• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
2

کاهش بیماری های دامی و جلوگیری ورود دام زنده از مرزها در دولت تدبیر و امید

  • کد خبر : 19964
  • ۱۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲
کاهش بیماری های دامی و جلوگیری ورود دام زنده از مرزها در دولت تدبیر و امید

رئیس سازمان دامپزشکی کشور می گوید: از شاخص ترین فعالیت های این سازمان در دولت یازدهم کاهش بیماری های دام و طیور و همچنین جلوگیری از ورود دام زنده از مرزها به ویژه مرز شرقی کشور بوده است. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، «مهدی خلج» روز دوشنبه در نشست خبری به […]

mehdi_khalaj_dampezeshki_reisرئیس سازمان دامپزشکی کشور می گوید: از شاخص ترین فعالیت های این سازمان در دولت یازدهم کاهش بیماری های دام و طیور و همچنین جلوگیری از ورود دام زنده از مرزها به ویژه مرز شرقی کشور بوده است.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، «مهدی خلج» روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت که در محل این سازمان برگزار شد، افزود: شناسایی، اعلام و اطلاع رسانی به موقع بیماری ها در سطح ملی و بین المللی از اقدام هایی بود که منجر به کاهش انواع بیماری های دام و طیور شد، به طوری که در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۲ بیماری ﻁﺎﻋﻮﻥ ﻧﺸﺨﻮﺍﺭﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﮐﻮﭼﮏ PPR نزدیک ۷٫۸ برابر، بیماری ویروسی خونریزی دهنده قزل آلا (وی اچ اس) ۴ برابر، بیماری آبله نشخوار کنندگان کوچک سه برابر، بیماری شاربون ۲٫۸ برابر و بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان کاهش چشمگیری یافت.
وی از دیگر اقدام های مهم دولت یازدهم در سازمان دامپزشکی کشور را جلوگیری از ورود دام زنده از مرزها عنوان کرد و گفت: برای کاهش ورود بیماری های دام به کشور، دولت یازدهم اقدام به جلوگیری از ورود دام زنده به قصد کشتار از مرزها به ویژه مرز شرقی (سیستان و بلوچستان) کرد که همین امر در مقایسه با گذشته نشان می دهد ورود دام زنده کاهش چشمگیری پیدا کرده است.
به گفته وی، در گذشته دام های زنده آسیای میانه به قصد کشتار از مرزهای افغانستان و پاکستان وارد کشور می شد که دولت این موضوع را با جدیت دنبال کرد.
وی از دیگر اقدام های مهم دولت یازدهم را تغییر و تحول در ساختار سازمان دامپزشکی به عنوان یک سازمان حاکمیتی و نظارتی عنوان کرد و افزود: این تغییر و تحول را دارای پشتوانه قانونی است به طوری که با تغییر وضعیت مدیریتی و حذف یک رئیس این موضوع مسکوت نمی ماند.
وی ادامه داد: این تغییر و تحول ساختاری قانونی را در مجلس شورای اسلامی گذرانده است که در آینده نزدیک اجرایی می شود.
به گفته این مقام مسئول، براساس بند ۳ ماده ۶ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه ای کشور تمام افراد حقیقی و حقوقی و کسانی که در تولید فرآورده های خام دامی و یا مواد زیستی و دامی فعال هستند می توانند با دریافت پروانه از سازمان دامپزشکی این اقدامات را انجام بدهند.

** صدور بیش از ۶ هزار مجوز واردات و صادرات برای ۷۱ محصول
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در چهارماهه امسال برای ۷۱ محصول چهار هزارو ۸۸۳ مجوز صادراتی و یک هزارو ۱۵۴ مجوز وارداتی صادر شد.
وی اظهار داشت: سال ۹۵ نزدیک به ۲۰ هزار و ۷۸ مجوز صادراتی و هفت هزار و ۲۰۰ مجوز واردات صادر شده است.

** تراز تجارت آبزیان مثبت است
خلج تراز بخش آبزیان کشور را مثبت دانست و تصریح کرد: در چهارماهه امسال ۳۴ هزارتن انواع آبزیان صادر و ۱۷ هزارو ۵۰۰تن وارد شد که تراز تجاری حجمی آن ۱۶ هزار تن مثبت بود.
وی به صادرات ۱۰۳ هزار تن انواع آبزیان در سال ۱۳۹۵ اشاره کرد و افزود: در این مدت ۷۲ هزارتن انواع آبزیان نیز به کشور وارد شده است.

** کاهش ۴۰۰ درصدی بیماری ویروسی تب خونریزی دهنده قزل آلا VHS
خلج از افزایش تولید قزل آلا و میگو در کشور خبرداد و افزایش تولید دو محصول مذکور به همراه توسعه پرورش ماهی در قفس در قالب طرح اقتصاد مقاومتی را راهکاری برای ارتقای صادرات انواع آبزیان برشمرد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: با اقدام های ولت، بیماری ویروسی تب خونریزی دهنده قزل آلا (VHS) نسبت به سال ۱۳۹۲ به میزان ۴۰۰ درصد کاهش یافته است.
به گفته وی، بیماری VHS قزل‌آلا در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۲ به میزان چهار برابر کاهش یافت به طوری که تعداد ۳۲۲ کانون پرورشی درگیر بودند.

** مزارع بیماری وایت اسپات میگو ۶ مورد شد
خلج درباره بیماری وایت اسپات ( white spot) میگو گفت: در سال ۹۴ نزدیک ۲۰۲ مزرعه پرورش میگو با بیماری وایت اسپات درگیر شدند که با اقدام های صورت گرفته تعداد این مراکز در سال ۱۳۹۵ به ۳۶ کانون و در سال ۱۳۹۶ به ۶ مزرعه رسیده است.

** سویه جدید تب برفکی از قاره آفریقا به سمت خاورمیانه در راه است
این مقام مسئول با بیان اینکه وضعیت بیماری تب برفکی در کشور شرایط مطلوبی دارد، گفت: سویه جدید ویروس تب برفکی از قاره آفریقا به سمت خاورمیانه شیوع پیدا کرده است و اکنون در منطقه خودگردان فلسطین حضور دارد؛ بنابراین احتمال ورود این سویه جدید به مرزهای غربی کشور وجوددارد.
خلج اظهارداشت: از آنجایی که این سویه غیر بومی است باید به شدت مراقب بود که در همین راستا بخشنامه تاکیدی به ادارات کل دامپزشکی استان ها ابلاغ شده است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه محدودیت‌هایی برای تأمین واکسن بیماری تب برفکی وجود دارد که در نظر داریم آن را هرچه سریع‌تر مرتفع کنیم، گفت: اکنون برای واکسیناسیون تب برفکی دام سبک در فصل پاییز واکسن به اندازه کافی نداریم که به صورت رایگان توزیع کنیم، بنابراین از دامداران خواست تا برای همکاری با این سازمان واکسن مورد نیاز را از مراکز دامپزشکی استان ها و شهرستان ها خریداری کنند تا دچار مشکل نشوند.
خلج با اشاره به اینکه محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی همیشه بر تولید واکسن‌های استراتژیک مانند تب برفکی یا طاعون نشخوارکنندگان کوچک در داخل کشور تأکید داشته است؛ هرگونه سرمایه‌گذاری مشترک بخش خصوصی با شرکت‌های خارجی مورد حمایت قرار گرفته است و تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته می‌شود.
به گفته وی، بنابراین مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی نیز آمادگی انتقال دانش فنی ساخت واکسن را به سرمایه‌گذاران دارد.
به گفته وی، بیش از ۳۰ میلیون دز واکسن برای کنترل تب برفکی لازم است که کمتر از ۲۵ میلیون دز آن در داخل و نزدیک ۵میلیون دز از محل واردات تأمین می‌شود.
وی مشکل اصلی در واکسیناسیون این بیماری را وقفه در تامین واکسن دانست و افزود: به طور مثال برای اردیبهشت ماه نیازمند ۱۰ میلیون دز واکسن هستیم درحالی که نزدیک ۴ میلیون دز واکسن بدست ما می رسد که این کمبود و نارسایی ما را با مشکلاتی مواجه می کند.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره مناقصه خرید واکسن تب برفکی افزود: اعتبار مورد نیاز برای مناقصه و خرید واکسن تأمین شد و سازمان از آنجایی که کمبود این ماده مورد نیاز را احساس کرد، برای خرید از شرکت‌های تولیدکننده یا واردکننده دست به کار شد.
خلج اظهارداشت: اگرچه روند مناقصه به‌گونه‌ای است که فرصت کمی برای شرکت برنده وجود خواهد داشت، اما سازمان دامپزشکی برای تأمین این موضوع مقدمات کار را فراهم کرده و کارهای مربوط به شرکت مورد نظر در خارج از نوبت رسیدگی خواهد شد.

** افزایش نظارت و اقدامات پیشگیرانه برای بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان
وی درباره بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اظهار داشت: پارسال این ویروس تحت تیپ جدید وارد کشور شد و گرفتاری عمده‌ای برای واحدهای پرورشی طیور به‌وجود آورد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه هنوز برخی کشورهای توسعه‌یافته درگیر این بیماری هستند، گفت: با توجه به آغاز فصل سرما، شروع مهاجرت پرندگان، ساختار معیوب پرورشی، انباشتگی طیور در روستاها و حمل و نقل پرندگان احتمال شیوع این بیماری زیاد است.
خلج توصیه کرد: پرورش دهندگان اصول و ضوابط بهداشتی را رعایت کنند و همچنین نظارت و اقدام پیشگیرانه ادارات کل دامپزشکی استان ها افزایش یابد.

** مسئول کمیت و کیفیت واردات تخم چشم زده سازمان شیلات است
وی با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی درباره کمیت واردات ازجمله تخم چشم‌زده ماهی مسئولیتی ندارد، گفت: محاسبات صورت‌گرفته توسط سازمان شیلات ایران انجام می‌شود و سازمان دامپزشکی نیز هیچ انحصاری نه برای شرکت‌ها و نه برای اشخاص قائل نمی‌شود؛ البته شنیده شده برخی شرکت‌ها به‌صورت غیرقانونی از مرزهای ارمنستان و ترکیه تخم چشم‌زده ماهی وارد کرده‌اند و به نام برند شرکت‌های معتبر آن را توزیع می‌کنند، این در حالی است که سیستم یکپارچه با کمک دستگاه‌های ذی‌ربط می‌تواند این مشکل را به حداقل برساند.

** توافق راهداری و دامپزشکی برای اجرای سامانه یکپارچه قرنطینه
خلج از ایجاد و شروع به کار سامانه یکپارچه قرنطینه سازمان دامپزشکی کشور خبرداد و گفت: این سازمان با همکاری راهداری، ناجا، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و برخی از دستگاه‌های متولی تلاش می‌کند تا سامانه یکپارچه قرنطینه سازمان دامپزشکی را با سامانه بارنامه راهداری پیوند داده و حمل و نقل هرگونه محموله دامی مشروط به اخذ گواهی بهداشتی توسط دامپزشکی باشد.
به گفته وی، طی چهار ماه امسال ۴۰ هزار مورد بارنامه برای جابه‌جایی محصولات مرتبط با سازمان دامپزشکی در راهداری کشور به ثبت رسیده که تعداد آن نسبت به سال گذشته در همین مقطع زمانی ۱۹۰ هزار فقره افزایش داشته است.
خلج با اشاره به اینکه کشتارگاه شاخصی برای توسعه‌یافتگی کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: اکنون بیش از ۲۶۰ کشتارگاه صنعتی طیور در کشور وجود دارد که مدرن کردن و تجهیز آن‌ها یکی از اولویت‌های سازمان دامپزشکی محسوب می‌شود. در همین زمینه حدود ۳۵ کشتارگاه به آخرین دستگاه‌های روز جهان مجهز شدند.
وی درباره کشتارگاه‌های دام گفت: تا چند سال گذشته حدود ۶۰۰ واحد سنتی در کشور وجود داشت، اما اکنون ۷۸ کشتارگاه صنعتی دام در حال فعالیت بوده و ۴۸ کشتارگاه صنعتی جدید نیز در حال احداث هستند، ضمن اینکه ۲۳۰ واحد سنتی نیز بازسازی شده و ۱۱۰ واحد از مجموع کشتارگاه‌های دام، پیش‌سرد دارند.
به گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور، با بهره‌برداری از یک کشتارگاه صنعتی، بقیه کشتارگاه‌های سنتی که در اطراف آن منطقه حضور دارند، باید بسته شوند.
وی افزود: در یک مقطع زمانی سازمان شهرداری‌ها برای تدارک ماشین‌های یخچال‌دار حمل گوشت ۳۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت می‌کرد؛ بنابراین بهتر است این موضوع استمرار پیدا کند.
خلج برکاهش تعداد دامپزشکان در واحدهای تولیدی اشاره کرد: از آنجایی که نقش سازمان دامپزشکی در حد ناظر مقتدر عالی است و تولیدکنندگان موظف هستند تمام دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند، بنابراین استقرار یک دامپزشک در کشتارگاه‌ها با توجه به نظام‌نامه تدوین‌شده از بین نخواهد رفت و تنها شیوه نظارتی آنها ارتقا خواهد یافت.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19964

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.