• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

معاون سازمان زمین شناسی: استدلال بروز جنگ داخلی به سبب کم‌آبی نادرست است

  • کد خبر : 19883
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴
معاون سازمان زمین شناسی: استدلال بروز جنگ داخلی به سبب کم‌آبی نادرست است

معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور اعلام کرد: این استدلال که کم‌آبی موجب جنگ‌های داخلی می شود، تعبیر درستی نیست و می توان با مدیریت درست و دقیق «بحران کم‌آبی» را به فرصتی برای گسترش هم‌اندیشی در کشور و منطقه تبدیل ساخت. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، سازمان زمین شناسی و […]

bohran_ab_aab_kamboodabمعاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور اعلام کرد: این استدلال که کم‌آبی موجب جنگ‌های داخلی می شود، تعبیر درستی نیست و می توان با مدیریت درست و دقیق «بحران کم‌آبی» را به فرصتی برای گسترش هم‌اندیشی در کشور و منطقه تبدیل ساخت.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، «جلیل قلمقاش» تاکید کرد بحران آب بسیار جدی است اما با مدیریت درست منابع مالی و حتی مواد غذایی در سال‌های جنگ تحمیلی و تحریم‌های ظالمانه نه فقط مشکل جدی و جنگ داخلی در کشور به وجود نیامد؛ بلکه کمبودها موجب انسجام بیشتر مردم شد.
وی یادآور شد: مردم ایران در گذشته نیز با ابداع قنات توانسته‌اند بر مشکل کم‌آبی در بخش‌های بزرگی از کشور غلبه کنند.
قلمقاش افزود: بهترین گزینه برای حل بحران آب، یافتن راه‌هایی برای سهم‌بندی آب بین مناطق پرآب و کم‌آب است.
به گفته وی، درسال‌های گذشته بین ایران و افغانستان برای سهم‌بندی آب هیرمند گفت‌وگوهایی شد و پس از قرارداد سال ۱۳۵۲، به ایران اجازه داده شد سالیانه بخشی از آب‌ رودخانه های افغانستان را استفاده کند.
وی اضافه کرد: امروز در زمینه بحران آب گفت‌وگوی فراگیر محلی، ملی و منطقه‌ای با مشارکت گروه‌های اجتماعی و نهادهای مدنی می‌تواند جامعه را به باور سهم‌بندی آب رساند.
معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: بحران آب فرصتی برای گفت‌وگو و گسترش همکاری‌ کشورهای مسلمان منطقه است و به بیان دیگر ترکیه، عراق و ایران برای سهم‌بندی درست آب باید بر سر میز مذاکره نشسته و گفت‌وگو کنند.
به گفته وی، این کشورها با درک مسائل متقابل، باید تلاش کنند راه‌هایی برای استفاده صحیح از منابع محدود آب بیابند.
وی ادامه داد: آب فرصتی برای گسترش تعامل ایران، افغانستان، ترکمنستان از یک‌سو و همچنین جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ایران از سوی دیگر است.
قلمقاش یادآوری کرد در سال های آینده ایران و کشورهای خاورمیانه در تنش آبی قرار می گیرند و تصریح کرد: سال‌های آینده بحران آب فرصتی برای هم‌اندیشی و گفت‌وگو و صلح محسوب می شود و ایران می‌تواند چنین گفت‌وگوهای منطقه‌ای را بنیانگذاری و هدایت کرده و نقش منطقه‌ای خود را ایفا کند.
وی افزود: سال‌های گذشته، برداشت بیش از اندازه از روان‌آب‌های تجدیدشونده و اسراف در بخش کشاورزی، شرب و صنعتی، موجب فرونشست بسیاری از دشت‌های کشور، خشکی رودها، دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور شده است.
طبق اعلام مسوولان وزارت نیرو در شرایط کنونی ۳۷ میلیون نفر از جمعیت کشور در معرض تنش آبی قرار دارند.
با این همه، مطرح کردن موضوع «بحران کم‌آبی» مترداف با «جنگ» موجب گمراهی مردم می شود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19883

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.