• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
1

اتحاد رمز پیروزی

  • کد خبر : 20119
  • ۱۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳
اتحاد رمز پیروزی

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ نویسنده: سارا رضایی/ احمد قلی ‌یان، فعال و کارشناس ارشد بخش کشاورزی، درباره عملکرد دولت یازدهم در بخش کشاورزی گفت: از نظر من دولت یازدهم در بخش کشاورزی تا حدی ضعیف عمل کرد که یکی از علت‌های آن، مدیران ارشد نسبتاً مسن در حوزه کشاوزی بود. وی افزود: خواسته‌ای که در […]

keshavarz_mazrae_kasht_bardasht_vejinخبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ نویسنده: سارا رضایی/ احمد قلی ‌یان، فعال و کارشناس ارشد بخش کشاورزی، درباره عملکرد دولت یازدهم در بخش کشاورزی گفت: از نظر من دولت یازدهم در بخش کشاورزی تا حدی ضعیف عمل کرد که یکی از علت‌های آن، مدیران ارشد نسبتاً مسن در حوزه کشاوزی بود. وی افزود: خواسته‌ای که در حال حاضر از وزیر داریم این است که میانگین سنی تمامی کادر تصمیم‌ساز و معاونان و مدیران کل وزارت جهاد کشاورزی پایین بیاید. این فعال حوزه کشاورزی اظهار داشت: با کمی تعمق در مباحث کشاورزی متوجه می‌شویم که مشکل اصلی ما در بخش کشاورزی، به حوزه‌هایی همانند وزارت نیرو و وزارت امور اقتصادی و دارایی مربوط می‌شود. وی درباره مشکلات حوزه کشاورزی اظهار داشت: در حال حاضر اکثر کشاوزران ما از مشکل بی‌آبی و کم‌آبی که ناشی از عدم مدیریت صحیح آب است، رنج می‌برند، در حالی که دولت با یک برنامه‌ریزی دقیق همانند فعالیت‌هایی که در راستای لوله‌کشی شهری انجام می‌دهد، می‌تواند با لوله‌گذاری برای باغ‌ها و مزارع کشاورزی، برای ‌حل مشکلات کشاورزان گام بردارد. سوال من این است که آیا لوله‌گذاری باغ‌ها و مزارع (بر اساس مساحت و نوع کشتی که بر اساس تعیین الگوی کشت است) از منبع اصلی آب هر منطقه که توسط تشکل‌های مردمی تعیین می‌شود، کار سختی است؟ با این اتفاق مثبت با همکاری خود کشاورزان، تمام چاه‌های غیرمجاز پلمب خواهد شد. این فعال کشاورزی با انتقاد از دولت گفت: اگر دولت به ما کشاوزان اجازه و قدرت عمل بدهد و به‌واسطه بوروکراسی اداری هزینه‌های اضافی را بر ما تحمیل نکند، می‌توانیم با همبستگی، مشکلات خودمان را حل کنیم.
قلی‌یان درباره مشکلاتی که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای کشاورزان ایجاد کرده، گفت: با سود بانکی بالاتر از شش تا هفت درصد، کشاورزی و تولید در کشور صرفه اقتصادی ندارد. هر کسی که با گرفتن تسهیلات بانکی الان کشاورزی می‌کند و ترجیح داده پولش را در بانک قرار ندهد، یا عاشق است یا مجنون و با ادامه این روند محکوم به نابودی است. هم‌اکنون در کشور چند نوع تشکل داریم؛ تشکل‌های انتصابی یا خصولتی که بیش‌تر تمرکز دولت روی این تشکل‌هاست و البته کشاورزان بنا به دلایلی اعتماد چندانی به آن‌ها ندارند. یک‌سری از تشکل‌ها در ساختار وزارت تعاون سازماندهی شده و مردمی‌تر است و کشاورزان تا حدودی این تشکل‌ها را قبول دارند. ما در صدد تشکیل بزرگ‌ترین تشکل ۱۰۰ درصد خصوصی و معتمد کشاورزان ایران هستیم.
وی افزود: خود کشاورزان با همبستگی و اتحاد می‌توانند دست واسطه‌ها را کوتاه کنند و هم‌اکنون کارهایی در این زمینه انجام شده است. ما اراده خود را برای حل مشکلات در میدان عمل ثابت خواهیم کرد و از دولت می‌خواهیم در این راه سنگ‌اندازی نکند. قلی یان اضافه کرد: در این راه تمامی کشاورزان باید بسیج شوند.
وی درباره مشکلات بخش کشاورزی گفت: یکی از مشکلات ما این‌جاست که متولیان بخش کشاورزی در امر تولید دخیل نبوده و از درد کشاورز خبر ندارند. این فعال کشاورزی اظهار کرد: بزرگ‌ترین مشکل ما به صادرات و واردات محصولات کشاورزی مربوط می‌شود؛ به‌طور مثال دقیقاً هم‌زمان با برداشت برنج در کشور، واردکنندگان به واردات آن اقدام می‌کنند. بحث این‌جاست که می‌خواهیم اجازه دهند صادرات و واردات محصولات کشاورزی را خود کشاورزان و تولیدکنندگان در قالب تشکل‌های خصوصی براساس اصل ۴۴ قانون اساسی به عهده بگیرند. وی افزود: اگر در بحث صادرات، تشکل‌های خصوصی سکاندار باشند و وزیر جهاد کشاورزی ناظر باشد، موفق خواهیم شد. جاهایی که نیاز به واردات برای تعادل بخشیدن به بازار داریم خود تولید‌کنندگان باید تشخیص دهند و جاهایی نیز به هیچ قیمتی نباید واردات انجام شود. همچنین سیاست‌گذاری برای صادرات اگر به عهده خود تولیدکنندگان باشد، قطعاً برای اموال و دسترنج خود به بهترین صورت عمل خواهند کرد.
سنگ اندازی در صادرات مطلوب، فقط واردکنندگان و دلالان غیر کشاورز را راضی خواهد کرد. قلی یان با اشاره به بحث کاداستر اراضی کشاورزی گفت: در کشور طرح کاداستر اراضی کشاورزی دراو لویت قرار نمی‌گیرد، در حالی که می‌شود با این طرح، یک سیستم یکپارچه از اراضی کشاورزی را به صورت جامع و واضح با تمامی اطلاعات هندسی و توصیفی مانند نوع و مقدار کشت، نوع محصول و موقعیت هر یک از اراضی همراه با مالکان حقوقی در سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS رصد کرد. همچنین می‌توان جهت تصمیم‌گیری برای کشت سال جاری و سال‌های بعد تصمیم قاطع‌تر و عاقلانه‌تر و علمی‌تری گرفت و درباره جلوگیری از ساخت‌و‌سازغیرقانونی در اراضی کشاورزی نیز بسیار کارآمد خواهد بود. وی ادامه داد: تمامی آماری که جهاد کشاورزی از کشاورزان تحت عنوان خوداظهاری جمع می‌کند، پایه‌ای علمی و درستی ندارد و تنها راه آن است که تمام اراضی ایران تحت سیطره کاداستر با سیستم GIS برود و تمام زمین‌‌ها شناسنامه‌دار شود که در این بخش، دولت باید ورود کند. این فعال کشاورزی با اشاره به رونق نهالستان‌ها در کشور گفت: یک‌سری محصولات وارداتی بدون هیچ پشتوانه علمی در کشور کشت می‌شود و با سم و کود آن‌ها را سرپا نگه می‌داریم؛ در حالی که باید محصولات تیپیک هر منطقه شناسایی شود و در مراکز تحقیقاتی آن‌ها را اصلاح کنند تا مشکلات حل شود. بحث نهالستان‌ها در ایران یک کپی‌برداری اشتباه از فرنگ است. وقتی بذری در زمینی کاشته و سپس نهال آن به جای دیگری منتقل می‌شود، آن نهال دیگر نهال خوبی نیست. ما باید بذر را در همان زمین بکاریم و بعد به آن پیوند بزنیم؛ زیرا در این صورت به مقدار زیادی نیاز آبی این نهال کم و قدرت زیستی این گیاه بسیار افزایش پیدا می‌کند.
قلی یان خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های کشاورزان بحث بیمه تأمین اجتماعی است.
بیمه کشاورزان باید اهرمی برای پایین آوردن میانگین سنی کاری کشاورز باشد؛ بنابراین آن‌ها باید به هر ترفندی بیمه شوند. این فعال بخش کشاورزی با اشاره به ناکارآمدی حوزه‌های تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی به علت نبود بودجه گفت: ما طرح ایجاد چشمه‌سارها در اراضی شیب‌دار را مطرح کردیم که در صورت اجرایی و عملیاتی‌شدن می‌تواند انقلابی در زمینه حفظ تأمین آب اراضی شیب‌دار کشور به وجود آورد؛ اما مراکز تحقیقاتی به علت نداشتن بودجه به آن بی‌توجهی می‌کنند، در حالی که این طرح در مزرعه‌ای در ارسباران انجام شده و به مرحله اجرا رسیده است.
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=20119

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.