• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2

شرایط اجرای برنامه ملی پلنگ ایرانی را فراهم کنید

  • کد خبر : 20094
  • ۱۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰
شرایط اجرای برنامه ملی پلنگ ایرانی را فراهم کنید

جمعی از هنرمندان و فعالان محیط زیست در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی خواستار فراهم شدن حداقل شرایط اداری مورد نیاز برای اجرای برنامه ملی پلنگ ایرانی که سال ۱۳۹۴ ابلاغ شده است شدند. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از مهر؛ به دنبال اجرایی نشدن برنامه ملی پلنگ ایرانی پس از گذشت یک سال […]

palang_iraniجمعی از هنرمندان و فعالان محیط زیست در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی خواستار فراهم شدن حداقل شرایط اداری مورد نیاز برای اجرای برنامه ملی پلنگ ایرانی که سال ۱۳۹۴ ابلاغ شده است شدند.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از مهر؛ به دنبال اجرایی نشدن برنامه ملی پلنگ ایرانی پس از گذشت یک سال و نیم از ابلاغ آن در اسفند ماه ۱۳۹۴، یکصد و بیست و چهار نفر از چهره های سرشناس هنرمند به همراه متخصصان و فعالان حوزۀ حیات وحش و محیط زیست ضمن ارسال نامۀ سرگشاده ای به رئیس جمهور، خواستار حمایت وی از فراهم کردن حداقل شرایط اداری مورد نیاز به منظور اجرای برنامه ملی پلنگ ایرانی، همراه با نظارت مستمر و دقیق بر بودجه های داخلی و خارجی اختصاص یافته به این زیر گونۀ در معرض خطر انقراض در کشور شدند.

پلنگ ایرانی، پس از انقراض ببر هیرکانی و شیر ایرانی، آخرین بازمانده از جنس پانترا در ایران است که تحقیقات اخیر نشان می دهد پراکنش آن در کشور، در حال محدود شدن است. این زیر گونه از پلنگ های آسیایی، پیشتر پراکنش وسیعی در جنوب غرب آسیا داشته است که جمعیت آن طی سال های گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته و تصور می شود جمعیت باقیمانده در ایران، بقای آن را در کشورهای همسایه از طریق جا به جاییهای فرامرزی، حمایت می‌کند.

متن این نامه که رونوشتی از آن به عیسی کلانتری معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز ارسال شده به شرح زیر است:

احتراماً، این نامه توسط جمعی از متخصصین و فعالان حوزۀ حیات وحش و محیط زیست و هنرمندان کشور در ارتباط با شرایط نامساعد پلنگ ایرانی و لزوم رسیدگی با قید فوریت به شرایط حفاظتی این گونه، تهیه شده و به شرح زیر به استحضار می رسد.

همانگونه که مستحضر هستید، در دولت یازدهم، سازمان حفاظت محیط زیست از آن دولت به عنوان حامی پلنگ ایرانی یاد کرد. تا پیش از سال ۱۳۹۴، هیچگونه برنامۀ مشخصی در سازمان حفاظت محیط زیست، در خصوص حفاظت و مدیریت این سرمایۀ ملی در کشور وجود نداشت. نهایتاً با حضور و پافشاری متخصصین و کارشناسان این حوزه، این برنامه به صورتی مشارکتی با لحاظ نمودن نیازسنجی ها و تحقیقات صورت گرفتۀ هدفمندی که از سال ۱۳۹۱ در جریان بوده است و مشارکت طیف وسیعی از کارشناسان در ادارات کل و سازمان حفاظت محیط زیست، سمن ها (سازمان های مردم نهاد)، مراکز علمی و دانشگاهی، تهیه و تدوین شد و سرانجام در تاریخ ۰۳/۱۲/۹۴، با تأیید دفاتر مرتبط در سازمان حفاظت محیط زیست، توسط ریاست وقت این سازمان ابلاغ گردید (ابلاغیۀ شمارۀ ۵۵۹۵۰/۹۴). از ابلاغ این برنامه تا کنون، زمانی نزدیک به یک سال و نیم می گذرد. متأسفانه، علی رغم اینکه تخمین زده می شود وسعتی قریب به نیمی از مناطق زیست پلنگ ایرانی در کشور، در آستانۀ از دست دادن شرایط لازم برای زیست این زیر گونه هستند، تا کنون هیچ اقدام منسجمی به منظور اجرایی شدن این برنامه صورت نگرفته است. حتی اقدامات بیمه ای که در راستای همین برنامه شکل گرفته بود و به عنوان روشی نوین بازتاب بین المللی نیز داشته است، به دنبال مهیا نشدن حداقل شرایط اداری لازم، به سرعت از روند کارشناسی خود خارج شد.

پلنگ ایرانی، علاوه بر ارزش های اکولوژیکی و نقش منحصر به فرد خود در گسترۀ وسیعی از طبیعت ایران، دارای ارزش های فرهنگی و اجتماعی، هنری و تاریخی و پیام آور مفاهیمی چون شجاعت و دلیری برای جامعۀ ایرانی است. با توجه به تجربۀ امروز ما در خصوص موضوعاتی چون وضعیت رو به انقراض آخرین بازماندگان یوزپلنگ آسیایی در ایران، همچنین انقراض ببر هیرکانی و شیر ایرانی از یک سو و از سوی دیگر پیشرفت روش های علمی و در دسترس بودن راهکارهای مناسب مدیریتی، ظرفیت های تخصصی موجود در کشور و اطلاعات کنونی ما از وضعیت پلنگ ایرانی و نیازهای حفاظتی آن؛ سیر نزولی وضعیت این زیرگونه از پلنگ های آسیایی در ایران، برای آیندگان قابل توجیه نخواهد بود.

با در نظر گرفتن این موضوع که طی یک سال گذشته، رایزنی ها و مکاتبات مکرری با سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص مشکلات موجود در راستای اجرایی شدن این برنامه صورت گرفته است که مجموعۀ این پیگیری ها تا کنون نیز بی نتیجه مانده، از حضور محترم مقام عالی، تقاضا داریم حمایت لازم را از فراهم نمودن حداقل شرایط اداری مورد نیاز به منظور اجرای این برنامه در کشور بر اساس نیازسنجی های صورت گرفته و برنامۀ ابلاغ شده، همراه با نظارت مستمر و دقیق بر بودجه های داخلی و خارجی اختصاص یافته به این زیر گونۀ در معرض خطر انقراض در کشور، مبذول فرمایید. پیشاپیش از توجه و حمایت حضرتعالی، سپاسگزاریم.

فهرست امضاء کنندگان نامه به شرح زیر است:

آرزو صانعی، مهرانه مهین ترابی، مهری شیرازی، پریوش نظریه، فاطمه گودرزی، کیوان ساکت، سید هادی منبتی، سامان گوران، ناصر باکیده، اسماعیل فلاح پور، نفیسه روشن، امیریل ارجمند، ساناز سماواتی، پندار اکبری، عمار تفتی، رز رضوی، گلشید بحرایی، بهاره خلیلی، محدثه صفار هرندی، صالح میرزا آقایی، محمد صدرا پیشوایی، محمد سلیمی، عاطفه حیدری، زینب موحد، الهام پاوه نژاد، غزاله رشیدی، ابراهیم صنوبر، امیر کرم یزدی، محمدعلی الله قلی، مژگان جمشیدی، پروین چایچی، ژیلا پورایرانی، ملیحه بازقندی، محمد مه رو، نغمه امینی، مارینا ازدیاری، نسترن ربیع پور، محمد جواد مزیدی، گلی احمدی فرد، مرجان اکبری، ارسطو خوش رزم، نیما بقائی، رضا مقدم اصلانی، بهنام شرفی، صبا سیاه پوش، مریم عطاریه، ایمان خاصه تراش، تورج اخباری، پویان درزی، فرزاد شعبانپور، حسین استیری، توحید کاظمی، حامد کاظمی، فریبا میرزایی، ارشا اقدسی، متین علی پور، محمد شهبازی، محمدعلی ربیع پور، علیرضا کمالی، حمید بنده پور، زانا صیدی، ارسیا صنعتی، پویان گنجی، آرمان کمانگر، سید علی سجادی، مریم محمدی، حمیده مرادی، مهری الله مرادی، ئاشتی علوی، سیف الا هاشمی، ریحانه میرانزاده، اسکندر گردمردی، رضا محمدی، پریا احمدی، رژین امینی، شورش وهابی، مهری الله مرادی، باقر مهرعلیلو، سعید بیات، محمد حسین عامری، علی مردانی، مرضیه اکبرنژاد، مریم شاهرودی، مهدی نورمحمدی، مریم باقری، علیرضا بابایی، مهسا ملاحسینی، سحرا اطلسی فر، مریم مبارکی، انسیه سادات نوربخش، مریم یار محمدی، متانت اسماعیلی، ساره زرآبادی، فرزانه شجاعی، ماریا گلشن زاده، نغمه عزیزی پور، آینا مؤذن، مهرناز جهانی، فرید فصیحی، تورج رئیسی، علی صفات، فاطمه خیابانی، امیر کارخانه، ندا خلعت آبادی، آرزو روشناس، لادن سلطان پناه، رزا خالق نژاد، آرش روستایی، پیمان شیخی، نسیم اسنجانی، سارا جعفری، پرستو شهریاری، صبا غیاثی حافظی، محمود آقا احمدی، سعید خیام زاده، رضوان توسلی، حنا سفیری، الهام نامی، حمید بهشتی، حامد شوهانی، مریم گل آور، حمیرا اسد بیگی، زهرا خوشنویس، مازیار رضاخانی.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=20094

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.