• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
8

سموم شیمیایی مانع تولید عسل ارگانیک

  • کد خبر : 19776
  • ۱۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵
سموم شیمیایی مانع تولید عسل ارگانیک

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) رضا نورانی، رئیس انجمن ارگانیک، در نشست خبری که در محل سازمان تعاون روستایی برگزار شد، اظهار داشت: باتوجه به  تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر تولید محصولات سالم، از آبان ماه ۹۴ انجمن ارگانیک در حال پیگیری این موضوع است. وی با اشاره به این‌که از دیرباز تولید […]

asal_kandoo_tabiei_organic_honeyبه گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) رضا نورانی، رئیس انجمن ارگانیک، در نشست خبری که در محل سازمان تعاون روستایی برگزار شد، اظهار داشت: باتوجه به  تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر تولید محصولات سالم، از آبان ماه ۹۴ انجمن ارگانیک در حال پیگیری این موضوع است. وی با اشاره به این‌که از دیرباز تولید عسل طبیعی و ارگانیک بوده است، افزود: بعد از جنگ جهانی دوم با ورود سموم شیمیایی به باغ‌ها از تولید عسل طبیعی دور شدیم؛ اما در شرایط کنونی صنعت ارگانیک توانسته ادامه‌دار باشد.
نورانی با اشاره به آن‌که کمتر از پنج درصد تولید عسل ارگانیک است، گفت: البته این امر به معنای تقلبی‌بودن سایر عسل‌ها نیست، چراکه عرصه‌های مناسبی برای تولید عسل طبیعی در کشور وجود دارد؛ اما به سبب چارچوب مدیریتی خاص برای تولید عسل ارگانیک، تنها تولید پنج درصد آن‌ها دارای گواهی‌نامه اتحادیه اروپا است. رئیس انجمن ارگانیک ادامه داد: در شرایط کنونی تولید محصولات ارگانیک جزو اولویت‌های اصلی دولت قرار نگرفته و انتظار می‌رود در برنامه  ششم توسعه، تولید این محصولات جزو برنامه‌های اصلی دولت دوازدهم قرار گیرد.
وی افزود: گرچه تولید محصولات ارگانیک قابل توجه نیست؛ اما همین میزان در آیفوم جهانی ۲۰۱۵ ذکر شده است. نورانی در خصوص صادرات عسل‌های ارگانیک بیان کرد: میزان صادرات عسل‌های ارگانیک چندان زیاد نیست؛ اما برای همین  میزان محصول با استقبال قابل توجهی در بازارهای هدف مواجه هستیم.
در ادامه این نشست محمدرضا اردکانی، عضو انجمن ارگانیک ایران، گفت: نباید تا شعاع پنج کیلومتری کندوهای عسل مزرعه‌ای که از کود شیمیایی استفاده می‌کند، وجود داشته باشد و تنها به دلیل این محدودیت پنج درصد از عسل تولیدی در کشور ارگانیک است.
اردکانی اظهار داشت: بیش از یک میلیون کندوی عسل ارگانیک در دنیا وجود دارد که ۷۰ درصد ‌آن در اروپاست و کشور بلغارستان رتبه اول تولید عسل ارگانیک را دارد و پس از آن ایتالیا و فرانسه قرار دارند.
وی با اشاره به این‌که تولید عسل ارگانیک در کشور با محدودیت‌های زیادی مواجه است، خاطرنشان کرد: با آن‌که ایران از نظر تعداد کندوها رتبه هشتم و در زمینه تولید عسل رتبه چهارم را در دنیا دارد؛ اما از نظر تولید عسل ارگانیک جایگاه ۴چهل و سوم را داریم. اردکانی افزود: برای تولید عسل ارگانیک باید کندوها حداقل پنج تا شش کیلومتر از باغ‌هایی که سموم شیمیایی در آن‌ها استفاده شده فاصله داشته باشند، چرا که زنبور برای جمع‌آوری شهد تا این شعاع در باغ‌ها تردد می‌کند که عملاً کار را کمی سخت می‌کند.
به گفته نماینده IFOM در ایران تنها کم‌تر از پنج درصد عسل ارگانیک در کشور تولید می‌شود. وی اظهار داشت: در حال حاضر زعفران و چای به شیوه ارگانیک در کشور تولید می‌شود و همچنین خرما، انجیر و پسته نیز بیش‌تر مربوط به عرصه‌های طبیعی است؛ اما تولید محصولات ارگانیک در زنجیره غذایی ما بسیار ناقص است.
دبیر کارگروه زنبورداری ارگانیک با اشاره به این‌که بحث تولید محصولات ارگانیک فقط به غذا محدود نمی‌شود، بلکه بحث‌های زیست‌محیطی را نیز در پی دارد، افزود: بقای سایر موجودات را نباید به مخاطره انداخت و آلودگی خاک و آب از جمله مواردی است که این روزها بیش‌تر باید به آن توجه کرد.
اردکانی از برگزاری کارگاه تولید عسل ارگانیک برای نخستین‌بار در کشور خبر داد و گفت: با همکاری سازمان بین‌المللی ارگانیک و سازمان تعاون روستایی ۱۳ و ۱۴ تیر ماه کارگاهی برای آموزش تولید عسل ارگانیک برگزار می‌کنیم تا به مرور این نوع روش تولید گسترش یابد.
وی مروری بر تجربه سایر کشورها برای تولید عسل ارگانیک، ارزیابی ریسک، تبدیل شاخص‌‌های کنترل کیفی و برچسب‌گذاری، روش‌های نوین بسته‌بندی و نیز شناخت آفات و بیماری‌ها در تولید عسل ارگانیک را از جمله سرفصل‌های این کارگاه یک روزه عنوان کرد.
گفتنی است نخستین فسیل کشف‌شده از زنبور عسل مربوط به ۴۰ میلیون سال است که از درون صمغ‌های بالتیک به دست آمده. عسل از دیرباز به صورت طبیعی و ارگانیک در تنه درختان و شکاف کوه‌ها تولید می‌شد؛ اما بعد از جنگ جهانی دوم که سموم و کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار گرفت، تولید عسل ارگانیک رو به کاهش رفت. عسل ارگانیک علاوه بر آن‌که یک ماده مغذی محسوب می‌شود، خواص دارویی بسیاری دارد که در درمان بیماری‌ها نیز موثر است. علاوه بر آن تولید عسل ارگانیک در کشور علاوه بر اشتغال‌زایی می‌تواند در ارزآوری و افزایش صادرات غیرنفتی نقش مهمی ایفا کند.
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19776

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.