• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2

حجتی: تولید محصولات کشاورزی در دولت یازدهم به ۱۱۸ میلیون تن افزایش یافته است

  • کد خبر : 19885
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷
حجتی: تولید محصولات کشاورزی در دولت یازدهم به ۱۱۸ میلیون تن افزایش یافته است

محمود حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی درباره عملکرد این وزارتخانه در دولت یازدهم گفت: در سه تا چهار سال گذشته تولید محصولات کشاورزی در کشور از ۹۷ میلیون تن به ۱۱۸ میلیون تن افزایش یافته است. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در دولت دوازهم، صبح امروز(پنجشنبه) در سومین […]

vazir_jahad_keshavarzi_hojati_2محمود حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی درباره عملکرد این وزارتخانه در دولت یازدهم گفت: در سه تا چهار سال گذشته تولید محصولات کشاورزی در کشور از ۹۷ میلیون تن به ۱۱۸ میلیون تن افزایش یافته است.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در دولت دوازهم، صبح امروز(پنجشنبه) در سومین روز از جلسه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی، افزود: تراز غذایی کشور براساس آمار گمرک در سال ۱۳۹۲ منهای ۸٫۱ میلیارد دلار بود که با تلاش همه دست اندرکاران، این تراز اکنون به ۳٫۱ میلیارد دلار رسیده است.
حجتی یادآورشد: این عملکرد نشان می دهد که در این مدت، صادرات مواد غذایی پنج میلیارد دلار افزایش و یا واردات کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه از کودکی همواره با کشاورزی فاصله نداشتم، گفت: امروزه در بخش کشاورزی صدها رشته وجود دارد و داشتن مدرک تحصیلی در همه این رشته ضروری نیست؛ باید در این بخش نتیجه ها، عملکردها و شاخص های مثبت را پیگیری کنیم.

** در پرداخت طلب گندمکاران به روز هستیم
وی پرداخت طلب گندمکاران را دغدغه همه دانست و گفت: پرداخت طلب گندمکاران دغدغه دولت، نمایندگان و همه دست اندرکاران است.
حجتی در ادامه افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دربودجه امسال هشت هزار میلیارد تومان را پرداخت طلب گندم کاران پیش بینی کرده اند در حالی که با توجه به ظرفیت خزانه باید بخشی از طلب آنها از بانک ها و بخشی دیگر از فروش گندم تامین شود و ما همواره پیگیر این مساله ایم و در این زمینه هم اکنون ۵۰ درصد به روز هستیم.
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در دولت دوازهم افزود: ما آرام آرام در حال پرداخت بخشی از ۵۰ درصد دیگر نیز هستیم و حتی طلب فروردین و اردیبشهت ماه گندم کاران را پرداخت کرده ایم و خرداد ماه نیز آغاز شده است.

** رشد ۳۰ درصدی تولید چای
حجتی با اشاره به پرداخت طلب چایکاران افزود: ما موفق به پرداخت ۷۰ تا ۸۰ درصد طلب چایکاران نیز شده ایم و با هماهنگی با خزانه در تلاشیم ما بقیه آن را پرداخت کنیم.
وی تاکید کرد: صنعت چای این افتخار را دارد که در ۲ و ۳ سال گذشته ۳۰ درصد افزایش تولید داشته و هیچ مقدار از این محصول روی دست تولیدکنندگان نمانده است و حتی چایی سنواتی در چهار سال گذشته نداشتیم و این افتخار بزرگی برای دولت یازدهم است.
به گفته وی، در سال گذشته ۱۲ هزار میلیارد تومان خسارت محصولات کشاورزی به تولیدکنندگان پرداخت شده است و با بیمه کشاورزی که یک بیمه حمایتی است تولیدات کشاورزی کشور تحت حمایت قرار داشته است.
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بیان کرد: هر سرمایه ای که در معرض خطر قرار دارد باید تحت پوشش مدیریت بحران و مدیریت ریسک قرار گیرد و ما تلاش کردیم در طول چهار سال گذشته مدیریت بیمه را برای محصولات کشاورزی در نظر بگیرم.

** برنامه دولت دوازدهم تحقق اقتصادی مقاومتی و اجرای برنامه ششم توسعه است
حجتی با اشاره به عملکرد چهار سال گذشته بخش کشاورزی یادآورشد: ما در این مدت نقاط ضعف و یا قوت زیادی داشتیم و امیدواریم اگر توفیق ادامه راه داشتیم با حمایت دولت و مجلس بتوانیم با لطف الهی همه مشکلات کشاورزان را در کشور برطرف کنیم.
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: برنامه ما در دولت دوازهم در دو بخش برنامه کلی راهبردی و اجرای برنامه های اقتصادی مقاومتی در برنامه ششم توسعه خواهد بود تا بتوانیم در صورت تامین منابع در بلند مدت و میان مدت تحقق اقتصاد مقاومتی را در این بخش فراهم کنیم.

** افزایش بهره وری در تولید گندم
وی گفت: تولید گندم با افزایش بهره وری در طی چهار سال گذشته مواجه بوده است؛ در گندم با افزایش بهره وری و کاهش سطح تولید توانستیم به خودکفایی برسیم و این در حالی بود که میزان آب مصرفی را کاهش دادیم.
حجتی با اشاره به تولید سایر محصولات کشاورزی ، افزود: در تولید شکر و گندم هم توانستیم به افزایش قابل توجهی برسیم.

** افزایش تولید پنبه و دانه های روغنی
وی ادامه داد: در سال ۹۲ معادل ۹۲٫۲ هکتار زمین زیر کشت پنبه بود که امسال مساحت کشت به سه هزار و ۷۰۰ هکتار افزایش یافته است .
وی میزان تولید پنبه در سال ۹۵ را ۹هزار تن عنوان کرد و گفت: این مهم با بذر اصلاح شده پنبه تحقق یافت.
وی گفت: همچنین افزایش دانه های روغنی را به سه برابر افزایش دادیم که این مهم منطبق با اجرای اقتصاد مقاومتی است.
حجتی با اشاره به افزایش میزان تولید ابریشم در چهار سال گذشته از ۱۰۰به ۱۴۸ تن ،گفت:این افزایش ها مستلزم کارهای بسیاری است که انجام شده است.
حجتی گفت: امسال ۵۰۰هزار نهال توزیع می کنیم که این تولید بی نظیری است.
وی با اشاره به تولید سیب زمینی که یکی از نمایندگان مخالف از وی سئوال کرده بود، گفت: ظرفیت انبار و سردخانه برای سیب زمینی در سال ۹۲ معادل ۵۰هزار تن بود ، در حالیکه ۸۰۰هزار تن تولید این محصول را در کشور داریم.
وی ادامه داد: امسال توانستیم میزان انبار را از ۵۰هزار تن به ۸۰ هزار تن برسانیم و ۲۶۰ هزار تن هم در دست ساخت است.
** در کنار مزارع ، صنایع تبدیلی ایجاد شده است
حجتی در بخشی دیگر از سخنان خود به فرآوری محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت:پیشتر برای ۶۰هزار تن سیب زمینی فرآوری داشتیم که هم اکنون برای ۱۰۰هزار تن مجوز صادر شده است.
وی گفت: در بخش کشاورزی صنایع تبدیلی و تکمیلی را از مزرعه تا سفره دنبال می کنیم.
وی میزان کل سردخانه های کشور را در سال ۹۲ برابر ۱٫۲ میلیون تن عنوان کرد و گفت: طی سه سال گذشته به همین میزان سردخانه افتتاح کردیم.
وی اظهار داشت: در روستاها در کنار مزارع صنایع تبدیلی را ایجاد کردیم.
وی گفت: تمام مواردی نظیر خرید ماشین آلات که زیر بلیت انجام شده بود در این دولت مورد حساب و کتاب قرار گرفته است و موجودی انبار و حساب ها در دست سازمان برنامه و بودجه است.
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: نمی گویم در عرضه و تقاضا و یا نوسان در تولید مشکلی نداریم اما نوسانات در این چهار سال نسبت به گذشته بسیار کمتر بوده است.
وی میزان صادرات سیب زمینی در سال ۹۲ را ۳۰هزار تن و سال گذشته را ۵۰۰هزار تن عنوان کرد.

**صادرات لبنیات ۵ درصد رشد داشت
وی با اشاره به صادرات لبنیات افزود: در چهار ماهه نخست امسال صادرات لبنیات ۳۰درصد رشد داشته است و با توانمندی که در این بخش سراغ دارم این میزان سالانه به ۹۰۰تا یک میلیارد تومان خواهد رسید.
وی گفت: طی چهار سال گذشته سالانه بیش از ۵درصد رشد صادرات لبنیات داشتیم.
حجتی با اشاره به حمایت کشورهای توسعه یافته از بخش کشاورزی گفت: امریکا در یک برنامه ۱۰ساله یک هزار میلیارد دلار و کشورهای OECD سالانه یک میلیارد دلار به این بخش کمک می کنند.
وی به سرمازدگی چند سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال گذشته بخش زیادی از پرتقال کشور به دلیل سرمازدگی سوخت اما سر جمع با همه این مشکلات ۸٫۷ میلیون تن خریداری کردیم.

** صادرات کشاورزی ، یک – پنجم کل صادرات غیر نفتی کشور است
وی میزان صادرات بخش کشاورزی را یک پنجم کل صادرات غیر نفتی کشور عنوان کرد و گفت: بخش کشاورز ی از تامین سرمایه رنج می برد که هم اکنون بتدریج الگوی کشت را تغییر می دهیم.
وی عمده ترین محور در بخش کشاورزی را افزایش بهره وری در این بخش عنوان کرد و گفت: این میزان حاصل افزایش بهره وری در این بخش بود.
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: مهمترین موضوع در بهره وری استفاده بهینه در آب و خاک است که در آب موفق شدیم بهره وری آب را از ۳۷درصد به ۴۴درصد افزایش دهیم.
حجتی بیان داشت: بیشترین سرمایه گذاری در دولت در بخش آب و خاک صورت گرفت که همه این اقدامات با تعامل مقام معظم رهبری، دولت و مجلس تحقق یافت.
وی به کشت گلخانه ای اشاره کرد و گفت: هدف ما در بخش کشاورزی طرح های محوری است .نشاکاری را بجای بذر کاری ترویج دادیم و هم اکنون بذرهای منطبق بر دانش روز عرضه و تولید می کنیم.این بذرها در کاهش مصرف آب کمک بسیاری بود.
وی با اشاره به افزایش بهره وری آب گفت: ۱۰سال قبل باید یک مترمکعب آب مصرف می کردیم و ۲۰۰ گرم شکر تولید می شد اما هم اکنون این میزان به ۶۰۰گرم رسیده است.
حجتی گفت: امروز کشاورزان ما با کارشناسان کشاورزی در ارتباط هستند و به شکل آنلاین با هم ارتباط دارند. می خواهیم در شبکه ملی سامانه ملی برای این بخش ایجاد کنیم.
وی اظهار داشت: همچنین در آموزش بهره برداران کار وسیعی صورت گرفته است .
وی در خصوص تغییر کاربری زمین های کشاورزی و ویلا سازی گفت: طی دهها سال گذشته از کم اطلاعی کشاورزان استفاده شد که یکی از مشکلات ما بود و پیشنهادی را به مجلس دادیم .
وی ادامه داد: براساس ماده ۵۴ که مجلس مصوب کرد قرار شد بازرسی مجدد از این زمین ها صورت گیرد . با سرعت آیین نامه این ماده در دولت به تصویب رسید و ابلاغ شد .این موضوع در سطح استان از سوی سازمان ثبت اسناد و امور اراضی پیگیری می شود که سوابق را بررسی کنند و نظیر هیات منصفه قضاوت کنند و سازمان ثبت اسناد در آیین نامه مربوطه سند دولت را لغو و به نام بهره بردار کند.پرونده در این خصوص زیاد است و هنوز بخش عمده بررسی ها مانده است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19885

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.