• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3

حجتی؛ از وزارت تا شهرداری

  • کد خبر : 19795
  • ۱۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴
حجتی؛ از وزارت تا شهرداری

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/ نویسنده: مجید ذوالفقاری/ اسباب‌کشی مدیران بخش کشاورزی به شهرداری و برعکس معمولاً مفید بوده است. در نوشتاری که در شماره‌های پیشین این روزنامه باعنوان «ماشین زمان» ارائه شد، دریافتید که از آرزوهای بشر اطلاع‌یافتن از وقایع آینده است. حتی چند سال پیش در اواخر دولت دوم محمود احمدی‌نژاد و در گیرودار […]

vazir_jahad_keshavarzi_hojati3خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)نویسنده: مجید ذوالفقاری/ اسباب‌کشی مدیران بخش کشاورزی به شهرداری و برعکس معمولاً مفید بوده است. در نوشتاری که در شماره‌های پیشین این روزنامه باعنوان «ماشین زمان» ارائه شد، دریافتید که از آرزوهای بشر اطلاع‌یافتن از وقایع آینده است. حتی چند سال پیش در اواخر دولت دوم محمود احمدی‌نژاد و در گیرودار ارسال حیوانات به فضا و مانند آن یکی از مخترعان کشور مدعی ساخت ماشین زمان شد. هرچند گاهی عکس‌هایی در اینترنت دست‌به‌دست می‌شود که آلمانی‌های نازی مشغول آزمایش یک ماشین زمان بودند؛ اما به‌ هرحال اکنون که چنین اختراعی قطعیت نیافته، ما هم به‌ناچار به قراین، شواهد و گفته‌ها گوش می‌سپاریم تا متوجه شویم که دود سفید انتخاب سکاندار آینده بخش کشاورزی ایران چه زمانی به هوا برخواهد خواست و سرنوشت محمود حجتی فعلی تشکیلات کشاورزی کشور چه خواهد شد.
درب نیمه‌باز برای تنها نماینده اصول‌گرایان
چندین دوره بود که انتخابات شوراهای شهر با حضور چهره‌های شاخص ورزشی و هنری رنگ و بوی خاصی به خود گرفته بود و مردم هم به‌دلیل انبوه داوطلبان و ناکافی بودن فرصت تبلیغات به گلچین‌کردن چهره‌های معروف برای رأی دادن می‌پرداختند (بسیاری نیز سر صندوق تصمیم می‌گرفتند) و اجماعی قوی برای آرای شورای شهر تهران اتفاق نیفتاده بود؛ مثلاً در شورای دوم به‌دلیل پراکندگی آرا، جناح نوظهور آبادگران با حدود ۴۰۰ هزار رأی با سرلیست مهدی چمران، برادر مرحوم مصطفی چمران، به پیروزی رسید.
این تشکیلات منتسب به اصول‌گرایان بعدها محمود احمدی‌نژاد را روی کارآورد و باقی ماجرا را که همه می‌دانیم. حتی در برخی ادوار شورای تهران، اشخاصی با ۶۵ هزار رأی هم وارد شورا شدند. هرچند در دوره پنجم، کار حزبی و گروهی شکل منسجم‌تری گرفت و مردم پس از وقایعی همچون حادثه پلاسکو فهمیدند دوران برخی‌ها به سررسیده است؛ لذا یک مجموعه تشکیلاتی تخصص‌محور در شورای تهران و بسیاری شهرها با رأی نسبتاً بالا شکل گرفت؛ به‌طوری‌که برخی اعضای سابق شورا حتی موفق به کسب پنج‌درصد آرا هم نشدند. همان‌طور که می‌دانید، چمران که ظاهراً در قدیم شاگرد مهندس بازرگان هم بوده، خارج از شورا و نفر اول علی‌البدل است. گفته می‌شود در صورت انتخاب محسن هاشمی برای سمت شهرداری تهران وی به شورا بازخواهد گشت، هرچند برخی اصلاح‌طلبان بر این باورند که این شورا برآمده از رأی میلیونی مردم است و نباید کسی از آن خارج شود. در این شرایط پیدا کردن گزینه‌ای برای شهردار شدن از خارج شورا بسیار پررنگ شده است. گفتنی است، در ادوار قبل هم اشخاصی مثل رسول خادم از درون شورا برای سمت شهرداری کاندیدا شده بودند.
شهردار شدن حجتی پس از ۳ هزار روز وزارت 
در روزهای اخیر در بازار داغ گمانه‌زنی‌ها برای شهرداری تهران مطالبی به‌نقل از الیاس حضرتی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس و مدیر روزنامه اعتماد و چندین سایت و منبع وابسته به اصلاح‌طلبان، مطرح شده که حاکی از احتمال نامزدی حجتی برای تصدیگری سمت شهرداری است. حضرتی تشکیلات اصلاح‌طلبی محسن هاشمی و حجتی را دو گزینه اصلی برای این سمت دانسته است. هرچند حجتی از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرده و بر باقی ماندن در سمت وزارت و کار فعلی خود تأکید دارد؛ لیکن با توجه به صحبت‌های رئیس‌جمهور درباره کاهش نسبی سن وزرای آینده شاید یکی از گزینه‌های تغییرات مذکور، وزیر نه چندان مسن کشاورزی باشد. حجتی پیش از این سابقه تصدیگری استانداری و وزارت راه و ترابری را داشته و دارای تحصیلات عمران است. وی همچنین سوابقی در پروژه‌های ساختمانی دارد؛ مثل ساختمان سه قلوی وزارت جهاد و می‌تواند در عین‌حال شرایط و سوابق لازم برای تصدی این کار جدید را نیز داشته باشد و گزینه معقول‌تری نسبت به سردار فعلی و دیگران باشد. با این انتخاب عملاً انتظار چمران ۷۷ ساله در پشت درب شورا طولانی خواهد شد و شاید هم او قید ورود به شورا را زده و به خانه بازگردد و به کارهای هنری‌اش بپردازد؛ همان کاری که دکتر شیبانی ۸۵ ساله انجام داد. حجتی در سال‌های اخیر نشان داده که شخص پیگیری است و اگر لازم باشد جهت دریافت حق و حقوق مردم و کشاورزان فریاد هم می‌کشد.
 مزایای حضور مدیران کشاورزی در شهرداری 
در سال‌های اخیر در مواردی مدیرانی از مجموعه وزارت جهاد به تشکیلات شهرداری‌ها و استانداری‌ها آمد و شد داشته‌اند و در عمل منشأ کارهای خیری نیز بوده‌اند؛ یک مثال بارز در این‌خصوص اسباب‌کشی حسین صفایی از وزارت جهاد کشاورزی به شهرداری تهران و تصدی ریاست سازمان میادین میوه و تره‌بار است. البته وی مجدداً در دولت تدبیر به وزارتخانه‌اش بازگشت و ریاست سازمان تعاون روستایی را پذیرفت. وی توانست در دوره مدیریتی خود در سازمان میادین با ارتباطی که با کشاورزان و تعاونی‌ها داشت، کارهای مثبتی انجام دهد. گفتنی است نخستین تشکیلات عرضه محصولات پاک و ارگانیک در زمان وی کلید خورد.
اهمیت تهران از حیث مرکزیت کشاورزی ایران
شهر تهران و محدوده ۶۰ تا۷۰ کیلومتری اطراف آن از حیث تولید بسیاری از محصولات کشاورزی، دامی، لبنی و فرآورده‌های مربوط به آن‌ها و نیز عرضه محصولات و سایر شاخص‌های زیست‌محیطی در زمره مناطق نخست کشور محسوب می‌شود که چند مورد از آن‌ عبارت‌ است از: تولید برخی محصولات مثل شیر و تخم‌مرغ و عرضه و دادوستد آن‌ها. به عنوان نمونه در منطقه میدان بهمن روزی ۴۰۰ تا۶۰۰ تن مرغ عرضه می‌شود؛ یا میدان تره‌بار تهران که مرکز ثقل دادوستد تره‌بار بخش عظیمی از کشور است.
 تهران و حومه‌ آن در واقع یک باغ‌شهر محسوب می‌شود و علاوه‌بر این باغ‌های تخریب نشده آن پارک‌های متعدد و معروفی دارد که بسیاری از گردشگران که به تهران می‌آیند از خود مردم شهر به این پارک‌ها ارادت بیش‌تری دارند. گفته می‌شود بودجه سازمان پارک‌های تهران از بودجه سازمان جنگل‌های ایران هم بیش‌تر است. ضمن این‌که حومه‌ و ارتفاعات تهران دارای ده‌ها هزار هکتار جنگل‌کاری اجرا شده و نشده است. بسیاری از تعاونی‌های فعال کشور، تولید‌کنندگان و تجار تجهیزات کشاورزی و دامی در تهران مستقرند یا شب را در تهران می‌خوابند و اغلب شهرداری در برپایی نمایشگاه‌های تخصصی کشاورزی دست برتری دارد. سال‌هاست تهران در آرزوی داشتن یک ترمینال صادراتی بین‌المللی گل و گیاه است تا تولید‌کنندگان اطراف تهران که رتبه اول یا دوم کشوری را هم دارند، بتوانند به سهولت به بازارهای خارجی دست یابند و از ضایعات ۴۰ درصدی خلاصی یابند. همچنین تولید کمپوست بیش‌تر از پسماندها و ده‌ها پتانسیل و ویژگی دیگر باعث گره‌خوردن تهران و تهرانی‌ها با مجموعه تشکیلات کشاورزی ایران شده است. اینک با توجه به موارد شرح داده شده درمی‌یابیم که انتقال وزیری به تشکیلات شهرداری تهران که هزاران روز در رأس هرم مدیریتی بخش کشاورزی بوده خالی از فایده نیست. به راستی کاش ماشین زمانی بود تا ما را از اتفاقات آینده باخبر می‌کرد.
 *کارشناس کشاورزی
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19795

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.