• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
9

یک مقام وزارت جهادکشاورزی: صنعت پرورش اسب کشور در جایگاه واقعی خود نیست

  • کد خبر : 19941
  • ۰۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۷
یک مقام وزارت جهادکشاورزی: صنعت پرورش اسب کشور در جایگاه واقعی خود نیست

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، محمدرضا ملاصالحی روز سه شنبه در نخستین گردهمایی انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان و پرورش دهندگان اسب ایران که در مرکز اصلاح نژاد دام کشور واقع در مشکین دشت البرز برگزار شد، افزود: به دلیل وجود این کاستی ها، فعالان این بخش و پرورش دهندگان دائمی اسب در […]

asb_hourseبه گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، محمدرضا ملاصالحی روز سه شنبه در نخستین گردهمایی انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان و پرورش دهندگان اسب ایران که در مرکز اصلاح نژاد دام کشور واقع در مشکین دشت البرز برگزار شد، افزود: به دلیل وجود این کاستی ها، فعالان این بخش و پرورش دهندگان دائمی اسب در نقاط دورافتاده و روستایی به حق واقعی خود نمی رسند.
وی اظهارداشت: در شرایط کنونی کشور یکی از ابزارهای مهم برای پیشبرد اهداف هر بخشی قدرت چانه زنی و لابی گری است.
وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی و امور دام به شدت با این موضوع مواجه هستیم، گفت: ما در بخش های مختلف تولیدات کشاورزی نیاز داریم که در مجامع مختلف حضور داشته باشیم و از حقوق بخشی دفاع کرده تا بتوانیم از امتیازهای مختلف برخوردار شویم.
وی افزود: این چانه زنی و لابی گری را بخش دولتی نمی تواند داشته باشد زیرا بخش هر صنعت باید خودش بتواند از حقوقش دفاع کند و مطالباتش را از بخش دولتی بخواهد که نیاز است از هرکدام از این بخش ها یک نماینده در جلسات دولت حضور یابد.
ملاصالحی با بیان اینکه این حضور مستمر در مباحث سیاست گذاری و احقاق حقوق هربخش موثراست، اظهار داشت: یکی از ضعف ها در پرورش اسب که مانع از رشد و رسیدن این صنعت به جایگاه واقعی اش شده است بحث فقدان یک نمایندگی فراگیر و فعال است که به عدم انسجام در بدنه این صنعت برمی گردد.
وی گفت: این عدم انسجام بعضا همچون چماقی شده که این صنعت را روز به روز تحت فشار قرار دهند و این صنعتی است که بخشی از اشتغال در کشور را به خود اختصاص داده و نیاز جامعه به گردشگری و ورزش را مرتفع می کند.
ملاصالحی ادامه داد: این صنعت که شامل پرورش, تربیت و….است می تواند از نقاط صفر مرزی تا وسط پایتخت تحول اقتصادی ایجاد کند.
وی بیان داشت: وجود یک نماینده از این صنعت در بخش دولتی می تواند کمک زیادی برای رفع مشکل این بخش باشد که نیازی است که می تواند به بخش دولتی هم برای رفع مشکلات این بخش کمک کند.
مدیرکل مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: دیگر بخش های امور دام همچون گاوشیری دارای اتحادیه، تشکل و نماینده در بخش دولتی هستند و در جلسات دولتی بدون نیاز به دعوت و با حق قانونی خود حضور می یابند و خواسته های خود را مطرح می کنند.

***صنعت اسب یک جامعه منسجم ندارد
ملاصالحی ادامه داد: ولی در بخش صنعت اسب تا کنون با یک جامعه منسجم روبرو نبوده ایم و این جامعه همواره در تشتت و تعارض با خودشان بوده اند و هیچ کسی تا کنون مدعی حقوق این بخش نشده است.
وی گفت: برای داشتن یک جامعه منسجم در این صنعت باید ابتدا یک نمایندگی همچون کانون، اتحادیه، صنف و… شکل بگیرد که مورد تایید و قبول آحاد فعالان این صنعت باشد.
وی افزود: اکنون معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورز نمی داند با چه کسی در این صنعت روبرو است و چه کسی می تواند نیاز این صنعت را اعلام کند و نیازاست تا شما فعالان این صنعت در بخش های مختلف، مجموعه ای تشکیل دهید و بوق این صنعت باشید و از دولت سئوال کنید و مجلس را به چالش بکشید.
وی با بیان اینکه اکنون در کشور مشکلات زیادی در بخش پرکردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان داریم، اظهار داشت: متاسفانه این صنعت در کشور ما طوری مطرح شده که به عنوان یک ورزش و تفریح گران و برای اقشار مرفه است که باید نمایندگان بخش خصوصی اطلاعات درستی از این صنعت در اختیار دولت بگذارند تا این مشکل نیز رفع شود.
وی وجود تفرقه در فعالان این بخش را باعث این کاستی ها دانست و گفت: شما باید با یک اجماع کلی بر نیازهای این بخش صحه بگذارید تا در جایگاه ملی منافع کل صنعت دیده شود.

** ضرورت واگذاری تصدی گری به بخش خصوصی
ملاصالحی در ادامه با بیان اینکه طبق اصل ۴۴ قانون اساسی موظف هستیم که تصدی گری و اجرا را به بخش خصوصی واگذار کنیم و بخش دولتی فقط باید تولی گری و نظارت را برعهده داشته باشد، افزود: فعال سازی بخش خصوصی در صنعت اسب ابتدا نیاز به راه اندازی ۵ انجمن نژادهای ترکمن، کاسپین، دره شوری، کرد و عرب ایرانی دارد که بتواند کار نژادی را انجام دهند.
وی اظهار داشت: باید مجموعه ای ایجاد شود که مدعی باشد می تواند کار داخل مزرعه انجام دهد و عملیات اجرایی داشته باشد و مرکز اصلاح نژاد دام ادعایی بر اجرای تصدی گری در امور دام ندارد و ما فقط وظیفه نظارت داریم.
مدیرکل مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد که صنعت اسب یک فعالیت ورزشی است و ابزاری به نام فدارسیون در اختیار دارد و برای پیشبرد صنعت نمی توان آن را حذف کرد و اگر شرایط خوبی در این صنعت وجود ندارد مقصر فعالان این بخش هستند.
وی گفت: اگر با همین رویه و اختلاف ها راه را ادامه دهید صنعت اسب پیشرفتی نمی کند.
در این گردهمایی که با حضور فعالان بخش پرورش اسب از استان های مختلف تشکیل شد، این افراد به منظور ایجاد انسجام و وحدت و در پوشش انجمن صنفی اسب ایرانی تبادل نظر کردند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19941

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.