• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
2

دود آتش مزارع در چشم سلامت مردم

  • کد خبر : 19715
  • ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷
دود آتش مزارع در چشم سلامت مردم

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/ فرماندار شهرستان شوش با بیان این‌که مسئولی که بخواهد کجدار و مریض نسبت به مسئولیت‌هایش برخورد کند را نمی‌پذیرم، گفت: باید با عاملان آتش‌سوزی در مزارع و جنگل‌های شوش برخورد جدی شود. چندسالی است که روش نادرست آتش‌زدن مزارع کشاورزی با وجود توصیه‌های کارشناسان به زیان‌آور بودن این اقدام، انجام و […]

atashsoozi_mazrae_atashخبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)فرماندار شهرستان شوش با بیان این‌که مسئولی که بخواهد کجدار و مریض نسبت به مسئولیت‌هایش برخورد کند را نمی‌پذیرم، گفت: باید با عاملان آتش‌سوزی در مزارع و جنگل‌های شوش برخورد جدی شود. چندسالی است که روش نادرست آتش‌زدن مزارع کشاورزی با وجود توصیه‌های کارشناسان به زیان‌آور بودن این اقدام، انجام و خسارت‌های جبران‌ناپذیری به محیط زیست، بهداشت و سلامت منطقه وارد می‌شود.
آتش‌سوزی و تخریب ده‌ها هکتار از جنگل‌ها و بیشه‌زارهای طبیعت ملی کرخه شهرستان شوش، تخریب درختان حاشیه، از بین رفتن جانداران مختلف، آلودگی هوا، تهدید سلامت عمومی، افزایش دمای هوا، مشکلات تنفسی برای کودکان و سالمندان، هدر رفت هزاران لیتر آب، کاهش بهره‌وری خاک و کاهش کیفیت محصولات کشاورزی از جمله ضرر و زیان‌هایی است که با آتش کشیدن بقایای محصولات کشاورزی بر جای می‌ماند. ادامه روند ویرانگر آتش‌سوزی‌ها، گذشته از نابودی کشاورزی و تشنگی خاک و زمین در اراضی شهرستان، طغیان پدیده گرد‌وغبار در جنوب ایران را نیز پدید آورده و پیوسته تشدید می‌کند.
بیش از ۱۵۰ هکتار از پارک‌ملی کرخه در آتش سوخت
محمد الوندی، رئیس پارک ملی کرخه، اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۵ مورد آتش‌سوزی رخ داده که بر این اساس حدود ۱۵۰ هکتار از جنگل‌ها و بیشه‌زارهای کرخه در آتش سوخته است. وی گفت: امسال بیش‌تر این آتش‌سوزی‌ها در پارک ‌ملی کرخه به علت آتش زدن کاه و کلش و بقایای مزارع کشاورزی اتفاق افتاده و تنها علت دو مورد از آتش‌سوزی‌ها نامعلوم است.
رئیس پارک ملی کرخه بیان کرد: منطقه حفاظت‌شده کرخه حدود ۱۴ هزار هکتار است که هفت‌هزار و ۵۰۰ هکتار آن را پارک ملی در برمی‌گیرد که محل زیست‌گونه‌های مختلف جانوری است و پوشش گیاهی آن عبارتند از: گز، پده، کنار، توت خودرو، بید، کنارک و دیگر درختان.
۱۳۰ نفر متخلف به مراجع قضایی معرفی شدند
فیروز حاجی‌کلی، رئیس اداره محیط زیست شهرستان شوش، از معرفی ۱۳۰ نفر از کشاورزان متخلف به دادگستری خبر داد و اظهار داشت: علت احضار کشاورزان آتش‌زدن کاه و کلش مزارع گندم و نیز شکایت سازمان محیط‌زیست از آنان بوده است. آتش‌زدن مزارع پس از برداشت محصول توسط کشاورزان تهدیدی علیه بهداشت عمومی و محیط‌‌زیست محسوب می‌شود و از سوی مراجع قضایی مورد پیگیری قرار گرفته شده است.
رئیس محیط‌زیست شهرستان شوش نیز تصریح کرد: جهاد کشاورزی این شهرستان ۱۱۰ نفر از کشاورزان متخلف را به مراجع قضایی معرفی کرده است. وی افزود: کسانی که با آتش‌زدن مزارع کشاورزی پس از فصل برداشت بهداشت عمومی را تهدید می‌کنند، بر اساس ماده ۶۸۸ مرتکب جرم شده و با آنان برخورد می‌شود. حاجی‌کلی بیان کرد: بر اساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی هر اقدامی که مصداق تهدید علیه بهداشت عمومی باشد جرم است و برای آن مجازات تعیین شده؛ بنابراین آلوده کردن آب و خاک، کشتارهای غیرمجاز و آلودگی محصولات کشاورزی از مصادیق این جرم است.
برخورد جدی با عاملان آتش‌سوزی
رضا نجاتی، فرماندار شهرستان شوش، هم در این باره گفت: آتش‌سوزی‌های اخیر این شهرستان خسارات جبران‌ناپذیری را به محیط زیست و منابع طبیعی وارد کرده که بخش عمده‌ای از آن به دلیل سهل‌انگاری تعدادی از کشاورزان در آتش زدن کاه و کلش باقی مانده از برداشت محصول گندم رخ داده است. وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط محیط‌زیست شهرستان در جهت جلوگیری از آتش زدن مزارع گفت: بیش از ۱۳۰ نفر در این ارتباط شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شدند.
فرماندار شهرستان‌ شوش خواستار برخورد جدی با عاملان آتش‌زدن مزارع شد و افزود: باید کمیته‌ای متشکل از محیط‌زیست، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی در جهت شناسایی و معرفی افراد به مراجع قضایی تشکیل شود. نجاتی تصریح کرد: مردم حق استفاده از هوای سالم و پاک را دارند و برخی از افراد نباید به بهانه آماده‌کردن زمین برای کشت جدید، با آتش‌زدن مزارع این حق را از مردم بگیرند.
فرماندار شهرستان شوش گفت: دستگاه‌های مربوطه باید کشاورزانی را که بقایای مزارع کشاورزی خود را آتش می‌زنند شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی‌ کند تا با آنان برخورد جدی شود. وی افزود: نهاده‌های کشاورزی و دیگر خدمات نباید در اختیار کشاورزانی که زمین‌های خود را آتش زده‌اند، قرار داده شود‌.
نماینده عالی دولت در شهرستان‌ شوش گفت: مسئولان این شهرستان اگر مسئولیتی را پذیرفته‌اند، باید مسئولانه برخورد کرده و کجدار و مریض با متخلفان رفتار نکنند. بنده به عنوان فرماندار این شهر مسئولی را که بخواهد کجدار و مریض نسبت به مسئولیت‌هایش برخورد کند، نمی‌پذیرم. نجاتی بیان کرد: همه‌ ما در قبال محیط‌زیست و اراضی جنگلی مسئول هستیم و نباید به سادگی از کنار این مسائل بگذریم.
فرماندار شهرستان شوش به حجم بالای جنگل‌ها، مراتع و بیشه‌زارهای شهرستان با مسافتی بیش از ۱۸۰ کیلومتر اشاره کرد و ادامه‌داد: برای اطفا حریق با این حجم بالای جنگل امکاناتی از جمله بالگرد، خودروهای آتش‌نشان و سایر تجهیزات به‌روز در شهرستان شوش وجود ندارد که رفع این مشکل نیازمند توجه مسئولان استانی و کشوری است.
نجاتی گفت: باید تمام کانون‌های حادثه‌خیز و بحرانی جنگل‌های شهرستان شناسایی و همکاری تمامی ادارات و دستگاه‌ها در مواقع آتش‌سوزی و همچنین ارتباط مستمر محیط زیست با شهرداران در جهت اطفاء فوری هرگونه آتش‌سوزی در جنگل‌ها و بیشه‌زارهای شهرستان بیش‌تر شود.
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19715

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.