• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

سایه خشکسالی بر تالاب های مازندران

  • کد خبر : 19996
  • ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱
سایه خشکسالی بر تالاب های مازندران

کاهش ۴۰ درصدی بارندگی، خشک شدن دریاچه طبیعی عباس آباد، الندان و تالاب لپو، پایین افتادن سطح آب اکثر تالاب ها به دلیل برداشت بی رویه و کم شدن آب ورودی، زنگ خطر خشکسالی را برای زیستگاه های طبیعی مازندران به صدا در آورده است. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا براساس تقسیم […]

talaab_talab_roodkhaneh_khoshkideکاهش ۴۰ درصدی بارندگی، خشک شدن دریاچه طبیعی عباس آباد، الندان و تالاب لپو، پایین افتادن سطح آب اکثر تالاب ها به دلیل برداشت بی رویه و کم شدن آب ورودی، زنگ خطر خشکسالی را برای زیستگاه های طبیعی مازندران به صدا در آورده است.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا براساس تقسیم بندی تالاب ها به بین المللی، جنگلی و آببندانی، مازندران افزون بر ۸۰۰ تالاب دارد که طبق گزارش شرکت آب منطقه ای ومحیط زیست به دلیل خشکسالی و برداشت بی رویه آب این تالاب ها در معرض خطرخشک شدن قرار دارند.
تالاب بین المللی میانکاله درجنوب شرقی دریای خزر در شرق مازندران یکی از مهمترین تالاب های ایران و جهان است که درسال های اخیر حدود ۲۰ درصد از مساحت این ذخیره گاه خشک شد.
مدیرکل هواشناسی مازندران گفت که میزان بارش باران در این استان در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه ۲۷ درصد کاهش یافت و نقشه های پیش یابی نشان می دهد که این کاهش به ۴۰ درصد تا پایان شهریور ماه می رسد.
محمدرضا رضوی افزود: با ادامه روند کاهش بارندگی استان در سال های اخیرباید برای مدیریت آب به ویژه در بخش کشاورزی برنامه ریزی شود.
وی اضافه کرد: با نبود مدیریت منابع آبی دراستان و رشد برداشت از آب های زیرزمینی با حفر چاههای عمیق ،کل منابع ما در معرض خطر قرار گرفت .
یک استاد بازنشسته دانشکده منابع طبیعی مازندران می گوید : در شرایط فعلی تالاب ها در شمال کشور به عنوان دانش بومی حافظ محیط زیست و تسویه کننده منابع آبهای زیرزمینی در معرض خطر ورود پسماندهای کشاورزی، صنعتی، خانگی وخشکسالی قراردارند.
نصرت الله صفاییان علت خطر خشکسالی برای تالاب های مازندران را ناشی از سدسازی در بالادست و بی توجهی به حقابه ورودی به این منابع آبی می داند.
وی افزود: اگر برای احیای تالاب ها و حقابه آن به منظور جلوگیری از خشکسالی اقدام اساسی صورت نگیرد، در سال های نه چندان دور شاهد از بین رفتن این تالاب ها و مشکلات عدیده زیست محیطی در استان می شویم.
دکترصفاییان اظهارداشت: تالاب ها در تصفیه آب زیرزمینی نقش مهمی دارند و براقتصاد محلی به خصوص درحوزه کشاورزی نیز تاثیر فراوانی دارند و با این وجود عوامل انسانی این منابع آبی را به علت ناآگاهی از مزیت ها در معرض خطر قرار دادند.
این عضو تشکل های زیست محیطی مازندران گفت که حیات استان های شمالی به نفس تالاب های آن بسته است و باید با مدیریت منابع آب نسبت به نگهداری آن اقدام اساسی صورت گیرد.
معاون فنی محیط زیست مازندران گفت: طبق تعریفی که برای تالاب ها به مجموعه دارای دارای منابع آبی موقت یا دایمی و تقسیم بندی سه گانه که در آن آببندان ها نیز در زمره تالاب به حساب می آیند در این خطه شمال کشور ما افزون بر ۸۰۰ تالاب داریم که بهره گیری متنوعی از آن می شود.
علی اکبر یداللهی افزود: برداشت بی رویه از این منابع آبی برای حوزه کشاورزی، کاهش نزولات جوی و تبخیر زیاد تالاب ها همانند سایر منابع آبی ما در معرض خشکسالی قرار داده است.
او وجود ۸۰ هزارچاه آب غیرمجاز در مازندران را معضل اصلی برای برداشت بی رویه دانست و اظهارداشت: دراستان با وجود کاهش بارندگی درسال های اخیر نیازمند مدیریت منابع آبی برای جلوگیری از خشک شدن تالاب ها داریم و اگرروند برداشت فعلی ادامه داشته باشد، درآینده با بحران مواجه خواهیم شد.
معاون فنی محیط زیست مازندران کشت دوم برنج را ضربه مهلک به منابع آبی می داند و گفت که کشت دوم زمانی انجام می شود که ما با کاهش نزولات جوی مواجه ایم و از طرفی در این بخش، آبی که برای کشت استفاده می شود، ۲ برابر کشت اول است.
یداللهی اظهارداشت: محیط زیست چندین باراعتراض خود را نسبت به این برداشت بی رویه برای کشت دوم را بیان کرده که تاکنون مورد بی توجهی قرار گرفته است.
* احیاء تالاب های خشک
معاون فنی محیط زیست مازندران تخصیص اعتبار برای احیاء تالاب های خشک و یا در معرض خشکسالی را از برنامه های محیط زیست بیان کرد.
یداللهی گفت که برای تالاب میانکاله به عنوان ذخیرگاه زیست کره که بخشی از آن در سال های گذشته رو به خشکی رفته در سال جاری ۱۰ میلیارد ریال برای احیای اعتبار تخصیص داده شد.
وی برگزاری نشست های علمی برای بررسی علت خشک شدن و راهکارها برای احیاء را از دیگر برنامه های محیط زیست اعلام کرد.
براساس آمار مازندران افزون بر ۸۰۰ تالاب به وصعیت ۱۷ هزار هکتار مساحت دارد که ظرفیت آبگیری این تالاب ها به حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب می رسد و با اجرای طرح لایروبی در سال جاری پیش بینی می شود ظرفیت این تالاب ها به ۵۰۰ میلیون متر مکعب برسد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19996

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.