• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
1

آتش سوزی جنگل های میانکاله بدون بالگرد اطفا شد/ ۸۰ درصد آتش سوزی در سه استان

  • کد خبر : 19860
  • ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۳
آتش سوزی جنگل های میانکاله بدون بالگرد اطفا شد/ ۸۰ درصد آتش سوزی در سه استان

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا؛ علی تیموری گفت: بعد از اطلاع از بروز آتش سوزی در جنگل های میانکاله نیروها به محل اعزام و برای اطفای آتش اقدام کردند. بالگرد برای پشتیبانی نیروها وجود داشت اما بالگردی که مخزن آب داشته باشد در دسترس نبود، البته برای تامین آن به وزات دفاع […]

Atashsoozi_2به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا؛ علی تیموری گفت: بعد از اطلاع از بروز آتش سوزی در جنگل های میانکاله نیروها به محل اعزام و برای اطفای آتش اقدام کردند. بالگرد برای پشتیبانی نیروها وجود داشت اما بالگردی که مخزن آب داشته باشد در دسترس نبود، البته برای تامین آن به وزات دفاع درخواست دادیم اما چون سابقه چنین آتش سوزی در جنگل های میانکاله در سالهای اخیر وجود نداشت از این رو موفق به تهیه بالگرد با مخزن آب برای اطفای آتش نشدیم.
وی ادامه داد: هم اینکه بالگرد برای اطفا در شب پرواز نمی کند و از آنجا که آتش سوزی بعد ازظهر آغاز و تا نیمه شب اطفا شد یکی دیگر از دلایل ناموفق بودن در تامین بالگرد با مخزن آب بوده است.
وی اظهار کرد: به علت بی سابقه بودن آتش سوزی با این وسعت در میانکاله در چند سال اخیر، بیشتر آمادگی برای مقابله و اطفای حریق در غرب کشور متمرکز شده بود از این رو موفق به تهیه بالگرد با مخزن آب در زمان نیاز نشدیم.
تیموری گفت: بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هکتار از جنگل های میانکاله در آتش سوخت و علت آتش سوزی نیز عامل انسانی بوده اما همچنان در حال پیگیری عمدی یا سهوی بودن آن هستیم که به نظر می رسد سهوی بوده و گردشگرانی بدون اطمینان از خاموش شدن آتشی که برپا کردند محل را ترک کردند و به علت وزش باد شدید آتش گسترش یافت.

*** ۸۰ درصد آتش سوزی در سه استان
مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: استان های خوزستان، کردستان و مازندران از ابتدای سال تاکنون به ترتیب بیشترین اتش سوزی را داشتند.
وی افزود: در واقع ۸۰ درصد آتش سوزی جنگل ها در کشور از ابتدای سال در این سه استان انجام شده و تا پایان ماه جاری امار دقیق میزان آتش سوزی در این سه استان و سایر نقاط کشور اعلام می شود.

*** اقدامات سازمان محیط زیست برای اطفای آتش سوزی
تیموری گفت: سازمان حفاظت محیط زیست برای مقابله با آتش سوزی در جنگل های واقع در مناطق تحت مدیریت خود اقدامات زیادی انجام داده که نتیجه آن کاهش یک سومی وسعت آتش سوزی در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۳ بوده است.
وی افزود: سال گذشته در ۱۶ نقطه از کشور از جمله استان های کرمانشاه، آذربایجان شرقی و فارس بالگردها مستقر و در صورت بروز آتش سوزی بلافاصله به محل حریق اعزام می شدند، به طوری که در استان فارس با پنج پرواز و ۱۵ ساعت پروازی بیشترین پرواز بالگرد انجام شده بود.
وی افزود: امسال نیز رییس سازمان حفاظت محیط زیست در نامه ای به وزرای کشور و دفاع، خواستار ادامه این روند در سال ۹۶ شد که کم و زیاد شدن تعداد بالگردها و یا نقاط استقرار آنها در کمیته اطفای حریق کل کشور که سازمان حفاظت محیط زیست نیز عضو آن است، مشخص می شود.

*** ادامه فعالیت تیم واکنش سریع
تیموری با بیان اینکه امسال هم اقدامات سال گذشته را دنبال می کنیم، گفت: یکی از اقداماتی که سال گذشته انجام شد و امسال نیز ادامه خواهد داشت دستورالعمل واکنش سریع است که سال گذشته طراحی و به استان ها ابلاغ کردیم.
وی افزود: تیم واکنش سریع، پایش منطقه به ویژه نقاط حساس به حریق را بر عهده دارند و به طور مداوم کنترل می کنند، این تیم ها در تمام شهرستان ها و در نقاط تحت پوشش سازمان حفاظت محیط زیست مستقر هستند که در صورت بروز آتش سوزی بدون تلف کردن وقت، وقوع آن را به مراکز اعلام و اقدامات مهم و اولیه برای اطفاء آغاز می شود.

*** برگزاری مانور اطفای حریق در ۱۴ تیرماه
تیموری گفت: مانور اطفای حریق با هدف هماهنگی میان دستگاه ها در صورت بروز آتش سوزی در جنگل ها از سال گذشته آغاز شد و امسال نیز در ۱۴ تیرماه برگزار شد، رییس سازمان حفاظت محیط زیست طی مکاتبه ای با چهار استاندار استان های چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی، گلستان و فارس خواستار برگزاری مانور اطفای حریق شد.

*** برپایی چادر آتش بان
مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برپایی چادر آتش بان از دیگر اقدامات در راستای مقابله با آتش سوزی در جنگل ها است که بر اساس آن تعدادی چادر در برخی نقاط حساس مانند پارک ملی گلستان برپا می شود که افرادی در آن مستقر و به طور مداوم منطقه را پایش می کنند.
وی افزود: البته این چادرها در مکان هایی مرتفع و اینکه احتمال آتش سوزی در اطراف آن وجود دارد برپا می شود و معمولا هم از اهالی بومی منطقه برای پایش استفاده می شود، چون شناخت بیشتری از منطقه دارند.

*** آموزش مسافران و گردشگران
تیموری گفت: آموزش مسافران و گردشگرانی که در فصل احتمال آتش سوزی یعنی اواسط اردیبهشت ماه قصد سفر دارند در ورودی برخی مناطق و پارک ها آموزش های لازم برای نحوه برپایی آتش برای پخت غذا و جلوگیری از سرایت آن به نقاط دیگر داده می شود.

*** آموزش جوامع محلی
وی گفت: یکی از کارهایی که امسال پیشنهاد دادیم، آموزش برای جوامع محلی و سمن ها به ویژه در نزدیک مناطق حفاظت شده و حساس به آتش سوزی است تا با عواقب آتش سوزی و منفعت حفظ محیط زیست آشنا شوند تا به نوعی با سازمان محیط زیست همسو شوند که اقدامات اولیه آن آغاز شده است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19860

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.