• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

پوست صنعت چرم کنده شد

  • کد خبر : 19719
  • ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۵
پوست صنعت چرم کنده شد

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/ صنعت چرم، از نمونه ظرفیت‌ها و فرصت‌های اقتصادی به شمار می‌رود که بنا به دلایلی از جمله مستهلک‌بودن تجهیزات و عدم تعریف برنامه‌ریزی مناسب نتوانسته به جایگاه واقعی خود دست یابد. این صنعت از نمونه فرصت‌هایی به شمار می‌رود که در صورت تعریف و طراحی برنامه‌ریزی مدون و اصولی، قادر است […]

charmخبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)صنعت چرم، از نمونه ظرفیت‌ها و فرصت‌های اقتصادی به شمار می‌رود که بنا به دلایلی از جمله مستهلک‌بودن تجهیزات و عدم تعریف برنامه‌ریزی مناسب نتوانسته به جایگاه واقعی خود دست یابد. این صنعت از نمونه فرصت‌هایی به شمار می‌رود که در صورت تعریف و طراحی برنامه‌ریزی مدون و اصولی، قادر است علاوه بر اشتغال‌زایی موثر و برجسته، در بخش‌های صادراتی و ارزآوری غیر نفتی نیز به قطبی تعیین‌کننده مبدل شود. در واقع صنعت چرم‌سازی، از ارتباط تنگاتنگی با دامداری برخوردار است و به تعبیری هر چقدر ظرفیت و زمینه فعالیت دامداری و دامپروری ارتقاء یابد، به همان میزان بستر و روند توسعه در این صنعت نیز هموار و تسریع خواهد شد. با نیم نگاهی به تاریخچه و پیشینه مشاغل در ایران زمین، به این نکته پی خواهیم برد که از دیرباز زراعت و دامداری دو کانون اصلی و ویژه فعالیتی در این مرز و بوم به شمار می‌رفته و در چنین شرایطی، صنعت چرم‌سازی نیز از قدمتی دیرین و طولانی مدت برخوردار است.
با وجود اندوخته‌شدن تجربیاتی گران‌مایه در این عرصه، به دلیل وجود مشکلات و کاستی‌های فراوان، صنعت مذکور نتوانسته به جایگاه و رتبه واقعی خود دست یابد. در ادامه این گزارش در گفت‌وگو با برخی از فعالان این حوزه و کارشناسان اقتصادی، دلایل و عوامل انزوا و رخوت و راهکارهای برون‌رفت از انسدادها و معضلات مرتبط با این صنعت، مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
صدای بحران در صنعت چرم‌سازی به گوش می‌رسد
محمدرضا گلچین، یکی از فعالان حوزه چرم‌سازی در غرب استان تهران، با اشاره به لزوم بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های بالقوه موجود در کشور در راستای توسعه و شکوفایی هرچه بیش‌تر اقتصاد، اظهار داشت: به واقع چرم‌سازی تلفیقی است از هنر و صنعت که در صورت تبحر و نگاه تخصصی به آن، قادر خواهیم بود از فرصت‌هایی که در سایه فعالیت در چنین حوزه‌ای حاصل می‌شود به توفیق اقتصادی بسیاری دست یابیم؛ اما متأسفانه آن‌چنان که شایسته و بایسته است نتوانسته‌ایم از توانمندی‌های موجود در این عرصه استفاده کنیم.
وی افزود: متأسفانه برخی بی‌برنامگی‌ها، رکود اقتصادی و ضعف‌ها و نارسایی‌های تجهیزاتی باعث شده تا آرام‌آرام صنعت چرم به انزوایی تدریجی سوق پیدا کند و در صورت استمرار وضعیت موجود، یکی از درخشان‌ترین هنرها و صنایع سنتی این مرز و بوم به زوال و خاموشی دچار خواهد شد.
گلچین عنوان کرد: یکی از کمبودهای جدی در این بخش، به کمبود مواد پایه یا اولیه که همان پوست خام است، برمی‌گردد و مشخص نیست در شرایطی که شاهد واردات گوشت قرمز و حیوان زنده به کشور هستیم، دلیل و توجیه ایجاد برخی محدودیت‌ها در مسیر واردات پوست چیست.
این فعال حوزه چرم‌سازی گفت: متأسفانه دام‌های داخلی ما نیز به دلیل گرایش به دامداری سنتی از یک‌سو و ظهور بروز برخی بیماری‌ها در آن‌ها، به میزان کافی تأمین‌کننده پوست خام مورد نیاز صنعت چرم‌سازی نیستند که می‌طلبد برای برون‌رفت از چنین وضعیتی، تدابیر و راهکارهایی سازنده اتخاذ، تعریف و عملیاتی شود.
وی افزود: فاصله‌گرفتن از صادرات نفتی و توجه و تمرکز به محصولات غیر نفتی مستلزم لحاظ نمودن دقت نظر و توجه مضاعف است؛ اما متأسفانه برخی بی‌تدبیری‌ها باعث شده تا نتوانیم آن‌چنان که باید از فرصت‌ها و ظرفیت‌های بالقوه موجود در کشور بهره‌برداری کنیم و برخی از اظهارنظرها صرفاً در حد شعار و نظریه‌پردازی بدون عمل باقی می‌ماند که این رویه و رویکرد برخلاف منویات مقام معظم رهبری و تأکید معظم له به استفاده حداکثری از توانمندی‌های بومی و داخلی است.
از رکود اقتصادی تا فروش چرم نیم‌ساخت با کم‌ترین قیمتبه رقبای خارجی
صادق رضایی وفا، یکی از فعالان چرم‌سازی، با اشاره به لزوم حمایت مضاعف از صنعت چرم‌سازی کشور گفت: رکود اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم نظام عرضه و تقاضا را با اختلالاتی همراه ساخته و در شرایطی که تقاضاکنندگان توان پرداخت هزینه کیف، کفش و محصولات تولید شده از چرم طبیعی را ندارند، واردات چرم مصنوعی با چنان حجمی همراه شده که عملاً اقبال به این تولیدات اعم از دستی، سنتی و صنعتی با اُفت ملموسی مواجه شده است.
وی افزود: نتیجه این عارضه، در تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدکننده محصولات چرمی هویدا می‌شود و کم نیستند مراکزی که از چرم‌دوزی به فوم‌دوزی و تولید محصولاتِ مصنوعی بی‌کیفیت مُبدل شده‌اند. رضایی وفا عنوان کرد: حتی در محصولات وارداتی نیز این معضل مشاهده می‌شود و بسیاری از تولیدات از کشور چین به چرم‌هایی معطوف می‌‌شود که تلفیقی از مواد مصنوعی و طبیعی هستند که از حیث ظاهر، عموم مردم قادر به تشخیص آن نیستند.
این فعال حوزه تولید چرم عنوان کرد: در چنین شرایطی، تعطیلی و کاهش ظرفیت تولید چرم طبیعی امری غیرمنتظره نخواهد بود و باید با تعریف و طراحی تمهیدات اصولی، نسبت به پشتیبانی از تولیدات داخلی و بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت اشتغال‌زایی موجود در این بخش اقدام شود.
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19719

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.