• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
2

مهار دومین آتش سوزی پارک ملی پابند مازندران

  • کد خبر : 19966
  • ۱۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲
مهار دومین آتش سوزی پارک ملی پابند مازندران

مدیر پارک ملی ‘پابند’ در شرق مازندران گفت که دومین آتش سوزی این پارک در یک هفته اخیر پس از حدود ۲۴ ساعت تلاش یگان حفاظت محیط زیست و بهره گیری از بالگرد بامداد امروز پنجشنبه مهار شد. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، علی کلانه افزود: با وجود مهار آتش سوزی، همچنان […]

Atashsoozi_balgard_helikoopterمدیر پارک ملی ‘پابند’ در شرق مازندران گفت که دومین آتش سوزی این پارک در یک هفته اخیر پس از حدود ۲۴ ساعت تلاش یگان حفاظت محیط زیست و بهره گیری از بالگرد بامداد امروز پنجشنبه مهار شد.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، علی کلانه افزود: با وجود مهار آتش سوزی، همچنان دود ناشی از این حادثه در فضای پارک و اطراف آن وجود دارد.
وی گفت که نیروها یگان حفاظت و امدادی هم برای جلوگیری از احتمال شعله ور شدن دوباره آتش، در منطقه حضور دارند.
کلانه، مساحت جنگلی و مرتعی خسارت دیده بر اثر ۲ آتش سوزی هفته جاری را حدود ۱٫۵ هکتار اعلام کرد.
نخستین آتش سوزی هفته جاری پارک ملی پابند بامداد شنبه در منطقه ‘سیاه خانی’ این پارک رخ داد و خاموش کردن با به کار گرفتن یک دستگاه بالگرد دستکم ۴۸ ساعت زمان برد.
دومین آتش سوزی هم در همان منطقه رخ داد که مرتفع ترین نقطه پارک ملی پابند در شرق مازندران محسوب می شود و دستیابی به آن به علت صعب العبور بودن برای افراد مشکل است.
اگر چه تاکنون علت دقیق و کارشناسی این آتش سوزی ها مشخص نشده است ولی مدیر پارک ملی پابند علت احتمالی آن را گرمای هوا و انتقال خاکسترهای گرم ناشی از آتش زدن به کاه و کلش اراضی کشاورزی منطقه عنوان کرد.
کلانه، از کشاورزان خواست تا برای حفظ محیط زیست و احتمال بروز آتش سوزی به پارک ملی از آتش زدن کاه و کلش زمین های کشاورزی خودداری کنند.
وی از بازدیدکنندگان این پارک از جمله ساکنان روستاهای اطراف خواست تا حتی المقدور داخل پارک آتش روشن نکنند و در صورت روشن کردن آتش، قبل از ترک پارک از خاموش شدن آن ۱۰۰ در صد اطمینان یابند.
پارک ملی پابند با ۲۴ هزار و ۵۰۰ هکتار مساحت در منطقه کوهستانی شهرستان های نکا و بهشهر در شرق مازندران و شمال استان سمنان در منطقه کوهستانی و ییلاقی واقع است.
این پارک با جنگل‌های طبیعی بکر و رویشگاه گونه‌های منحصر به فرد گیاهی علفی و بوته ای و درختچه ای ۲۴ هزار و ۵۰۰ هکتار وسعت دارد و زیستگاه گونه‌های شاخص جانوری چون مرال، شوکا و پلنگ و همچنین گونه هایی مانند خرس قهوه ای، گراز، شغال، روباه معمولی، تشی، سمور جنگلی، دارکوب، عقاب جنگلی، کبک و انواع سنگ چشم است و با هدف صیانت از جنگل‌های شمال و حفظ گونه ‌های گیاهی و جانوری از سال ۸۳ به عنوان پارک ملی تعیین شد.
منطقه حفاظت شده هزار جریب نیز در جوار این پارک قرار دارد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19966

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.