایط سختی مهار آتش‌سوزی در مواقع حساس نیازمند توجه ویژه ستاد بحران کشور در زمینه اختصاص اعتبار برای تأمین امکانات و تجهیزات مورد نیاز از جمله یک فروند بالگرد امدادی هستیم.
جنگل‌ها به عنوان سرمایه ملی امانتی هستند که باید تلاش شود در سلامت به آیندگان برسد؛ هرچند با روند کنونی امیدی به ایستادن درختان سروقامت بلوط استان در آینده‌ای نه چندان دور نیست و زیاد طول نمی‌کشد که با استانی بدون پوشش جنگلی روبه‌رو خواهیم شد. روزی که باید پاسخگوی نسل‌های بعدی باشیم زیاد دور نیست.
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=20183

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.